Działający od 1998 roku szczeciński przewoźnik Follow me! (ang. podążaj za mną) świadczy usługi w zakresie transferów lotniskowych, business taxi i wynajmu autokarów. Z całej floty tego przewoźnika wyróżnić jednak warto jeden, szczególny pojazd. Autokar turystyczny VDL Futura FHD2.

Maciej Doroz (tekst i zdjęcia)

Firma Follow me! posiada w swojej flocie ponad 60 komfortowych autobusów, minibusów oraz samochodów osobowych. Jej w większości srebrne pojazdy wpisały się na stałe w krajobrazie Szczecina. Futura FHD2 niderlandzkiego producenta pozornie nie wyróżnia się niczym szczególnym od setek innych użytkowanych w Polsce czy tysięcy takich autokarów VDL w Europie. Jest to pojazd trzyosiowy, o długości prawie 14 metrów (13.945 mm). Odległość pomiędzy osią prowadzącą a napędową wynosi tylko 6.530 mm (i 1.500 mm pomiędzy osią napędową i skrętną tylną) dzięki czemu ma niewielką średnicę zawracania, wynoszącą 21.440 mm. Powoduje to wychyły tylnej części pojazdu, gdy zmieniany jest w sposób znaczący jego kierunek jazdy i zapanowanie nad tym pojazdem nie jest wcale łatwym zadaniem, ale jest to typowe dla jednoczłonowych pojazdów trzyosiowych.

VDL Futura Follow me!

Silnik DAF MX-11

Autokar jest wyposażony w dobrze znany w Polsce silnik DAF MX-11 o mocy 330 kW (450 KM), o maksymalnym momencie 2.300 Nm dostępnym w zakresie 900-1.125 obrotów na minutę. Jednostkę napędową połączono ze skrzynią biegów najnowszej generacji ZF TraXon. Za spowalnianie pojazdu odpowiedzialnym poza układem hamulcowych jest Intarder 3 generacji pochodzący również od niemieckiego dostawcy ZF. Ten konkretnie autokar doposażony został w znany z ciągników DAF układ PCC (Predective Cruise Control). Układ ten przeniesiony jest w 100% do autokarów marki VDL i występuje pod nazwą PPC (Predective Powertrain Control). Jest to system wykorzystujący technologię GPS, na podstawie której przewiduje warunki drogowe na kolejne 1-2 km. Układ aktywnego tempomatu może redukować lub zwiększać wtedy prędkość ustawioną na tempomacie i dobierać do bieżącej i planowanej sytuacji odpowiednie biegi wykorzystując najczęściej energię kinetyczną do pokonywania szczytów wzniesień. Dokładając do tego zestawu funkcję EcoRoll (ponownie GPS i mapy drogowe) możemy uwolnić układ przeniesienia napędu od zbędnej konsumpcji paliwa, gdy wykorzystując ukształtowanie trasy sprzęgło skrzyni TraXon jest wysprzęglane i silnik pracuje z prędkością jałową.

VDL Futura Follow me!

Wyjątkowy egzemplarz VDL Futura FHD2

Odebrany 17 czerwca 2019 roku z wielkopolskiego Koła ten egzemplarz VDL Futura FHD2, stał się jednak bardzo wyjątkowy w całej flocie przewoźnika Follow me! Pojazd ten od początku jest eksploatowany w ramach współpracy z platformą przewozów osobowych Flixbus. Ilość wykonywanej pracy przewozowej charakterystycznych zielonych autokarów nawet zarządców flot przewozów towarowych wprawia w osłupienie. Egzemplarz ten pokonał w ciągu roku od wydania z oddziału polskiego przedstawicielstwa marki VDL Bus & Coach aż 300.000 km!

Jest to naturalnie wypadkowa wielu czynników. Jednym z nich jest liczba kierowców, którzy zasiadają za kierownicą pojazdu. Jedna para po wykonaniu swojego „kółka”, po sprzątaniu, tankowaniu i myciu pojazdu schodzi z auta, a kolejni wypoczęci kierowcy siadają za sterami i nakręcają kolejne kilometry. Kolejnym czynnikiem jest bardzo dobrze ułożona i zaplanowana praca autokaru. Liczba pokonanych przez VDL Futura FHD2 kilometrów pokazuje, jak doświadczony jest jego operator oraz na jak wysokim poziomie zarządza swoją flotą. 

VDL Futura Follow me!

300 tysięcy kilometrów w rok!

Przebieg 300.000 km w ciągu roku jest jednak przede wszystkim potwierdzeniem wysokiej klasy i niezawodności samego pojazdu, który uwagę serwisu skupia bardziej na obsłudze, niż naprawach. Jako że pojazd ten pokonuje miesięcznie około 25.000 km, VDL Futura FHD2 ze skrzynią ZF TraXon wymaga wizyty z serwisie raz na 4 miesiące! Interwał wymiany oleju w silniku wynosi 100.000 km. Jest to bardzo znaczący progres. Poprzednia generacja VDL Futura ze skrzyniami biegów ZF AsTronic wymagała wymiany oleju co 75.000 km, więc pojazd gościł w serwisie średnio co 2,5 miesiąca. W nowej generacji pojazdów VDL interwał wymiany oleju w silniku uległ wydłużeniu aż o 25%!

Niezawodność pojazdu potwierdza także niezmiernie krótka lista usterek, które dzięki stosowanej przez VDL zdecydowanie bardziej przystępnej i tańszej w eksploatacji konstrukcji wielu elementów. Ma to swoje odzwierciedlenie w kosztach i pozwala zamknąć naprawę kwotą kilkukrotnie niższą niż w przypadku pojazdów innych producentów. Koszty eksploatacji to bardzo istotna kwestia, którą szczególnie teraz, w dobie Covid-19, każdy przewoźnik będzie brał pod uwagę w zdecydowanie większym stopniu. Decydując się na zakup pojazdu należy bowiem spojrzeć na niego jako na inwestycję długoterminową i oszacować całkowite koszty jego posiadania (tzw. TCO – total cost of ownership). Składowymi umożliwiającymi podjęcie właściwej decyzji są cena zakupu pojazdu, koszty jego eksploatacji (konsumowane paliwo), jak i koszt napraw, które pojawią się po okresie gwarancji.

Silnik i skrzynia co dopiero się “rozgrzały”

Na przykładzie szczecińskiego Follow me! widać doskonale, że dobierając w odpowiedni sposób narzędzia pracy oraz zespół pracowników możemy osiągnąć bardzo wiele. Eksploatowany przez przewoźnika VDL Futura FHD2 na dzień pisania tego artykułu (tj. 2020-10-20) miał na liczniku niespełna 396.000 km i w dalszym ciągu pracuje na zysk swojego właściciela. Udowadnia też swoją jakość z każdym kolejnym kilometrem.

VDL Futura Follow me!

Tak wygląda w praktyce Futura z 2019 roku po przejechaniu niemal 400.000 km. Jej wnętrze tworzy w dalszym ciągu spójną całość, fotele są stabilne, klapy bagażników otwierają się i tworzą równą linię z nadwoziem po ich zamknięciu. Silnik, skrzynia biegów czy most „rozgrzały” się dopiero i pozostają suche. 

VDL Futura Follow me!

Niedowierzających lub po prostu chętnych aby zobaczyć na własne oczy uzyskany przebieg i łatwość eksploatacji VDL Futura FHD2 zachęcam do wypatrywania tego charakterystycznego zielono – pomarańczowego autokaru (na tablicach ZS) na polskich trasach szybkiego ruchu. Kontakt z autem w jego „naturalnym środowisku” i podczas eksploatacji jest prawdziwym świadectwem jego jakości. O wiele lepszym, niż zaplanowana i skrupulatnie przygotowana prezentacja pachnącego nowością egzemplarza, który dopiero zjechał z linii produkcyjnej.

VDL Futura Follow me!

VDL Futura Follow me!

Cały materiał dostępny jest we wrześniowym wydaniu TRAILER Magazine, które dostępne jest w sieci salonów Empik, na stacjach Lotos, a także w naszym sklepie internetowym jako wydanie papierowe, ale także jako wydanie cyfrowe.