W południowych Niemczech trwa budowa linii ICE. Jego kluczowym elementem jest węzeł w Wendlingen między Stuttgartem a Ulm.

O projekcie linii ICE nazywanej także projektem stulecia pisaliśmy już w ubiegłym roku. Aby zakończyć projekt, należało przesunąć stalowy most o wadze 820 ton. Jest to gigantyczne zadanie, przy którym wzięły udział 24 linie osiowe modułu samobieżnego Cometto SPMT.

Zobacz także

Karkołomny transport 350 ton moduły transportowe Cometto

Węzeł Wendlingen leży na krzyżowce autostrady A8 z drogą federalną 313.

— Niezwykłe przy tym projekcie jest jednoczesne zastosowanie trzech różnych systemów, co również dla nas jest nowością,  mówi Marco Wilhelm, kierownik projektu firmy Wiesbauer. Skoordynować należało Cometto SPMT, pochylnię firmy Schachtbau Nordhausen oraz nasz 1.000-tonowy gąsienicowy żuraw kratowy. Firma Wiesbauer do tego celu sprzęga swoje kombinacje SPMT na potrzeby tego projektu w układzie 12+12 side-by-side.

Cometto MSPE węzeł Wendlingen

Płynny postęp z Cometto SPMT 

Uwaga opinii publicznej jest ogromna. Zainteresowanym stronom na całym świecie została nawet zapewniona transmisja w czasie rzeczywistym.

Marco Wilhelm informuje, że wcześniej użyto programu do planowania Cosmo firmy Cometto w celu sprawdzenia wartości i sił ciągu podanych przez klienta. Miało to na celu przesunięcie 820-tonowego stalowego mostu z odpowiednią siłą SPMT centymetr po centymetrze, a przede wszystkim płynnie przez pochylnię w kierunku żurawia gąsienicowego.

Moduł SMPT  jak taran

Również Mattias Roeder, jako kierownik projektu w Schachtbau Nordhausen, obserwuje proces czujnie, ale też z rozluźnieniem.

— Za pomocą samobieżnych platform transportowych Cometto SPMT od Wiesbauer i stałej kontroli pozycji przez naszą osobę zajmującą się pomiarem, można było precyzyjnie ustawić 52-metrową konstrukcję. Dokładniej się nie da! Doskonała technologia z najlepszymi pracownikami we wszystkich branżach. Dlatego kierujemy serdeczne podziękowania dla wszystkich za to, że wspólnie byliśmy w stanie zrealizować nasz harmonogram.

Ogromna konstrukcja stalowa pokonuje odcinek co do centymetra na samobieżnych transporterach modułowych. Krótko przed osiągnięciem pozycji końcowej umieszcza się jedną stronę mostu na pochylni. Następnie na module samobieżnym przykręca się pewien rodzaj „tarana”, po czym SPMT przesuwa most na finalną pozycję.

Po ośmiu godzinach pracy stalowy most stoi bezpiecznie na swoim nowym miejscu. Udany projekt transportu, w którym zastosowano „cross-hire rental” linii osi.  Oprócz 12 linii osi Cometto i dwóch jednostek power pack z parku maszyn Wiesbauer w skład wchodziło również 12 jednostek MSPE firmy Schares z Bocholt.  

Cometto MSPE węzeł Wendlingen