Zwykło się uważać, skądinąd słusznie, że rewolucji nie da się zrobić w pojedynkę. Aby Volvo Trucks mogło przeprowadzić na naszych drogach Cichą Rewolucję, trzeba było znaleźć odpowiedniego sojusznika, a takim okazała się być firma Gniotpol Trailers.

 

27 maja bieżącego roku mieliśmy okazję uczestniczyć w uroczystej gali, podczas której przekazano do użytkowania pierwszą w naszym kraju pełnowymiarową ciężarówkę elektryczną. Warto to podkreślić, bo na polskich ulicach można już od jakiegoś czasu spotkać zasilane z baterii samochody dostawcze. W tym wypadku mamy jednak do czynienia z o wiele bardziej złożoną technologią i ambitniejszymi wyzwaniami.  

Aby misja Cicha Rewolucja się udała, trzeba było przeprowadzić wielomiesięczne przygotowania, które zaowocowały decyzją o wyborze i konfiguracji pojazdu, który będzie „przecierał szlaki” elektromobilności w transporcie ciężarowym. Uznano, że będzie to elektryczne Volvo Trucks FE w wersji 3-osiowej o DMC wynoszącej 27 ton. Zgodnie z obowiązującymi przepisami w przypadku pojazdów elektrycznych, możliwe jest zwiększenie całkowitej masy ciężarówki o 1.000 kg, dlatego też w tym wypadku nie zastosowano granicznego DMC 26 ton, jakie obowiązuje w przypadku napędów spalinowych. Ostatnia skrętna oś znakomicie poprawia zwrotność tej sporej ciężarówki podczas wykonywania zadań dystrybucyjnych w miastach. 

Cicha Rewolucja

Zabudowa Gniotpol Trailers

Jeśli rewolucyjne Volvo Trucks FE Electric miało podjąć pracę jako sprawny dostawca, to potrzebowano do tego celu odpowiedniej zabudowy. Zdecydowano, że będzie to kontener typu BDF z dodatkowym wyposażeniem w postaci tylnej windy załadunkowej. Co istotne, zlecenie zabudowania pierwszej na naszych drogach elektrycznej ciężarówki otrzymała polska firma Gniotpol Trailers, dysponująca ogromnym doświadczeniem zarówno w dziedzinie nadwozi specjalistycznych, jak i naczep i przyczep. 

Praktycznie od samego początku swojego istnienia Gniotpol podejmował wyzwania i nie bał się wchodzić w nowe obszary działalności. Wszystko zaczęło się już w 1989 roku, gdy Krystyna i Kazimierz Gniot otworzyli warsztat, w którym na zamówienie produkowali przyczepki samochodowe. Już w 1995 roku w nowym zakładzie w Kurzni produkowane są poszukiwane zabudowy do samochodów dostawczych. Na początku XXI wieku Gniotpol produkuje już zabudowy dla bardzo wymagającego górnictwa, a w 2005 roku, dzięki zakupieniu terenów po dawnym ZREMB-ie w Odrowążu, rusza fabryka zdolna do wytwarzania zestawów o DMC 40 ton. Wkrótce rusza eksport, a jednym z przebojów staje się chroniona patentem przyczepa Sytemu 2504. Gniotpol Trailers nie boi się także nietypowych wyzwań, budując pojazdy „szyte na miarę” m.in. na potrzeby wojska, jednostek specjalnych oraz klientów indywidualnych. Powstają tu także specjalne naczepy do mebli, do napojów,  a nawet zestawy składające się z dwóch połączonych naczep, które coraz częściej są dopuszczane do ruchu na naszym kontynencie. Europa to jednak dla Gniotpol Trailers za mało, dlatego też firma podjęła w ubiegłym roku wyzwanie związane z wejściem na rynek dalekiej Korei Południowej.   

Wymienna zabudowa BDF

Wybór wymiennej zabudowy typu BDF jest potwierdzeniem najnowszych trendów, jakie w chwili obecnej zapanowały w branży logistycznej. Możliwość szybkiej zmiany nadwozia, bez konieczności oczekiwania na załadunek, niesie za sobą ogromną oszczędność coraz cenniejszego czasu. Nie bez znaczenia, szczególnie w dobie pandemii, jest wynikające z zastosowania wymiennych kontenerów, maksymalne ograniczenie kontaktu kierowców z pracownikami centrów logistycznych. Rynek już to docenił i w ostatnim roku zanotowano znaczący wzrost liczby zamówień na nadwozia BDF, szczególnie ze strony firm kurierskich, przeżywających obecnie swój „złoty okres”.           

Cicha Rewolucja

Cicha Rewolucja

Nowoczesna zabudowa wymienna wyprodukowana przez Gniotpol Trailers pozwala na bezpieczny przewóz towarów o łącznej masie 13.000 kg, a powierzchnia podłogi pozwala na ustawienie 19 europalet. Hydrauliczna winda załadunkowa umożliwi bezproblemowy załadunek i wyładunek dostarczanych do sklepów towarów. Pierwszą w Polsce ciężarówkę elektryczną Volvo Trucks FE Electric użytkuje już firma logistyczna No Limit, która za jej pomocą zaopatruje sklepy sieci IKEA oraz H&M. 

Cały materiał został zamieszczony w lipcowo-sierpniowym wydaniu TRAILER Magazine, które dostępne jest w sprzedaży w sieci Ruch, Empik oraz w sklepie internetowym jako wydanie papierowe oraz cyfrowe.