Mercedes zaprezentował Citana drugiej generacji na razie w wersji furgon oraz Tourer. Według koncernu, to ostatni model Mercedes Vans wykorzystujący silniki spalinowe.

Nowy Mercedes Citan wyróżnia się według producenta zmysłową linią nadwozia. Hmm, na pewno można na pierwszy rzut oka poznać, że to Mercedes, a nie klon francuskiego Kangoo, jak to miało miejsce przy pierwszej generacji. Klientów będą jednak bardziej interesować cechy użytkowe, a tu Mercedes chyba ma się czym pochwalić.

Mercedes Citan drugiej generacji

Już wersja z krótkim rozstawem osi (2.716 mm) oferuje więcej miejsca w porównaniu z poprzednim modelem – długość przestrzeni ładunkowej wynosi 3,05 metra w wersji z ruchomą ścianą działową. W późniejszym terminie pojawi się wersja Mixto oraz z długim rozstawem osi.

Drzwi przesuwne po obu stronach nadwozia zapewniają otwór o szerokości 615 milimetrów, a asymetryczne drzwi tylne można otworzyć nawet pod kątem 180 stopni. Pojemność ładunkowa wersji furgon wynosi do 2,9 m3 i mieści ona dwie palety ustawione w poprzek.

Mercedes Citan drugiej generacji

Silniki

Nowy Mercedes Citan będzie napędzany jednym z trzech silników wysokoprężnych (moce od 75 do 116 KM) lub jednym z dwóch silników benzynowych o mocy 102 lub 131 KM. Najmocniejszy diesel jest wyposażony w funkcję overpower, która pozwala na krótko zwiększyć moc do 89 kW oraz maksymalny moment obrotowy z 270 do 295 Nm. Wszystkie silniki są połączone z funkcją ECO Start/Stop. Oprócz sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, najmocniejsze modele wysokoprężne i benzynowe będą również dostępne z siedmiobiegową dwusprzęgłową skrzynią biegów.

Zawieszenie

Przednie koła są zawieszone na kolumnach McPhersona z dolnymi wahaczami. Z tyłu zastosowano oszczędzającą miejsce oś z belką skrętną. Wahacze wleczone zapewniają tu dodatkowe prowadzenie kół, podczas gdy sprężyny i amortyzatory są odseparowane.

Zarówno pusty, jak i załadowany Nowy Citan ma oferować precyzyjną, bezpieczną i komfortową jazdę. Pojazd nie jest wrażliwy na duże obciążenia. Furgon został zoptymalizowany pod kątem dużej ładowności. Oznacza to, że nawet przy dużym obciążeniu zachowuje na drodze dużą stabilność. Tourer z kolei jest zoptymalizowany pod kątem transportu pasażerskiego i dlatego w jego wyposażeniu większy nacisk położono na komfort.

Systemy bezpieczeństwa

Oprócz wymaganych prawnie systemów ABS i ESP, nowy Mercede Citan jest standardowo wyposażony w asystenta ruszania pod górę, asystenta bocznego wiatru, system ostrzegający o zmęczeniu ATTENTION ASSIST oraz system połączenia alarmowego Mercedes-Benz. Systemy asystujące w Citanie Tourerze są jeszcze bardziej rozbudowane. W tym modelu w standardzie dostępne są: Aktywny asystent układu hamulcowego, Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu, Asystent martwego punktu i Asystent limitu prędkości z wykrywaniem znaków drogowych, aby zapewnić kierowcy dodatkową pomoc.

Mercedes Citan drugiej generacji

Wiele innych systemów wspomagania jazdy jest dostępnych na życzenie, w tym aktywny asystent odległości DISTRONIC, który może automatycznie przejąć prowadzenie podczas jazdy w korku, a także Aktywny asystent układu kierowniczego, który pomaga kierowcy utrzymać Citana na środku pasa ruchu.

Nowy Mercedes Citan jest również według producenta pionierem w zakresie systemów bezpieczeństwa: na przykład Citan Tourer jest standardowo wyposażony w centralną poduszkę powietrzną, która może napełnić się między fotelem kierowcy a fotelem pasażera w przypadku silnego zderzenia bocznego. W sumie pasażerów może chronić aż siedem poduszek powietrznych. Furgon jest standardowo wyposażony w sześć poduszek powietrznych.

Mercedes Citan drugiej generacji

Usługi cyfrowe

Podobnie jak Sprinter oraz modele samochodów osobowych marki Mercedes-Benz, Nowy Mercedes Citan może być opcjonalnie wyposażony w intuicyjnie obsługiwany i samouczący się system multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience).

Dla Nowego Citana dostępne są na życzenie różne wersje MBUX. Do jego mocnych stron należy intuicyjna koncepcja obsługi za pomocą siedmiocalowego ekranu dotykowego, przycisków Touch Control na kierownicy lub asystenta głosowego „Hej Mercedes”. Kolejne zalety to integracja smartfonu z Apple Car Play i Android Auto, system głośnomówiący Bluetooth i radio cyfrowe (DAB i DAB+).

Z Mercedes me MBUX staje się jeszcze bardziej inteligentny i przyjazny dla użytkownika. Na przykład „Hej Mercedes” potrafi zrozumieć zwroty potoczne: użytkownicy nie muszą już uczyć się określonych poleceń. Inne funkcje Mercedes me connect obejmują usługi zdalne, takie jak pobieranie statusu pojazdu. Dzięki temu w dowolnym momencie klienci mogą wygodnie sprawdzić najważniejsze informacje o swoich samochodach, np. z domu lub biura. Co równie praktyczne, dzięki nawigacji z informacjami o ruchu drogowym na żywo (Live Traffic Information) i komunikacji Car-to-X klienci mają podczas podróży dostęp do najnowszych danych w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że można skutecznie ominąć korki i zaoszczędzić cenny czas.

Miejsca docelowe można wprowadzać jako adresy składające się z trzech słów w dzięki systemowi what3word (w3w). what3words to najprostszy sposób na określenie lokalizacji. W ramach tego systemu świat podzielony został na kwadraty o wymiarach 3×3 m, a każdemu z nich przypisany jest unikalny trzywyrazowy adres – może to być bardzo pomocne przy wyszukiwaniu miejsca docelowego, szczególnie w działalności komercyjnej.

Mercedes Citan drugiej generacji