Lider rynku amerykańskich pickupów zaprezentował nowy model F-150 Raptor.

Dotychczasowy F-150 Raptor przyćmił wynikami sprzedaży sukcesy innych znanych ikon wysokich osiągów. W ciągu ostatnich czterech lat Raptor poprzedniej generacji przewyższył łączną sprzedaż całej gamy samochodów sportowych Porsche, a także wynik Chevroleta Corvette.

Agresywny design inspirowany myśliwcami

Wytrzymałe, agresywne nadwozie wyraża ducha całego projektu F-150 Raptor. Przeprojektowany, charakterystyczny przód samochodu podkreśla jego szerokość, dodając mu masywności.

Ford F-150 Raptor 2021

Nowy Ford Raptor ma na masce silnika nowy wylot gorącego powietrza i boczne otwory wentylacyjne na górnych krawędziach błotników inspirowane wlotami powietrza w myśliwcu F-22 Raptor. Agresywnie stylizowane przednie błotniki mają naśladować wygląd pyłu, unoszącego się z powierzchni opon przy dużych prędkościach. Ta sama koncepcja projektowa widoczna jest z tyłu pojazdu, z przyciemnionymi światłami tylnymi i opcjonalną nakładką na klapę skrzyni ładunkowej, rozciągającą się na całą szerokość między błotnikami.

Szersza, przednia płyta podsilnikowa zapewnia lepszą osłonę bocznych części komory silnikowej i rozszerza ochronę przed otarciami przodu. Wytrzymałe stalowe zderzaki przedni i tylny są przystosowane do wymogów jazdy terenowej, przy czym zderzak tylny zachował konstrukcję o dużym prześwicie, która pozwala na schowanie podwójnych końcówek układu wydechowego wysoko nad podłożem.

Ford F-150 Raptor 2021

Dostępne opcjonalnie oświetlenie terenowe Rigid™ zamontowane w przednim zderzaku pomaga kierowcy rozświetlić nawet najciemniejszą noc. Dostępne są trzy różne wzory 17-calowych obręczy kół, dwa z możliwością blokady stopki opony – wszystkie zaprojektowane z myślą o maksymalnej wytrzymałości i wspaniałym wyglądzie.

Pięciowahaczowe tylne zawieszenie

Terenowy pickup o wysokich osiągach jest definiowany przez swoje zawieszenie, a nowy F-150 Raptor debiutuje z całkowicie przeprojektowanym układem jezdnym. Przekonstruowany układ obejmuje kompletnie nowe, pięciowahaczowe tylne zawieszenie, wyposażone w bardzo długie wahacze wleczone. Zastosowano też drążek Panharda i 24-calowe sprężyny – najdłuższe w pojazdach tej klasy.

Ford F-150 Raptor 2021

Konstrukcja zawieszenia w połączeniu z bardziej wyrafinowanym oprogramowaniem zarządzającym pracą silnika oznacza, że samochód może przekazać większy moment obrotowy na tylne koła, aby szybciej ruszyć z miejsca, uzyskać lepsze przyspieszenie i precyzyjniejszą reakcję na zmiany położenia przepustnicy, jednocześnie zapewniając komfort, stabilność, dobre prowadzenie, kontrolę i przyczepność przy dużej prędkości.

Ford F-150 Raptor 2021

Odczyty z czujników położenia zawieszenia i innych czujników rozmieszczonych wokół samochodu wpływają na niezależną zmianę współczynnika tłumienia każdego z amortyzatorów. Dzieje się tak do 500 razy na sekundę, dzięki czemu amortyzatory reagują z taką samą prędkością, z jaką ludzki mózg przetwarza informacje wizualne.

Opony 35 lub 37 cali

Nowy Ford Raptor jest po raz pierwszy dostępny z 35- lub 37-calowymi oponami – największymi, jakie fabrycznie montuje się w segmencie lekkich, pełnowymiarowych pickupów. Są to specjalnie zaprojektowane opony BFGoodrich All-Terrain T/A KO2, zapewniające maksymalną trakcję i sterowność. Raptor na 35-calowych oponach pokonuje 30-centymetrowe przeszkody, z kątem natarcia 31 stopni, maksymalnym kątem zejścia 23,9 stopnia i z kątem rampowym 22,7 stopnia.

Ford F-150 Raptor 2021

Raptor z 37-calowymi oponami dysponuje prześwitem 33 centymetry, kątem natarcia 33,1 stopnia, maksymalnym kątem zejścia 24,9 stopnia oraz kątem rampowym 24,4 stopnia.

 

 Zarówno zwolennicy pustynnych rajdów, jak i amatorzy samochodowej wspinaczki skalnej docenią imponujący skok kół na 35-calowych oponach, wynoszący 356 mm z przodu i 381 mm z tyłu – o 25% więcej niż w Raptorze pierwszej generacji.

3,5-litrowy silnik

Nowy Ford Raptor dostępny w konfiguracji z długą kabiną (SuperCrew) i z rozstawem osi 368 cm, ma pełną ramę z przekrojów zamkniętych wykonaną ze stali o podwyższonej wytrzymałości oraz nadwozie ze stopu aluminium i kompozytów. Bardziej wytrzymałe zawieszenie, mocniejsze, wyżej położone mocowania amortyzatorów i punkty mocowania tylnych wahaczy mają za zadanie wytrzymać ostrą jazdę w terenie.

Nowy Raptor jest wyposażony w 3,5-litrowy silnik EcoBoost® twin-turbo trzeciej generacji o dużej mocy, który zapewnia solidną dawkę momentu obrotowego przy niskich obrotach, czyli dokładnie tam, gdzie jest to najistotniejsze w tego typu samochodzie. Silnik wspomagają najnowocześniejsze turbosprężarki, stopień sprężania wynosi 10,5:1.

Przy pojemności zbiornika paliwa wynoszącej 136 litrów, Raptor ma zasięg ponad 800 kilometrów bez tankowania, według szacunków EPA.

Automat

10-biegowa fordowska automatyczna skrzynia biegów, wyposażona w elementy sterujące nowej generacji, jest połączona z innowacyjną skrzynią rozdzielczą, zmieniającą rozdział momentu obrotowego w zależności od potrzeb. Standardowy tylny mechanizm różnicowy z elektroniczną blokadą i opcjonalny przedni mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu TORSEN® otrzymały przełożenia 4:10. Maksymalna ładowność wzrosła o 90 kilogramów, do 635 kilogramów, podczas gdy maksymalna siła uciągu również wzrasta o 890 niutonów, do 36.500 niutonów uciągu „na haku”.

Generator 2,0 kW

Klienci docenią dodatkową użyteczność zapewnianą przez ekskluzywny w tej klasie* system Pro Power Onboard™, dający im możliwość wykorzystania samochodu jako mobilnego generatora energii elektrycznej. Nowy Ford Raptor może zostać zamówiony z generatorem o mocy 2,0 kilowatów przydatnym do zasilania elektronarzędzi, oświetlenia na kempingu, czy innych urządzeń, zapewniając więcej energii elektrycznej, niż jakikolwiek inny lekki pełnowymiarowy pickup dostępny na rynku.

Ford F-150 Raptor 2021

Nowy, trzycalowy układ wydechowy o kanałach równej długości posiada zgłoszoną do opatentowania wbudowaną tzw. rurę X, unikalną “pętlę puzonową” i pierwsze w Raptorach aktywne zawory w układzie wydechowym. System wykorzystuje przelotową konstrukcję tłumika, która poprawia jakość dźwięku. Kierowca może skonfigurować cztery tryby poziomu głośności – Cichy, Normalny, Sportowy i Baja.

Siedem trybów jazdy

Nowy Ford Raptor debiutuje z zaawansowanym technicznie kokpitem, zapewniającym komfort i interesującym stylistycznie. Nowy standardowy, konfigurowalny 12-calowy, cyfrowy zestaw wskaźników zawiera duży obszar informacji wyświetlanych na żądanie kierowcy, z grafiką i animacjami charakterystycznymi dla Raptora, danymi terenowymi i nawigacją prowadzącą od skrętu do skrętu.

Ford F-150 Raptor 2021

 Standardem jest też nowy, 12-calowy ekran centralny z możliwością dostosowania do potrzeb użytkownika, który pozwala na podzielenie ekranu i jednoczesne sterowanie wieloma systemami, w tym nawigacją, muzyką czy funkcjami samochodu.

Siedem trybów jazdy systemu Terrain Management pozwala wybrać ustawienie najlepiej dopasowane do aktualnych warunków, w tym tryb Slippery (śliskie podłoże), Tow/Haul (holowanie), Sport, Normal, Off- Road, Baja i Rock Crawl (jazda po skałach). Tryby jazdy dostosowują wyczucie układu kierowniczego, zachowanie skrzyni biegów, kontrolę stabilności, dźwięk aktywnego układu wydechowego, aktywny system tłumienia, mapowanie przepustnicy i punkty zmiany biegów, a także wyświetlacz w cyfrowym zestawie wskaźników.

Opcjonalny zestaw kamer 360 stopni umożliwia obserwację przeszkód znajdujących się dookoła pojazdu, a widok z przodu umożliwia dynamiczne wyświetlanie w czasie rzeczywistym pokonywanego terenu, co pozwala ograniczyć konieczność zatrzymywania się w celu skorzystania z pomocy obserwatora. Wygodny przycisk na desce rozdzielczej aktywuje kamery 360 stopni i kamerę cofania.

Trail 1Pedal Drive

Standardowy system, umożliwiający korzystanie tylko z jednego pedału Trail 1Pedal Drive, ułatwia ekstremalną jazdę w terenie, na przykład w trasach przeprawowych po skałach. W trudnych warunkach na bezdrożach kierowca musi zazwyczaj używać obu pedałów, zmieniając jednocześnie położenie przepustnicy i hamulca, aby posuwać się po szlaku. System Trail 1Pedal Drive upraszcza sprawę, łącząc te czynności z aktywacją tylko pedału przepustnicy – naciśnij, aby ruszyć do przodu, puść, aby zahamować. Samochód uruchamia hamulce z siłą proporcjonalną do zdejmowania nacisku z pedału przepustnicy.

F-150 Raptor jest również wyposażony w standardowy system Trail Control, który jest rodzajem terenowego tempomatu. Kierowca wybiera zadaną prędkość, a systemy elektroniczne zarządzają przepustnicą i hamulcami, pozwalając kierowcy skupić się na wyborze kierunku jazdy w szczególnie trudnych warunkach terenowych.

18 głośników Bang & Olufsen

Całkowicie nowe wnętrze zaprasza materiałami wyższej jakości, unikalnymi wykończeniami powierzchni i większą ilością schowków. Nową kierownicę wyposażono w laserowo wygrawerowane logo, górny znacznik centrujący oraz aluminiowe łopatki do zmiany biegów. Fotele z bardzo solidnym podparciem bocznym utrzymują kierowcę i pasażerów na miejscu, a jeszcze skuteczniejsze kubełkowe fotele Recaro® są dostępne w opcji. Drzwi, deska rozdzielcza i konsola środkowa wykończone są standardowo aluminium lub w przypadku opcjonalnych pakietów wyposażenia wnętrza, elementami z włókna węglowego.

Ford F-150 Raptor 2021

Zamykany, składany na płasko tylny schowek jest wyposażeniem opcjonalnym, a pod tylnymi siedzeniami można schować liny lub podnośniki, niezbędne przy wydostawaniu się z kłopotów lub przy naprawie, gdy inny kierowca będzie potrzebował pomocy.

O oprawę dźwiękową każdej przygody najlepiej zadba opcjonalny 18-głośnikowy system dźwiękowy B&O Unleashed firmy Bang & Olufsen.

Model F-150 Raptor 2021 będzie produkowany w zakładzie Forda Dearborn Truck Plant w Dearborn w stanie Michigan i będzie dostępny w salonach sprzedaży już latem tego roku.