Volvo Trucks zaprezentowało nowe Volvo FH z odświeżoną kabiną i nowymi funkcjami bezpieczeństwa. 

Nowe Volvo FH poznamy z zewnątrz po reflektorach w kształcie liter V, których linia została przesunięta na zewnątrz i dopasowana do linii drzwi kabiny. Takie same reflektory znajdziemy w elektrycznych koncepcyjnych modelach Volvo zaprezentowanych parę miesięcy temu. Samochód ten więc zyskał nieco inne spojrzenie, czy ładniejsze, to kwestia gustu, nam jednak podoba się ostre przetłoczenie boku kabiny będące przedłużeniem nowych reflektorów. Kierunkowskazy także zostały przesunięte do drzwi, co z jednej strony poprawiło aerodynamikę, a z drugiej według producenta wzmocniło wyraz pojazdu. Panel wycieraczek jest i cieńszy, natomiast większy jest znak firmowy. Volvo twierdzi, że dzięki temu nowe Volvo FH łatwo rozpoznać nawet z dużej odległości.

Volvo FH 2020

 

Volvo FH 2020

Nowe Volvo FH jest wyposażone w aktywne światła mijania automatycznie wyłączające wybrane segmenty świateł drogowych LED, kiedy samochód ciężarowy zbliża się do innych pojazdów. Światła drogowe są dostosowywane, kiedy kamera i radar wykryją inne pojazdy lub kiedy kamera wykryje zmiany ilości światła wokół samochodu ciężarowego.

Nowe Volvo FH – wnętrze kabiny

FH oferowane jest z pięcioma wielkościami kabin od standardowej z obniżonym dachem aż po Globetrotter XXL. Nieco więcej zmian zobaczymy we wnętrzu. Zmodernizowano deskę rozdzielczą, w której umieszczono cyfrowy 12-calowy wyświetlacz zestawu wskaźników o wysokiej rozdzielczości.

Volvo FH 2020

Volvo FH 2020Volvo FH 2020

Na cyfrowym kokpicie kierowca ma do wyboru cztery różne widoki ekranu zależnie od sytuacji jazdy i preferowanych informacji. Volvo Trucks wspomina także o uchwycie na kubek i otwartym schowku z oświetleniem sterowanym czujnikiem ruchu, ale fakt odnotowujemy tylko i wyłącznie z kronikarskiego obowiązku…

 

Nowe Volvo FH może być oprócz tego wyposażone w opcjonalny 9-calowy wyświetlacz dodatkowy. Może on obsługiwać system Infotainment, nawigację, informacje o transporcie i obraz z kamery. Ekran ten można obsługiwać za pomocą przycisków na kierownicy, głosowo lub bezpośrednio za pośrednictwem ekranu dotykowego i panelu sterowania.

Wybierak skrzyni biegów I-Shift jest teraz cieńszy oraz bardziej ergonomicznie zaprojektowany, więc poruszanie się wewnątrz kabiny ma być wygodniejsze. Prawdopodobnie większość klientów zdecyduje się na podwójny system magazynowania energii w akumulatorach, który ma zawsze zapewnić rezerwę mocy na uruchomienie silnika.

Volvo FH 2020

Układ napędowy

Tu większych zmian nie ma. Na rynkach europejskich nowe Volvo FH  z technologią I-Save łączy nowy silnik D13TC Euro 6 z pakietem funkcji dzięki którym oszczędność paliwa może wynieść do 7%*. Producent nie podaje tu żadnych nowych danych technicznych, więc zakładamy, że oferta silników pozostaje niezmieniona. Wprowadzono również ulepszenia dla wersji Euro 3 i 5 z funkcjami takimi jak Volvo Torque Assist. Na wielu rynkach Volvo FH jest dostępne z napędzanym gazem silnikiem LNG zgodnym z normą Euro 6.

Nowe Volvo FH jest także wyposażone w skrzynię biegów I-Shift Dual Clutch, umożliwiającą zmianę biegów bez przerw w dostarczaniu mocy. Taka skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem jest szczególnie korzystna przy wymagających operacjach, takich jak transport płynnych towarów, ponieważ minimalizuje poruszenia ładunku podczas zmian biegów.

Ciekawostką jest natomiast możliwość większego obciążenia przedniej osi, a także poprawa kątów skrętu osi wleczonej i pchanej, co wpływa na ograniczenie zużycia opon i poprawia zwrotność. Samochód ciężarowy jest dostępny również w wersji z podnośnikiem osi tandem pozwalającym odłączyć i podnieść tylną oś, ograniczając w ten sposób zużycie paliwa, jeśli samochód ciężarowy jedzie bez ładunku.

Systemy asystujące

Standardowe wyposażenie nowego Volvo FH to Elektronicznie Sterowany Układ Hamulcowy (EBS), konieczny do działania takich funkcji jak Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne oraz Układ Stabilizacji Toru Jazdy.  Jako opcja jest dostępny Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z takimi systemami bezpieczeństwa jak Układ Monitorowania Pasa Ruchu i wspomaganie stabilności. Do innych systemów zwiększających bezpieczeństwo należy tempomat sterujący prędkością przy zjeździe ze wzniesienia (tempomat zjazdowy), który ustawia maksymalną prędkość, aby ułatwić zapobieganie niepożądanemu przyspieszeniu, a także udoskonalony tempomat adaptacyjny (ACC), który działa w całym zakresie prędkości, nawet do 0 km/h.

Nowe Volvo FH można dodatkowo wyposażyć w system rozpoznawania znaków drogowych, a także kamerę narożną po stronie pasażera przesyłającą widok z boku pojazdu na wyświetlacz dodatkowy.

*Dane dotyczące poprawy ekonomiki paliwowej oblicza się, porównując koszty oleju napędowego AdBlue w przypadku silnika D13TC Euro 6 Step D z pakietem dla transportu długodystansowego (I-Save) z kosztami w przypadku silnika D13 eSCR Euro 6 Step D bez takiego pakietu. Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak doświadczenie kierowcy, korzystanie z tempomatu, dane techniczne pojazdu, ładunek pojazdu, faktyczna topografia, konserwacja pojazdu i warunki pogodowe.

Galerię nowego Volvo FH możecie zobaczyć tutaj.