DAF zaprezentował wczoraj nowy model XF , ale także modele XG oraz XG+. Produkcja ruszy w październiku tego roku.

 Jak akcentuje DAF, wczoraj miało miejsce nie wprowadzenie następcy, ale zupełnie nowej generacji XF. Zastosowano w niej całkowicie nową kabinę wydłużoną o 160 mm do przodu, co według producenta zapewnia najlepszą w branży aerodynamikę, najwyższą sprawność i najniższy poziom emisji CO2. Nowa generacja DAF XF ma o 75 mm niżej położoną podstawę kabiny w porównaniu z modelami XF Space Cab i Super Space Cab. W połączeniu z dużą szybą przednią i bardzo nisko położoną krawędzią okien ma to zapewniać bezkonkurencyjną widoczność. Wysokość wewnętrzna kabiny w nowym modelu XF mieści się w przedziale od 1.900 do 2.075 mm w zależności od miejsca pomiaru.

DAF XF 2021

Nowa generacja DAF XG i XG+

Oprócz modelu XF firma DAF wprowadza również modele XG i XG+, które w maksymalnym zakresie wykorzystują zmienione przepisy dotyczące mas i wymiarów. Oba modele flagowe, oprócz wydłużonego o 160 mm przodu, wyróżniają się  dodatkowymi 330 mm długości tylnej części kabiny, która zapewnia więcej przestrzeni do pracy, życia i snu. Pozycja podstawy kabiny modeli XG i XG+ znajduję się o 125 mm wyżej niż w przypadku nowej generacji XF.

Wnętrze kabiny DAF XG ma wysokość od 1.980 do 2.105 mm, a dzięki wydłużeniu kabiny do tyłu zapewnia również dużą kubaturę wewnętrzną. W modelu XG+ wysokość kabiny została jeszcze bardziej zwiększona, dochodząc do imponującej wartości 2.220 mm.

Aerodynamika

Firma DAF poświęciła wiele wysiłku na opracowanie możliwie najlepszej aerodynamiki pojazdu. Wyprofilowana przednia szyba, eliptyczne panele narożne, opływowe osłony słupka A, płyta dolna ze zintegrowaną owiewką powietrza i unikatowa konstrukcja owiewek w nadkolach zapewniają doskonałą aerodynamikę, podobnie jak opcjonalne kamery, które zastosowano zamiast lusterek. Nowa generacja DAF XG, XG i XG+ ma aż o 19% lepszą aerodynamikę co przekłada się na nawet 6,3% z 10% całkowitego obniżenia zużycia paliwa. 

Układy napędowe

Nowa generacja DAF XG, XG i XG+ została wyposażona w nowe układy napędowe PACCAR MX-11 o pojemności 10,8 litra i PACCAR MX-13 o pojemności 12,9 litra. Zostały one zoptymalizowane dzięki zastosowaniu nowych wtryskiwaczy, nowej głowicy i bloku cylindrów — co pozwoliło na uzyskanie wyższego ciśnienia w cylindrach — oraz nowej konstrukcji tłoków i tulei. Do najlepszego zarządzania zasysanym do silnika powietrzem wykorzystano nową generację wydajnych turbosprężarek, a innowacyjne sprężarki powietrza układu hamulcowego, pompy oleju i alternatory zapewniają ograniczenie strat własnych do minimum.

Nowy silnik i technologie oczyszczania spalin, a także zaawansowane funkcje zarządzania ciepłem odpowiadają za nawet 3% dodatkowego obniżenia zużycia paliwa z całkowitej wartości wynoszącej 10%.

Nowa generacja DAF XG, XG i XG+ jest standardowo wyposażone w zautomatyzowaną skrzynię biegów TraXon, w której zastosowano nowe technologie, takie jak automatyczny dobór biegu przy ruszaniu w zależności od obciążenia, zaawansowane funkcje predykcyjne oraz (opcjonalnie) funkcję szybkiego ruszania. W celu uzyskania maksymalnej wydajności układu napędowego zastosowano tylne osie o niskim poziomie oleju i nowe łożyska mechanizmu różnicowego. Nowa generacja zacisków hamulcowych zapewnia mniejsze straty spowodowane tarciem i mniejszą masę własną. 

System DAF Digital Vision

Nową opcjonalną funkcją jest cyfrowy system DAF Digital Vision, zastępujący lusterka główne i szerokokątne. Kamery jeszcze bardziej zwiększają bezpośredni zakres widzenia, a jednocześnie poprawiają wydajność aerodynamiczną, przyczyniając się do osiągnięcia najniższego zużycia paliwa. Dodatkowe funkcje obejmują automatyczne panoramowanie (podążanie za tylną częścią naczepy podczas pokonywania zakrętu) i nakładanie znaczników w celu wyświetlenia dodatkowych informacji na temat długości pojazdu, co jest przydatne na przykład podczas jazdy manewrowej i wyprzedzania. Ogrzewane kamery zapewniają wyraźny obraz nawet w skrajnych warunkach pogodowych. Po raz pierwszy w branży zastosowano elektrycznie chowane kamery.

DAF Corner View to opcja zastępująca lusterko krawężnikowe i lusterko przednie, która zapewnia pole widzenia znacznie większe niż w przypadku tradycyjnych lusterek. Jest to kolejna ważna cecha, która ma na celu dalsze zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, a także ochronę szczególnie narażonych użytkowników dróg. Wyświetlacz systemu DAF Corner View jest zamontowany na słupku A pasażera, czyli dokładnie tam, gdzie powinien się znajdować.

Kabina DAF XF, XG i XG+

W modelach XG i XG+ opcjonalnie dostępne są obrotowe fotele kierowcy i pasażera, które po długim dniu jazdy można z łatwością ustawić w relaksujące położenie.  Składany fotel pasażera jest wyposażeniem standardowym. Zapewnia on nieograniczoną widoczność przez drzwi Vision Door z oknem widoku na krawężnik i pozwala uzyskać jeszcze więcej przestrzeni w kabinie. Istnieje możliwość złożenia zagłówka (opcja), dzięki czemu obok luksusowego łóżka DAF otrzymujemy praktyczny stół. 

 

Deska rozdzielcza została zaprojektowana w taki sposób, aby sprzyjać optymalnemu zakresowi bezpośredniego widzenia. Obejmuje ona środkowy wyświetlacz 12˝, który umożliwia wyświetlanie wszystkich informacji dotyczących pojazdu oraz opcjonalny ekran dotykowy 10˝ przeznaczony do obsługi systemu nawigacyjnego i informacyjno-rozrywkowego DAF. Wszystkie kluczowe informacje są od razu widoczne. 

 

Najważniejsze przyciski są rozmieszczone na desce rozdzielczej i na nowo zaprojektowanej kierownicy, co zapewnia  intuicyjną obsługę. Konstrukcja jest w pełni zgodna z filozofią DAF „dłonie na kierownicy, wzrok na drodze” i pozwala uniknąć odrywania wzroku od drogi, a przez to przyczynia się do zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa. Na środkowym wyświetlaczu kierowca może wybrać jeden z dwóch wzorów układów i cztery poziomy informacji. Ustawienia wyświetlania można również dostosować do własnych potrzeb.

Zobacz rownież:

Nowa generacja DAF

Szerokie leżanki

Nowa generacja DAF ugruntowuje pozycję firmy DAF jako dostawcy najlepszych łóżek w branży pojazdów ciężarowych. Ich długość we wszystkich wersjach wynosi 2220 mm przy szerokości nie mniejszej niż 800 mm na całej długości w modelach XG i XG+. Opcjonalnie dostępne jest mechanicznie lub w pełni elektrycznie regulowane łóżko DAF Relax Bed zapewniające optymalne podparcie głowy, pleców i nóg. 

Całkowicie nowy tylny panel sterowania umożliwia wygodną obsługę pełnej gamy funkcji z poziomu łóżka: oświetlenia, klimatyzacji, systemu dźwiękowego, okien i luku dachowego. Panel oferuje nawet tryb monitoringu (który uruchamia system DAF Direct Vision wraz z systemem lusterek cyfrowych DAF i DAF Corner Eye) oraz przycisk alarmu, który uruchamia klakson i światła awaryjne. 

Pod leżanką znajduje się wiele schowków do przechowywania, w tym jedna lub dwie szuflady albo jedna lub dwie lodówki, w których da się ustawić pionowo butelki o pojemności 1,5 litra. Zewnętrzne schowki po lewej i prawej stronie są dostępne przez duże otwory w bokach kabiny.

Firma DAF rozpocznie produkcję seryjną ciągników 4×2 i 6×2 oraz podwozi pod zabudowę w ramach całkowicie nowej generacji pojazdów XF, XG i XG+ w ostatnim kwartale 2021 roku.