Pięcioosiowe podwozie Scania P450 będzie wykorzystywane do zabezpieczania obiektów rafineryjnych należących do Grupy LOTOS.

Najwyższy w Europie podnośnik na podwoziu Scania ma długość 16,5 m, dlatego podwozie posiada trzy osie skrętne, ułatwiające manewrowanie. Choć to najwyższy strażacki podnośnik w UE, po jego złożeniu wysokość pojazdu sięga zaledwie 4 m. Maksymalny udźwig zamontowanego na końcu podnośnika kosza wynosi 500 kg. Zabudowę pojazdu wykonała firma Bronto Skylift.

Pojazd będzie wykorzystywany do prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych na terenie rafinerii, na wysokich obiektach technologicznych, gdyż może pracować na wysokości do 81 m.

podnośnik Scania Lotos

— Głównym zadaniem LOTOS Straż jest zapewnienie bezpieczeństwa i ciągłości pracy na terenie rafinerii. Nowy sprzęt będzie dla nas ogromnym wsparciem w przypadku prowadzenia skutecznych działań ratowniczo-gaśniczych na dużych wysokościach. Ten podnośnik znacząco zwiększy możliwości taktyczno-bojowe naszej jednostki, mówi Piotr Pryczkowski, komendant LOTOS Straż.

Najwyższy w Europie podnośnik na podwoziu Scania na modułowej budowie

Pojazdy ciężarowe Scania są budowane z wykorzystaniem seryjnych modułów, pozwalających na ich optymalne dostosowanie do potrzeb użytkownika. Pięcioosiowe pojazdy są rzadko spotykane, dlatego wciąż budzą zainteresowanie. W przypadku tego kontraktu zastosowano standardowe zawieszenie osi podwójnie skrętnych przednich oraz zestawu tridem z napędem na dwie osie oraz ostatnią osią skrętną. Takie rozwiązanie obniża obciążenia podczas skrętu i manewrowania wydłużając żywotność elementów ruchomych zawieszenia, łożysk osi i opon.

— Modułowa budowa Scania umożliwia zastosowanie wielkoseryjnych modułów. Nawet w unikatowym pojeździe jakim jest podnośnik Scania/Bronto. Pojazd nie ma żadnych indywidualnych części, co gwarantuje większą niezawodność i dyspozycyjność pojazdu. Oznacza także szybszą obsługę techniczną i naprawy. Solidne podwozie Scania zapewnia doskonałą sztywność skrętną i odporność na działanie momentów zginających. Dzięki tym cechom stanowi idealną platformę do montażu nawet najdłuższych drabin i najwyższych podnośników koszowych. Pojazdy będące nośnikami takiego sprzętu mogą być wyposażone w standardową kabinę oraz niską Low-entry umieszczoną przed osią pojazdu, komentuje Piotr Korus, kierownik ds. rozwoju sprzedaży Scania Polska S.A.