Nowa Scania Retro Juhy Ristimaa miała być lekko stuningowanym zestawem pozwalającym na utrzymanie się w pierwszej trójce Nordic Trophy.

Entuzjaści ciężarówek na pewno z przyjemnością patrzą na najnowszy propozycję Juhy Ristimaa Scania Retro. To 30,6-metrowy zestaw, z czego 17,5 metra przypada na 6-osiową przyczepę. I nie mówimy tu o zestawie ponadnormatywnym, a normalnym fińskim zestawie, ponieważ kraj ten „wydłużył” długości zestawów do 34 metrów.

42-letni Juha Ristimaa, jak z pewnością wiecie, jest pięciokrotnym zwycięzcą konkursu Nordic Trophy, a tym samym zajmuje trzecie miejsce w tabeli pod względem ilości zwycięstw w tym konkursie. Najwięcej ma ich na koncie jego rodak Mika Auvinen, a drugie miejsce zajmuje Henrik Guldager. 

Juha Ristimaa jest na co dzień bardzo zapracowanym człowiekiem, który jednak łączy pracę z pasją. Prowadzi firmę transportową, która ma 11 samochodów i 20 pracowników oraz firmę Ristimaa Customs, gdzie zajmuje się tym, co kocha, czyli tuningiem. Oprócz tego Juha jest jedną z głównych organizatorów największego w Finlandii zlotu ciężarówek – Power Trucks Show, który gromadzi ostatnio blisko 400 ciężarówek.

Scania Ristimaa 2019

Brak czasu na topowy zestaw

Z tego powodu Juha uważa, że nie ma już czasu na to by budować nowe zwycięskie zestawy na Nordic Trophy. Zaprezentowany w ubiegłym roku zestaw „Retro” należy według niego do kategorii „lekko stunigowanych”. Celem jego budowy było utrzymanie się w pierwszej piątce konkursu Nordic Trophy, czyli utrzymanie się w Klasie Mistrzów.

Poszło lepiej, niż Juha zakładał. Scania Retro została faworytem Svempy, wygrała w kategorii „Najlepsze auto do drobnicy”, zajęła drugie miejsce w głosowaniu publiczności i ostatecznie uplasowała się na drugim miejscu konkursu Nordic Trophy 2019

— Ulżyło mi, powiedział nam Juha po rozdaniu nagród. Drugie miejsce było powyżej moich oczekiwań.

Zestaw składa się ze Scanii R650 6×4 z zabudową firmy VAK oraz przyczepy. Cały zestaw jest jeżdżącą reklamą napoju Pommac. To bezalkoholowy napój o stuletniej historii, którego receptura utrzymywana jest w tajemnicy. Wiadomo tylko, że powstaje z owoców i trzy miesiące dojrzewa w dębowych beczkach, niczym wino. Jest on zresztą stosowany jako substytut wina.

— Ponieważ przewozimy napoje z browaru Hartwall w Lahti, który między innymi produkuje Pommac, uznałem, że to dobry pomysł by użyć go jako motywu i palety barw dla zestawu Retro, tłumaczy Juha, kiedy odwiedzamy go w jego siedzibie. 

Scania Juha Ristimaa

Scania Retro zaprojektowana przez Perttu Papunena

Scania Retro została zaprojektowany przez przyjaciela Juhy – Perttu Papunena. To najlepszy w Finlandii fachowiec od airbrusha i tu także dał popis swoich umiejętności. Kolory pasują do klasycznej butelki Pommac przechodzą od złotego przez brązowy i ciemnopomarańczowy. Ekipa, która go budowała, wypracowała własny styl z pasami a la lata 80 by wzmocnić wrażenie retro. Do tego klimatu pasują także lakierowane felgi stalowe.

Nad wnętrzem pracowały firmy Veli Laitila oraz Ristimaa Customs. Na ścianach i suficie pojawiła się alcantara, a lakierowane części plastikowe swymi kolorami korespondują jednocześnie z barwami karoserii, a jednocześnie nadają ciepły klimat wnętrzu kabiny. Ze względów praktycznych podłoga i fotele zostały obite czarną skórą. 

Scania Juha Ristimaa

Spójrzmy jeszcze raz na zestaw z zewnątrz. Wszystkie elementy nierdzewne zostały zaprojektowane i wykonane przez firmę Custom Parts. Pasy z kabiny pojawiają się także na spojlerach międzyosiowych, które także zostały polakierowane. Natomiast boki zabudowy i przyczepy z beczkami Pommac zostały już wydrukowane i naklejone na zestaw. Tego zadania podjął się Jukka Kaartinen z firmy iBrand. Wielkie kalkomanie pojawiły się także z praktycznych względów.

— Gdybyśmy musieli skierować samochód do innych przewozów, możemy łatwo odkleić je i przykleić w to miejsce coś innego. To przecież przede wszystkim zestaw do pracy, przypomina nam Juha.

Zestaw „Retro” pracuje już półtora roku i w tym czasie przejechał 120.000 km. Na co dzień obsługuje dystrybucję napojów w firmie, gdyż jest to pierwszy i najważniejszy dla firmy Juhy segment transportowy. 

Cały materiał znajdziecie w kwietniowym wydaniu TRAILER Magazine dostępnym między innymi w naszym sklepie jako wydanie papierowe z darmową wysyłką oraz wydanie cyfrowe.