W świecie transportu niewiele jest firm, które poszczycić się mogą ponad 125-letnią tradycją i doświadczeniem w produkcji tego samego asortymentu. Od początku działalności marki, charakterystyczne logo z litery K zdobi przyczepy i naczepy praktycznie każdego typu i rodzaju.

Wywrotki maki Kässbohrer nie są u nas zbyt popularne. Silna konkurencja i presja najniższej ceny sprawiają, że walka o klienta jest nadzwyczaj trudna. Mimo to od kilku lat Kässbohrer intensywnie pracuje nad powiększeniem swego udziału na naszym rynku, sprzedając w Polsce m.in. właśnie wywrotki. Kässbohrer oferuje naczepy z dwoma lub trzema osiami, aluminiowe z ramą stalową oraz w pełni stalowe. Te drugie występują w dwóch pojemnościach: 24 i 27 m³.

Muldę wykonano ze stali Hardox HB450, co jest rozwiązaniem powszechnie stosowanym przez renomowanych producentów wywrotek. To co zwraca uwagę to ciekawy kształt muldy, rzadko spotykany w innych markach. Mało, że u góry burty są zbiegające, to dodatkowo jej podłogę wyprofilowano w literę „W”. Rozwiązanie to nie tylko ułatwia rozładunek przewożonego materiału i zapobiega jego przyleganiu do podłogi, ale także w znaczny sposób usztywnia muldę. Aby tak ukształtowana podłoga nie miała tendencji do „rozchodzenia się” na boki pod ładunkiem, pod podłogą przyspawano specjalne łączniki utrzymujące podłogę w zadanym kształcie. Wydaje się, że jest to zbyteczne skomplikowanie konstrukcji. Jednak w przypadku przeładowania (o co nie trudno podczas pacy na budowie), mulda pozostaje sztywna w sytuacjach konstrukcyjnie krytycznych czyli podczas podnoszenia z niezwykle ciężkim ładunkiem. 

wywrotka Kässbohrer test

Wywrotka Kässbohrer nie hałasuje

Podobne rozwiązanie (czyli wzdłużne przetłoczenia) widać w miejscu styku muldy z ramą. Aby podczas jazdy na pusto naczepa nie hałasowała, Kässbohrer wykorzystuje w roli odbojów grube, gumowe profile na podłużnicach ramy oraz trójkątny ślizg wsuwający się w łoże pokryte teflonowymi płytkami. W ten sposób mulda w pozycji spoczynkowej pozostaje zawsze stabilna i nie pracuje na boki.  Pięciostopniowy, stabilizowany siłownik hydrauliczny prezentowanej wywrotki pochodzi od Hyvy, która jest podstawowym dostawcą siłowników dla Kassbohrera. Jest to siłownik serii Alfa przeznaczony do wywrotek o masie załadowanej muldy nawet 57 ton, przy ciśnieniu roboczym 250 bar. Obraz muldy dopełnia przykręcany, stalowy podest roboczy, boczna plandeka oraz nieduży, wręcz symboliczny zsyp do pracy z rozściełaczem asfaltu. Co ciekawe jest on do muldy przykręcany. Aby wejść do środka muldy w celu np. usunięcia resztek ładunku, należy skorzystać z niewielkiego stopnia zewnętrznego i wzmocnień wewnętrznych w narożnikach muldy. Nie jest to trudne, jednak producent nie pomyślał o jakimkolwiek uchwycie podczas wchodzenia. Kierowcy narzekać również mogą na brak typowego uchwytu do sztywnego holu z tył naczepy oraz mocowań na szpadel, łopatę czy szczotkę. Warto by także pomyśleć o uchwytach na linę, która na budowie jest koniecznym elementem wyposażenia każdej wywrotki.

wywrotka Kässbohrer test

Podwozie naczepy Kässbohrer zbudowano bez kompromisów. Ramę naczepy wykonano ze stali S700MC produkowanej przez koncern Thyssen-Krupp. Dwie spawane podłużnice, do których przymocowano trzy, dziewięciotonowe osie BPW zaopatrzone w hamulce bębnowe – najlepsze do pracy w ciężkim, zapylonym terenie. Kässbohrer, podobnie jak inni producenci współpracuje z różnymi poddostawcami: Pirelli, Bridgestone, Wabco, Hyva, Orsan (zbiorniki powietrza), BPW czy Aspöck (oświetlenie). 

Dziękujemy firmie IVECO GSC z Piły za pomoc w przygotowaniu materiału.

Cały materiał znajdziecie w kwietniowym wydaniu TRAILER Magazine dostępnym między innymi w naszym sklepie jako wydanie papierowe z darmową wysyłką oraz wydanie cyfrowe.