Wiele firm produkuje auta „na plac” w jednej lub kilku wytypowanych kompletacjach po to, aby w razie potrzeby maksymalnie skrócić czas dostawy do klienta. Taka właśnie Mercedes Arocs 4145 8×6 w wersji Grounder wywrotka trafiła do naszej redakcji.

Arocs 4145 8×6 w wersji Grounder zbudowany został w fabryce Mercedesa w Wörth jako pojazd w kompletacji przygotowanej przez fabrykę. Obejmuje ona także montaż wywrotki Meiller Kipper „na taśmie” produkcyjnej Mercedesa. Taki „gotowiec” trafił do Polski. Jednak zanim zaczął wozić ładunki trzeba było dostosować go do krajowych realiów. Ale po kolei.

Wersja Grounder to konstrukcja zbudowana do pracy w ciężkim terenie. Mocniejsza i bardziej elastyczna jest rama (dzięki mniejszej szerokości) poprawia kontakt z podłożem. Tylne osie ze zwolnicami mają nośność po 13 ton, zaś przednie po 8 ton. W efekcie DMC administracyjne to 34 tony przy masie własnej 16.672 kg i ładowności 17.328 kg. Przy wszystkich osiach zamontowano stabilizatory i teleskopy ze względu na wysoko położony środek ciężkości. Skrzynia biegów to 12-przełożeniowy PowerShift 3, w której znajdziemy m.in. tryb offroad, zmieniający biegi przy znacznie wyższych obrotach silnika. Ze skrzynią biegów współpracuje stale załączona z pierwszą osią skrzynia rozdzielczo-redukcyjna o przełożeniu szosowym 1,04 i terenowym 1,45.

 

Wraz z przełożeniem mostów tylnych 4,33 pozwala to na bezstresową jazdę po drogach nieutwardzonych czy w nieco cięższym terenie. W układach napędowych 8×6 Mercedes napędza pierwszą oś dzięki czemu wywrotka łatwiej wygrzebuje się z kłopotów „udeptując” ślad dla kolejnych osi. Przy okazji warto zwrócić uwagę na drugą oś. Po pierwsze, jest to oś prosta podwyższająca prześwit. Po drugie, zamontowano na niej podporę przedniego wału. W ten sposób wał jest dzielony, krótszy i mniej podatny na uszkodzenia. Dzielność terenową poprawiają blokady wszystkich osi i centralnego mechanizmu różnicowego. 

8×6 najlepsze dla firm budowlanych

Uważam, że układ napędowy 8×6 jest najlepszym rozwiązaniem dla firm budowlanych. Jest lżejszy o około tonę od napędu 8×8 (ma więc wyższą ładowność), generuje mniejsze opory toczenia, a zatem niższe spalanie, pozwalając jednocześnie wygrzebać się z większości opresji, z którymi spotykają się budowlane wywrotki. Napędzana przednia oś pozwala wjechać i wyjechać w miejsca normalnie niedostępne dla wywrotek 8×4. Jak przystało na wywrotkę, hamulce są bębnowe, bardziej odporne na zabrudzenia, zaś hamulec silnikowy osiąga moc 400 kW. 

Sercem Arocsa jest 450-konny silnik OM471 drugiej generacji o pojemności 12,8 litra. Przy 1.800 obr./min generuje moc 449 KM. Natomiast maksymalny moment obrotowy dostępny jest już od ok. 800 obr./min. Takie parametry pozwalają na spokojną jazdę w terenie bez zbędnego żyłowania silnika czy nerwowej zmiany biegów. 

Podczas testów staram się udostępniać samochody kierowcom pracującym w danej branży, by wysłuchać ich opinii. W przypadku Arocsa jedna opinia łączyła wszystkich: znakomity układ kierowniczy ze wspomaganiem Servo Twin. Kierownica kręci się nadzwyczaj lekko, nawet w terenie. Zaś podczas jazdy po drodze nie wpływa negatywnie na stabilność pojazdu. Układ kierowniczy jest na piątkę.

Mercedes Arocs wywrotka Meiller Kipper

Mercedes Arocs wywrotka Meiller Kipper

Wywrotka Miller Kipper

Na ramie posadowiono wywrotkę trójstronną Meiller Kipper D428. W nomenklaturze producenta, litera „D” oznacza wywrotkę trójstronną, dedykowaną do podwozia czteroosiowego o nośności technicznej 28 ton. Konstrukcja wywrotki wykonana została z typowych dla budownictwa materiałów. Ramę pośrednią wykonano ze stali Domex, burty o grubości 4 mm z Hardoxu, zaś podłogę z 5-milimetrowych arkuszy tej samej blachy. Lewą burtę wzmocniono (trzema profilami w miejscach montażu siłowników) i wyposażono w system hydraulicznego otwierania Bordmatic. To doskonałe rozwiązanie pozwala na dokładne dozowanie wysypywanego materiału z dala od kół czy zbiornika paliwa. Ponadto, dzięki opuszczaniu burty o prawie 180˚ możliwy jest np. łatwy załadunek palet wózkiem widłowym. Dobrodziejstwo posiadania burty hydraulicznie otwieranej jest bezdyskusyjne. Jest to element konieczny w każdej nowoczesnej wywrotce.

Mercedes Arocs wywrotka Meiller Kipper

Co można by poprawić?

Jednak pomysł, aby na długim podwoziu czteroosiowym osadzać wywrotkę trójstronną jest chyba przerostem formy nad treścią. Prawa burta jest bowiem używana sporadycznie. Daje ona co prawda pełnię możliwości rozładunkowych, jednak któż zmuszałby się do dodatkowego wysiłku ręcznego otwierania czy zamykania prawej burty (tylko uchylnej) jeśli do dyspozycji ma dźwignię w kabinie? Ponadto otwierana prawa burta osłabia sztywność całej skrzyni, podwyższa jej wagę i implikuje problemy z plandeką, której mocowanie musi uwzględniać opuszczenie burty. Jednym słowem skórka nie warta wyprawki. Zdziwienie budzi także brak drabinki do wchodzenie na rynnę zsypową. Nawet mimo mechanizmu zwijania plandeki z ziemi, taka możliwość jest pożądana.

Mercedes Arocs wywrotka Meiller Kipper

A zalety?

Skrzynię wywrotki wyposażono za to w kilka bardzo praktycznych rozwiązań, które potwierdzają bogate doświadczenie firmy. Tylna klapa otrzymała ograniczniki wychyłu – pomocne podczas np. dozowania wysypu kruszywa na drogę. Jeśli transportowane są inne materiały czy maszyny możliwe jest ich umocowanie. Na przedniej burcie poprzez dwa 1-tonowe uchwyty oraz 2 – tonowe, chowane w podłodze pierścienie (2×6 szt). Najmocniejsze są jednak demontowalne (poprzez wyciągnięcie i odwrócenie), dwa uchwyty w przedniej części podłogi o sile mocowania aż 8 ton. Mocną stroną wywrotki jest trwały układ hydrauliczny. Charakterystyczne czarne siłowniki to efekt antykorozyjnej oksydacji, która wraz z azotowaniem powierzchni trących utwardza i zabezpiecza siłownik przed zużyciem. Meiller tak bardzo jest pewny swego patentu, że nie przewiduje nadwymiarowych uszczelniaczy. Wraz z zabudową montowana jest także tłoczkowa pompa hydrauliczna Meillera, która dzięki swej budowie (podobnej do sprężarki klimatyzacji samochodowej) generuje 320 bar ciśnienia roboczego. Także tutaj nie obyło się bez azotowania powierzchni trących. 

Mercedes Arocs wywrotka Meiller Kipper

Krajowe doposażenie

Po sprowadzeniu wywrotki do Polski, zdecydowano o doposażeniu jej w unoszony tylny zderzak i plandekę rolowaną na bok z mechanizmem rolowania z poziomu ziemi. Zlecenie wykonała firma KH-Kipper, montując swoje rozwiązanie dostępne na naszym rynku od tego roku. Muszę przyznać, że po raz pierwszy od dłuższego czasu, muszę pochwalić sposób, w jaki kierowca zaciąga plandekę. Rozwiązanie idzie w bardzo dobrym kierunku. Mechanizm składa się z zamontowanej na tylnej klapie rury grubościennej o przekroju 45 mm, po której przesuwa się zwijadło plandeki, przednim profilu o podobnym przeznaczeniu, plandeki nawiniętej na rurę aluminiową zakończoną rozsuwaną korbą i przymocowanym do niej haczykiem do naciągania expanderów plandeki oraz systemem kółek i linki, które stabilizuje ruch zwijadła z przodu skrzyni. Trzeba jednak zaznaczyć, że plandeka nie przylega ściśle do burty. Mimo to jest to zgodne z przepisami. Podobnie rozwiązanie proponuje Meiller.

Wydawać by się mogło, że jak coś jest uniwersalne, jest do niczego. W przypadku Mercedesa, przygotowana na całą Europę, uniwersalna specyfikacja ma głębszy sens. Produkując gotowe auta na stok, możliwe jest bardzo szybie zrealizowanie zamówienia. Często szybciej niż konkurencja. Tym bardziej, że wymagania w poszczególnych krajach są coraz bardziej zbliżone. A po niewielkim doposażeniu, klient otrzymuje szybko sprawne narzędzie pracy. A przecież czas to pieniądz.

Cały materiał dostępny jest we wrześniowym wydaniu TRAILER Magazine, które dostępne jest w sieci salonów Empik, na stacjach Lotos, a także w naszym sklepie internetowym jako wydanie papierowe, ale także jako wydanie cyfrowe.