Scania dostarczy szwedzkiej firmie Bergkvarabuss sześć autobusów elektrycznych ładowanych w zajezdni. Pojazdy będą wykorzystywane do obsługi rejonu Strängnäs.

Elektryczne autobusy Scania CityWide LF charakteryzują się bardziej przyjaznym wnętrzem, a także ulepszonym fotelem kierowcy, zapewniającym optymalną ergonomię. Mniejsza masa pojazdu umożliwia zwiększenie liczby pasażerów.

Scania wprowadziła autobusy elektryczne do eksploatacji w Szwecji w 2018 roku, głównie w Östersund na północy kraju, gdzie pojazdy ładowane są za pomocą pantografów. Bergkvarabuss wybrał jednak opcję ładowania w zajezdni. Autobusy są wyposażone w akumulatory o pojemności 330 kWh i ładowane prądem do 150 kWh.

Infrastruktura do ładowania została dostarczona we współpracy z LaddAlliansen Nordic AB i Kempower Oy.

System optymalizacji akumulatorów

Elektryczne autobusy Scania Dzięki nowemu systemowi klimatyzacji pojazdy mogą być eksploatowane w temperaturach od –35°C do +40°C. Elektryczna pompa ciepła jest połączona z dodatkowym systemem ogrzewania i zintegrowanym obiegiem grzewczym w akumulatorach. Energooszczędny system zwiększa zasięg o 50 km na jednym ładowaniu.

Na czas pracy oraz zasięg wpływa również system optymalizacji zasilania akumulatorów pod kątem potrzebnej mocy w ruchu drogowym. Zazwyczaj wykonuje się to w zajezdni przy w pełni naładowanych akumulatorach, co wiąże się ze stratą czasu na postój i ładowanie. Obecnie procedurę stabilizacji akumulatorów nowy pojazd wykonuje podczas jazdy.

Zaawansowany system obsługi akumulatorów podaje dla każdego autobusu dane dotyczące m.in. stanu naładowania, zużycia energii elektrycznej oraz ewentualnych błędów. System Scania Fleet Management przekazuje przewoźnikowi dodatkowe informacje o możliwościach ładowania, zużyciu energii i potrzebach serwisowych, co ułatwia pracę kierowcy.