Stena Line wprowadzi w 2022 roku dwa nowoczesne promy na linię Gdynia-Karlskrona zwiększając przepustowość połączenia o 30%.

Operator promowy poinformował, że latem i jesienią 2022 roku planuje wprowadzić dwa nowe promy Stena Line na linii do Karlskrony. Obydwie jednostki Stena Scandica i Stena Baltica mają długość 222 metrów. Dla klientów frachtowych Stena Line oznacza to wzrost zdolności przewozowej połączenia o 30%, a dla pasażerów – nową jakość podróżowania.

Przedłużone w ubiegłym roku

Obydwa promy zostały zbudowane w 2005 roku w stoczni Cantiere Navale Visentini we Włoszech i przebudowane w ubiegłym roku w Turcji. Podczas przebudowy zostały one przedłużone o 36-metrową sekcję środkową. Dzięki temu zyskały 30 procent dodatkowej ładowności i łącznie 88 nowych kabin na pokładzie. Obecnie każdy z promów posiada 202 kabiny, w których może podróżować 970 osób.

Statki zostały również zmodyfikowane pod kątem wydajnego załadunku i rozładunku, dzięki czemu można skrócić czas ich postojów w porcie.

Nowe promy Stena Line na linii do Karlskrony dysponują 2.875 metrami ładunkowymi oraz oddzielnym pokładem dla samochodów osobowych.

Wnętrze jednostek zostało wykończone zgodnie z nowoczesnym, jasnym, skandynawskim wzornictwem typowym dla Stena Line, który ma zapewnić pasażerom nową jakość podróży. Ostatnio promy te obsługiwały linię Stena Line między Nynäshamn w Szwecji a Ventspils na Łotwie.

Stena Scandica

Nowy terminal w Gdyni

Rozwinięcie zdolności przewozowych połączenia wiąże się również z inwestycjami w infrastrukturę dwóch portów w Gdyni i w Karlskronie. W Porcie Gdynia właśnie zakończono budowę nowego terminala promowego. Dysponuje on nabrzeżem o długości 240 m, dzięki czemu wprowadzenie nowych większych statków stało się możliwe. Stena Line planuje pierwsze wypłynięcie z nowego terminala już 1 stycznia 2022.

Bliskość infrastruktury intermodalnej i dostępność torów w sąsiedztwie nowego terminala w Gdyni pozwoli też w przyszłości na rozwinięcie oferty intermodalnej w relacji pociąg-prom. Taką infrastrukturę już w tej chwili ma port w Karlskronie, gdzie w najbliższych miesiącach przewidziano inwestycje pod przyszły rozwój, min. modernizację rampy załadunkowej.

— Obecna pojemność frachtowa naszej linii jest niewystarczająca w stosunku do popytu, więc cieszymy się, że dzięki zbliżającej się wymianie tonażu będziemy oferować nawet o 30% więcej powierzchni ładunkowej. Nowy terminal umożliwia też wdrożenie nowoczesnych pomysłów Stena Line usprawniających operacje portowe, jak na przykład bramy inteligentne Smart Gate, czy idee „zielonego portu”, a wśród nich zasilanie z lądu podczas postoju statków. Nie zapominajmy także, że nowy terminal jest bliżej centrum miasta. Mamy nadzieję, że to też zwiększy zainteresowanie przyszłych pasażerów, po obu stronach morza, mówi Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Linia Gdynia – Karlskrona od 26 lat

Stena Line obsługuje linię promową między Gdynią a Karlskroną w Szwecji od ponad 26 lat. W tym czasie statki z charakterystycznym czerwonym kominem przewiozły ponad 10 milionów pasażerów i blisko 2 miliony ciężarówek. Połączenie ma status Autostrady Morskiej i jest dziś ważną częścią europejskiej sieci logistycznej a także ma znaczenie dla turystyki w Polsce i Szwecji.

W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrosty przewozów na tej linii sięgnęły 60%. Trasa jest dziś jednym z najważniejszych połączeń promowych w sieci Stena Line z prawie 2.000 rejsów między Gdynią a Karlskroną rocznie. 

W ramach rozwoju działalności na Morzu Bałtyckim Stena Line ogłasza teraz również, że planuje wprowadzić dwa nowo wybudowane statki na linię między Nynäshamn i Ventspils w 2022 roku.