Jeżdżące w firmie Boczkiewicz Volvo FH 10×4 to efekt dwóch lat przymiarek i głęboko przemyślanej specyfikacji auta. W efekcie powstało auto, które często zastępuje dwa inne pojazdy: dźwig i platformę.

 Założenie było pozornie proste. Firma Boczkiewicz chciała kupić zwrotne auto o maksymalnych zdolnościach transportowych i niskiej masie własnej. Po wielu przymiarkach konfiguracji podwozia i układu napędowego oraz doboru żurawia i parametrów skrzyni ładunkowej, zrezygnowano z podwozia czteroosiowego na rzecz fabrycznie zbudowanego auta pięcioosiowego z nietypowym w Polsce układem tridemowym tylnych osi i napędem 10×4. Dzięki takiemu rozwiązaniu, samochód ma 56 ton technicznego DMC, solidny, 22-tonowy żuraw o zasięgu 17 m i długą na 6,6 m skrzynię ładunkową. 

Volvo FH z żurawiem Palfinger

Silnik dobrany optymalnie

540-konny silnik o maksymalnym momencie obrotowym 2.600 Nm (dostępnym w zakresie 1.000 – 1.450 obr./min) jest w stanie sprostać każdemu zadaniu. Moc na koła przenoszona jest za pomocą wzmocnionej, 12-biegowej i zautomatyzowanej skrzyni I-Shift z nadbiegiem ATO 2612F, która przenosi siłę 2.600 Nm. Oprogramowanie skrzyni przystosowano do ciężkich warunków, dlatego rozszerzono tryby pracy o Heavy Duty (gdy auto ma załadowaną przyczepę i nie widzi obciążenia osi, komputer steruje pracą silnika i skrzyni jak przy pełnym obciążeniu) oraz Construction/Off-Road. Skrzynia posiada konieczne w tej pracy biegi pełzające do przodu i do tyłu. Aby zapewnić najlepsze warunki pracy skrzyni, wyposażono ją w chłodnicę oleju. Ponieważ samochód nie jest autem dalekobieżnym i porusza się na krótkich i średnich dystansach, mosty napędowe ze zwolnicami posiadają przełożenia 3.76. W praktyce oznacza to optymalne parametry pracy silnika przy niższych prędkościach jazdy oraz podczas manewrowania. 

Volvo FH z żurawiem Palfinger

Bogato wyposażona kabina

Ze względu na nieprzewidywalność zleceń, samochód ma kabinę pozwalającą na pokonywanie dłuższych tras. Typowo sypialna, z postojowym ogrzewaniem powietrznym, wyposażona w dwie koje oraz dodatkowe schowki nad górną leżanką pozwala na przyzwoity wypoczynek. Na jej wyposażeniu nie oszczędzano. Pakiet Driving Plus obejmuje m.in. skórzaną kierownicę i uchwyty wejściowe, elektryczną przednią roletę i szyberdach i kierownicę regulowaną w trzech płaszczyznach. Pakiet medialny zawiera kilka przydatnych dodatków: wielofunkcyjną kierownicę, zestaw głośnomówiący z możliwością podpięcia dwóch telefonów, wejścia USB i AUX nawigację fabryczną czy aplikacje przeglądarki internetowej. Podczas przerwy można oglądać filmy na telewizorze. Jednego z czego świadomie zrezygnowano to lodówka. W jej miejscu jest pojemna szuflada na kaski i pilota do żurawia. Dzięki temu można w niej utrzymać porządek.

Volvo FH z żurawiem Palfinger

Dla zamawiającego bardzo ważne były systemy wspomagające bezpieczeństwo jazdy. 

— Często pracujemy w nocy i na chłodzie. Kiedy zmęczeni wsiadamy do ciepłej kabiny następuje rozprężenie i walka z sennością. Wtedy jest pole do popisu dla systemów pokładowych. Wystarczy, że zadziałają jeden raz. W takiej sytuacji uratują życie kierowcy i samochód kosztujący niemałe pieniądze, komentuje wyposażenie poprawiające bezpieczeństwo, mówi właściciel firmy Przemysław Boczkiewicz.

22-tonowy żuraw Palfinger

Zabudowę na tak nietypowym podwoziu wykonała firma Graco, która zamontowała 22-tonowy żuraw Palfinger oraz skrzynię ładunkową własnej konstrukcji.  Ramę pośrednią wykonano ze stali o podwyższonej wytrzymałości i wzmocniono w okolicach mocowania żurawia. Przez swoją wysokość (25 cm) rama odporna jest na skręcanie i wraz ze wzmocnioną ramą podwozia stanowią solidną podstawę do zabudowy odpornej na duże obciążenia wzdłużne i skrętne. Skrzynia ładunkowa ma 6,6 m długości i aluminiowe burty o wysokości 65 cm. Ciekawie rozwiązano system mocowania ładunku, który bazuje na wielootworowym, krawędziowym profilu skośnym. Dzięki temu można zamocować ładunek w każdym dogodnym miejscu i to w dodatku przy zamkniętych burtach. Na tylnej krawędzi skrzyni przewidziano szyny do wsparcia najazdów. Dla wygody załadunku, zamiast opuszczanej tylnej burty zamontowano otwierane o 270 stopni burto-drzwi.

Volvo FH z żurawiem Palfinger

To jeszcze nie koniec

W niedalekiej przyszłości samochód doposażony zostanie w hydrauliczną wyciągarkę zamocowaną pomiędzy żurawiem a skrzynią ładunkową. W ten sposób możliwe będzie korzystanie z wyciągarki podczas wciągania ładunku na skrzynię. Najważniejszym elementem zabudowy jest żuraw marki Palfinger PH 78002-SK, którego udźwig maksymalny sięga 22 ton. W najbardziej niekorzystnym położeniu, czyli poziomo wysuniętym ramieniu na długość 13,6 m, udźwig na haku wynosi 4.850 kg. Pozwala to np. na zabranie auta stojącego trzy rzędy samochodów dalej lub wstawienie do hali produkcyjnej maszyny lub elementów wyposażenia. Dzięki rozbudowanej elektronice i konstrukcji żurawia, możliwa jest jego praca w pełnym zakresie obrotu czyli 360˚. Sam żuraw ma wiele ciekawych rozwiązań: od hydraulicznie odwracanych podpór i podświetlonych siłownikach podpór, poprzez sterowanie radiowe z wyświetlaczem informacyjnym aż po, inicjowane jednym przyciskiem, automatyczne składanie do pozycji transportowej. 

Volvo FH z żurawiem Palfinger

Volvo dopasowane do potrzeb

Poznając bliżej samochód i jego nietypową i bogatą konfigurację, trudno oprzeć się wrażeniu, że czas dominacji uniwersalnych ciężarówek właśnie mija. Coraz częściej bowiem właściciele firm decydują się (podobnie jak na znacznie bogatszym zachodzie) na idealnie dopasowane pojazdu i zabudów do specyficznych potrzeb firmy. Auto staje się wygodnym, wręcz komfortowym narzędziem pracy. Na przykładzie zamówienia firmy Boczkiewicz widać, że nie było mowy o niezdrowym oszczędzaniu. Auto bardziej przypomina produkt skandynawski niż polski: układ  napędowy z trzema osiami tylnymi, kabina sypialna z bogatym wyposażeniem oraz licznymi systemami wspomagającymi, do tego wysokiej klasy i udźwigu żuraw zakabinowy i dopracowana, polska skrzynia ładunkowa. Historia tego kontraktu pokazuje jak bardzo zmienia się nasz rynek, skoro coraz częściej spotkać na nim można takie ciekawostki.

Cały materiał dostępny jest w marcowym wydaniu TRAILER Magazine, które dostępne jest w sieci Ruch, Empik, w Porcie Kopytkowo na A1 oraz w naszym sklepie internetowym, zarówno jako wydanie papierowe oraz wydanie cyfrowe.