Wprowadzenie nowego układu napędowego jest sporym wydarzeniem. Nowy silnik, skrzynia biegów i tylny most. Do tego trochę elektroniki i kamery zamiast lusterek. Oto Scania Super Anno Domini 2022. 

 

Spece od marketingu Scanii nawiązali do początku lat 60., gdy znaczek Super na masce Scanii-Vabis L75 oznaczał, że 10-litrowy silnik doposażono w turbosprężarkę zwiększając moc ze 165 do 205 KM.

Dziś, po równo 60 latach, jest to zapowiedź czegoś znacznie bardziej skomplikowanego. Scania pokazała praktycznie nowy układ napędowy, nowy porządek na ramie, zbiorniki paliwa i AdBlue oraz system Scania Mirror View Camera.

Scania 2022

Zdecydowanie najważniejsze dla dzisiejszych użytkowników pojazdów są nowe silniki, które mają spalać 8% paliwa mniej. Warto przy tym zauważyć, że w przekazie Scanii mówi się o 8%, a nie redukcji spalania do 8%. Nowy 13-litrowy, rzędowy silnik skonstruowano od podstaw. Nie ma on żadnych wspólnych elementów z dotychczasowymi jednostkami. 

Zupełnie nowy silnik

Wydaje się nawet, że zarzucono filozofię modułowej budowy silników. Nowa jednostka o pojemności 12,74 litra występuje w czterech wariantach mocy: 420, 460, 500 i 560 KM, generując od 2.300 do 2.800 Nm maksymalnego momentu obrotowego. 

Scania 2022

Ten silnik to dowód na to, że niemożliwe stało się wykonalne, bowiem sprawność nowego silnika sięga 50%, a jego żywotność ma być o ok. 30% dłuższa.

Szwedzcy inżynierowie prócz wielu zmian w obrębie bloku silnika (m.in. ograniczenie oporów przepływu cieczy chłodzącej) postawili na jedną głowicę i osadzone w niej dwa wałki rozrządu. Zwiększono stopień sprężania aż do poziomu 23:1. 

To z kolei spowodowało wzrost temperatury spalania i m.in. ograniczenie emisji sadzy, ale kosztem zwiększenia emisji tlenków azotu. Dlatego też w silniku zastosowano (znany z silników V8) układ podwójnego wtrysku AdBlue: Twin-SCR. Pierwszy wtryskiwacz znajduje się tuż za silnikiem, a drugi przed filtrami.

Dzięki temu układ ma więcej czasu na związanie tlenków azotu i lepsze ich zredukowanie. Nie ma jednak nic za darmo. W rozmowach inżynierowie przyznawali, że do 9 – 11% spalonego paliwa wzrosło zużycie AdBlue. 

Nowa skrzynia biegów G25

Wraz z silnikiem Scania Super otrzymała nową, lżejszą o ok. 60 kg skrzynię biegów G25, która jest wariacją modelu G33 pokazanego już wcześniej. Skrzynia ma 14 biegów do przodu (w tym bieg pełzający i nadbieg) i 8 do tyłu.

Scania 2022

Wraz ze skrzynią wprowadzono nową, lżejszą o 27 kg, oś napędzającą R756 o możliwych dziewięciu przełożeniach (od 1,95:1 do 4,11:1). Przy najniższym przełożeniu i nadbiegu, silnik podczas jazdy osiąga zaledwie 850-950 obr/min. Wszystko to przyczynia się do obniżenia spalania i jak twierdzą przedstawiciele Scanii, do walki z globalnym ociepleniem. 

Ale wróćmy do Scanii Super. Podczas jazd po testowym torze oraz krótkiej przejażdżki po autostradzie, wyraźnie dało się odczuć mniejsze natężenie hałasu, a praca silnika była nieco bardziej basowa.

To, co zwraca uwagę, to znakomita praca skrzyni biegów. Scania definiuje jej pracę jako „aksamitną” i choć nie lubię języka reklamy, jest to chyba właściwe określenie. Skrzynia nie gubi się, a biegi przełącza niemal niezauważalnie. Inżynierowie wykonali naprawdę znakomitą robotę. 

Była także możliwość przetestowania hamulców dekompresyjnych, które działały zaskakująco dobrze. Oczywiście nie mogą równać się one z retarderami lecz w połączeniu z automatycznym dohamowaniem przez hamulce zasadnicze, nie ma powodu do wstydu. Pamietajmy, że retarder dodaje ok. 230 kg dodatkowej masy.

Scania Mirror View, czyli kamera zamiast lusterek

Po raz pierwszy Scania pokazała także własną wizję zastąpienia lusterek kamerami. System nazwano Scania Mirror View Camera. Składa się on z dwóch kamer umieszczonych przy dolnej krawędzi szyby bocznej. Według Scanii pozwala to na bardziej naturalne odwzorowanie tego, co widzi kierowca w tradycyjnym lusterku. 

Scania 2022

Kamery wyposażono w podgrzewane soczewki i układ redukcji olśnienia przez reflektory innych pojazdów. Możliwa jest także ręczna regulacja jasności 12-calowych ekranów. I na tym koniec. 

Przyznam, że spodziewałem się czegoś dużo ciekawszego. Widok z kamer oddaje tylko to, co widziałby kierowca w tradycyjnym lusterku. W kabinie nie ma (lub nikt nie potrafił mi go wskazać) włącznika układu tak, aby np. obserwować naczepę i ładunek podczas postoju. 

Scania 2022

System działa tylko po włączeniu zapłonu. Obraz nie podążał za kołami naczepy. Dodatkowo, lewy ekran kolidował z opuszczoną osłoną przeciwsłoneczną. Niewiele lecz jednak. Jedynym plusem była prosta i skuteczna regulacja potencjometrem suwakowym jasności wyświetlanego obrazu. 

Co jeszcze oferuje Scania Super?

Uważam, że niskie osadzenie kamer może przyczynić się do ich szybszego uszkodzenia czy urwania przez samochody dostawcze lub nawet przez chuliganów. Obudowa sprawiała wrażenie mocno plastikowej i mało solidnej. Należy mieć nadzieję, że system zostanie rozbudowany tak, aby był w stanie nawiązać rywalizację z rozwiązaniami MAN-a i DAF-a. Na razie konkurować może tylko z Mercedesem.

To może Cię także zainteresować

Scania Purple RainScania Prince Szwajcaria

Przyszłoroczny model otrzyma także subtelne zmiany w wyposażeniu kabiny, w tym nowe materiały obiciowe i kolory oraz cztery rodzaje materaców. Wraz z nowinkami technicznymi, Scania wprowadza usługę ProCare polegającą na przewidywaniu awarii na podstawie automatycznie generowanych raportów samochodu o stanie technicznym i takiej organizacji obsługi auta, by uniknąć przestojów i awarii w drodze. 

  Scania Super to dowód na fachowość konstruktorów Scanii. Nowe, znakomite silniki i skrzynie biegów pokazują jak wielki potencjał tkwi nadal w tradycyjnych układach napędowych. Mimo osiągnięcia tak zachęcających efektów Scania już zapowiada, iż w 2030 roku już tylko co druga ciężarówka napędzana będzie silnikiem diesla.

Cały materiał dostępny jest dostępny w grudniowym wydaniu TRAILER Magazine, które dostępne jest w sieci Ruch, Empik, na stacjach Lotos, w Porcie Kopytkowo na A1 oraz w naszym sklepie internetowym jako wydanie papierowe oraz wydanie cyfrowe.