Pojazdy w pełni autonomiczne pojawiają̨ się na drogach jak na razie jedynie w formie testowej, jednak w obiektach produkcyjnych i magazynowych takie rozwiązania funkcjonują̨ już od dawna. Także i w Polsce roboty transportowe coraz częściej przejmują̨ od ludzi wykonywanie uciążliwych i monotonnych prac.

Jednym z przykładów takiej inwestycji w nowoczesność są roboty transportowe VersaBox, które od kilku lat z sukcesem działają w polskim oddziale międzynarodowego koncernu Faurecia Frames. Obecnie inteligentne, pracujące bez operatora roboty VERSABOT, odpowiadają̨ za 80 % zadań́ transportowych w tej fabryce foteli samochodowych w Wałbrzychu. Kolejna, podpisana właśnie umowa pomiędzy Faurecią i VersaBox przewiduje rozbudowę floty robotów, które przejmą większość zadań transportu wewnętrznego.

—  Inwestycja w autonomiczne roboty transportowe, które w wałbrzyskich zakładach Faurecia Frames pracują̨ już od 3 lat, nie była przypadkowa. Myślenie innowacyjne jest bowiem częścią̨ kultury pracy firmy produkującej podzespoły dla branży motoryzacyjnej. Wprowadzanie unowocześnień́, robotyzacja i cyfryzacja wykorzystywane są̨ przez Faurecię do poprawy elastyczności oraz wydajności procesów produkcyjnych. Gwarantują̨ one m.in. skrócenie czasu wykonywania wielu czynności, ograniczenie ryzyka błędów oraz zwiększenie bezpieczeństwa, podkreśla Marcin Wójcik, Dyrektor Fabryki Faurecia Frames w Wałbrzychu.

VersaBox

O wdrożeniu robotów AMR (Autonomous Mobile Robots), czyli autonomicznych platform transportowych zadecydowała chęć́ usprawnienia przepływu ładunków. Osiągnięte efekty znacznie przewyższyły pierwotne założenia.

— Nie dość́, że osiągnęliśmy cel w postaci lepszego przepływu ładunków, dodatkowo poprawiliśmy wydajność i elastyczność systemu transportu wewnętrznego. Z perspektywy 3 lat współpracy możemy mówić o pełnym sukcesie. Z powiększeniem floty autonomicznych robotów transportowych wiążemy nadzieje na jeszcze większe zyski i dalszą poprawę konkurencyjności naszej fabryki, podkreśla Marcin Wójcik.

Przejście z intralogistyki tradycyjnej na intralogistykę autonomiczną, opartą na robotach VERSABOT, przyniosło firmie wymierne korzyści.

— VERSABOTY działają jak zgrany zespół cyfrowych pracowników, wyjaśnia Bartłomiej Magiera, Kierownik Produkcji Faurecia Frames. Inteligentne maszyny, pod kontrolą automatycznego systemu zarządzania flotą są terminowe, niezawodne i całkowicie przewidywalne. Doskonale adaptują się we wspólnych przestrzeniach pracy z ludźmi, przejmując powtarzalne i najbardziej uciążliwe fizycznie zadania. Obecnie trudno nam sobie wyobrazić realizację procesów produkcyjnych bez pomocy VERSABOT-ów, dodaje Magiera.

VersaBox

Wiele powodów do satysfakcji ma też Jacek Królik, Prezes Zarządu VersaBox.

— Sukces wdrożenia w niezwykle wymagającej branży automotive potwierdza jakość oferty VersaBox. Nasze roboty udowodniły, że pozwalają osiągać cele biznesowe, takie jak wzrost wydajności, poprawa jakości czy podniesienie poziomu bezpieczeństwa. To efekt tego, że doskonale radzą sobie w trudnych środowiskach pracy i realizują najbardziej wymagające zadania transportowe.

— Faurecia ma silnie zdywersyfikowane portfolio produktów powstających na wielu liniach montażowych. W takich warunkach wyzwaniem staje się dostarczanie różnorodnych komponentów do wielu różnych lokalizacji, zaznacza Anna Soćko, Kierownik Lean Manufacturing oraz Transformacji Cyfrowej w Faurecia Frames. VERSABOTY doskonale radzą sobie z samodzielnym planowaniem tras i omijaniem przeszkód – zarówno statycznych, jak i dynamicznych. Dzięki temu doskonale współpracują z ludźmi i innymi maszynami transportu wewnętrznego, dodaje Anna Soćko.

— Autonomiczne roboty mobilne VERSABOT poruszają się samodzielnie dzięki innowacyjnemu systemowi nawigacji TRUE AUTONOMY. Jest to zaawansowany algorytm sztucznej inteligencji, który umożliwia przemieszczanie się i adaptowanie do zmiennych warunków środowiska pracy. Robotyzacja intralogistyki pozwala zmniejszyć uciążliwość zadań realizowanych na stanowiskach produkcyjnych, zapewnić lepsze warunki i stworzyć pracownikom szanse rozwoju zawodowego. Dzięki wykorzystaniu synergii współdziałania inteligentnych maszyn i ludzi rosną wydajność i bezpieczeństwo pracy, podkreśla Tomasz Biel, PC&L Coordinator w Faurecia Frames. W efekcie Faurecia, korzystając z nowoczesnych rozwiązań, realizuje ważne z punktu widzenia firmy zadanie, jakim jest podnoszenie atrakcyjności tworzonych miejsc pracy.

VersaBox

— Początkowo VERSABOT-y realizowały dostawy na 5 trasach. Obecnie wykonują 200 kursów dziennie, przewożąc 60-70 ton towaru. W najbliższych miesiącach i latach te liczby będą systematycznie rosły, zapowiada Bartosz Sikora, Kierownik Magazynu Zakładu Faurecia Frames.

Faurecia Frames w Wałbrzychu wchodzi w skład francuskiego koncernu Faurecia. Należy on do pierwszej dziesiątki największych światowych dostawców motoryzacyjnych. Zatrudnia ponad 100 tys. pracowników w 266 fabrykach i 39 centrach konstrukcyjno-badawczych, walidacyjnych i rozwojowych na całym świecie. Wałbrzyska fabryka specjalizuje się w produkcji foteli przednich do samochodów osobowych. Dostarcza fotele w wersji manualnej i elektrycznej do takich marek jak Volkswagen, BMW, Ford czy Peugeot.

VersaBox jest dostawcą autonomicznych robotów transportowych klasy AMR oraz systemu AUTONOMY@WORK. To kompletne rozwiązanie, które zawiera narzędzia do projektowania, symulacji (modelowania), realizacji i monitorowania systemów intralogistyki przemysłowej. Oferta VersaBox jest skierowana do sektora produkcyjnego i magazynowego. 

Współpraca firm Faurecia i VersaBox trwa od 3 lat. Celem pierwszego etapu wspólnych działań była robotyzacja transportu komponentów pomiędzy spawalnią i malarnią. Synergia robotów i ludzi pozwoliła na usprawnienie procesów produkcyjnych i magazynowych. Nowy projekt zakłada robotyzację transportu gotowych elementów z malarni na linie montażowe.

Więcej informacji:

https://versabox.eu/pl/news/amr-agv-w-fabryce-faurecia-frames/