Sytuacja w branży ciężkiego transportu ponadgabarytowego jest bardzo mocno powiązana z tym co dzieje się w takich branżach jak budownictwo, energetyka oraz rolnictwo. Na szczęście dla producentów pojazdów specjalistycznych stagnacja w jednej z tych dziedzin nie musi oznaczać spowolnienia w innej. 

Na początku marca odwiedziliśmy jednego z czołowych producentów pojazdów do transportu ładunków ponadgabarytowych, firmę Nooteboom. Dla tego niderlandzkiego producenta ubiegły rok był pod względem sprzedaży najlepszym w całej dekadzie. Obroty spółki zamknęły się kwotą 110 mln Euro. Wszystko wskazuje jednak na to, że 2020 rok nie będzie już taki dobry. 

W pierwszym kwartale w Holandii zanotowano 25% spadek rejestracji specjalistycznych naczep do ładunków ponadgabarytowych. Mówimy tu zatem o okresie, który przypadł jeszcze na czas przed tym, jak koronawirus dotarł na nasz kontynent. Należy się zatem spodziewać, że może być jeszcze gorzej. Sposobem na utrzymanie sprzedaży na odpowiednim poziomie jest jeszcze mocniejsze wyjście na przeciw potrzebom użytkowników i zaprezentowanie nowych konstrukcji, komentuje Harm van de Logt, manager ds. sprzedaży w krajach Beneluksu Nooteboom Trailers B.V. 

Jedną z ostatnich nowości, jaką producent z Wijchen wprowadził do swojej oferty jest naczepa EURO 143- 56 ICP. Reprezentuje ona grupę produktów o ładowności 100 ton, która ostatnio cieszy się rosnącą popularnością wśród firm transportowych, szczególnie tych mających siedzibę w Niemczech i w Polsce, ponieważ nasi przewoźnicy niezwykle często pokonują tamtejsze drogi. Polscy użytkownicy zresztą najchętniej wybierają właśnie naczepy wyróżniające się lekką konstrukcją i możliwością ich modułowego zestawiania. Przykładem takich klientów są takie firmy jak Sobańscy czy Transannaberg.  

Nowe produkty Nooteboom

Innym przykładem dostosowania się do niemieckich wymagań jest 4-osiowy wózek IC Interdolly Compact, który w połączeniu z 6 sterowanymi liniami osiowymi Pendel z tyłu jest obecnie największą kombinacją niskopodwoziową w programie naczep zagłębionych Nooteboom EURO-PX. Zapewnia ona 12-tonowe obciążenie osi przy prędkości 80 km/h, dzięki czemu ładunki 100 ton mogą być bez dodatkowych formalności transportowane po Niemczech i docelowo do Niemiec z innych krajów. Generalnie przewoźnicy starają się wybierać takie naczepy, które umożliwiają w szerokim zakresie wykorzystywanie możliwości dokonywania przewozów bez konieczności starania się o kosztowne i czasochłonne zezwolenia. Dlatego też szukają pojazdów, które są niskie i mają niską masę własną, przy jednoczesnej dużej ładowności. Pod tym względem dużym sukcesem były konstrukcje z rodziny naczep Euro PX. 

Wychodząc na przeciw takim oczekiwaniom Nooteboom już od dłuższego czasu oferuje największe na rynku zagłębienia pod ramię koparki. Ostatnio obniżono także masę samych pokładów, co znacząco zwiększa możliwości przewozu ładunków. We współpracy z renomowaną firmą Wabco zaczęto montować także nową generację paneli Smartboard, które są teraz jeszcze łatwiejsze w obsłudze. Za pomocą panelu Smartboard można sterować różnymi funkcjami, takimi jak podnoszenie/opuszczanie, odczyty obciążenia osi, ustawianie drugiej wysokości jazdy, licznik przebiegu i obsługa osi podnoszonych.

naczepy niskopodłogowe Notebom

Platforma Longrunner

Jedną z ostatnich nowości, którą mogliśmy także obejrzeć na żywo na targach Solutrans w Lyonie jest rozsuwana platforma Longrunner. Jest ona dostępna z dwiema lub trzema hydraulicznie sterowanymi osiami oraz z pojedynczą lub podwójnie rozciąganą podłogą ładunkową, o maksymalnej długości 30 m. Longrunner jest przeznaczony do transportu długich ładunków takich jak konstrukcje stalowe i betonowe, ale także do transportu kontenerów. W swojej najlżejszej 2-osiowej opcji waży zaledwie 7.300 kg. Jedną z cech charakterystycznych tej konstrukcji jest całkowicie nowa ściana przednia zgodna z certyfikatem TÜV (NEN-EN 12642 kod XL). W sumie Nooteboom oferuje aż 9 wersji tej ściany o różnych wysokościach, całkowicie zamkniętych lub z otwartą ramą u góry. Ściany te spełniają najwyższy standard na rynku i są wystarczająco mocne, aby zatrzymać uderzenie od tyłu ładunków o wadze dochodzącej do 50% ładowności (maks. 25 ton). 

Sposobem na zwiększenie możliwości transportowych naczep jest także stosowanie obniżonego pojedynczego ogumienia znanego z naczep Mega, montaż hydraulicznych ramp umożliwiających wjazd maszyn i pojazdów na platformy umieszczone nad łabędzią szyją, czy też nowych układów samosterujących.

Na ten rok Nooteboom zapowiada kolejne nowości. Zostaną one pokazane podczas tegorocznego jesiennego salonu IAA w Hanowerze. Już wiadomo, że na stoisku Nooteboom po raz kolejny pojawi liczne grono klientów z Polski zainteresowanych tymi wyjątkowymi naczepami.    

Cały materiał znajdziecie w kwietniowym wydaniu TRAILER Magazine dostępnym między innymi w naszym sklepie jako wydanie papierowe z darmową wysyłką oraz wydanie cyfrowe.