Volvo Trucks przedstawia nowy rodzaj rozwiązania transportowego, opartego na autonomicznych samochodach ciężarowych Volvo Vera z napędem elektrycznym.

Volvo Vera to elektryczny ciągnik siodłowy, jeżdżący autonomicznie. Dzięki takim pojazdom transport według Volvo Trucks może stać się bardziej efektywny, bezpieczniejszy i bardziej przyjazny dla środowiska naturalnego.

elektryczny autonomiczny ciągnik siodłowy Volvo

Ciągły wzrost liczby ludności Ziemi oraz postępująca urbanizacja pociągają za sobą konieczność poradzenia sobie z poważnymi wyzwaniami w obszarach, takich jak zatłoczenie dróg, zanieczyszczenie środowiska i nadmierny hałas. Z kolei rosnąca konsumpcja, szybki rozwój handlu internetowego i powszechny niedobór kierowców generują coraz wyższe wymagania dotyczące efektywności rozwiązań transportowych.

Pełny potencjał branży transportowej wciąż nie jest wykorzystywany. Wszystko na to wskazuje, że w ciągu następnej dekady globalne zapotrzebowanie na transport nadal będzie rosnąć – i to zdecydowanie. Jeżeli mamy skutecznie sprostać temu zapotrzebowaniu, musimy znaleźć nowe rozwiązania. Jednocześnie, by zabezpieczyć płynność przepływu towarów, musimy także lepiej niż dotychczas wykorzystywać istniejącą infrastrukturę. System transportowy, który aktualnie opracowujemy, może być istotnym uzupełnieniem dzisiejszych rozwiązań transportowych i pomóc w uporaniu się z wyzwaniami, przed jakimi stoi społeczeństwo, firmy transportowe i nabywcy transportu, mówi prezes Volvo Trucks, Claes Nilsson.

Elektryczne autonomiczne ciągniki Volvo Vera na powtarzalne trasy

Proponowane przez Volvo Trucks rozwiązanie transportowe jest tworzone z myślą o realizacji regularnych, powtarzalnych zadań transportowych, charakteryzujących się stosunkowo krótkimi odległościami, dużym wolumenem oraz wysoką precyzją dostaw. Typowe przykłady to przewozy w ramach danych centrów logistycznych ale możliwe są także inne zastosowania.

elektryczny autonomiczny ciągnik siodłowy Volvo

Nasz system można potraktować jako rozszerzenie zaawansowanych rozwiązań logistycznych, które już dziś są wdrażane w wielu branżach. Ponieważ korzystamy z pojazdów autonomicznych, z zerową emisją spalin i bezgłośnych, ich użytkowanie może odbywać się zarówno w dzień, jak i w nocy. Rozwiązanie obejmuje istniejącą infrastrukturę drogową i jednostki transportowe, co ułatwi odzyskanie poniesionych kosztów oraz umożliwi integrację z istniejącymi systemami transportowymi – wyjaśnia Mikael Karlsson, wiceprezes Volvo Trucks ds. rozwiązań autonomicznych.

Transport jest realizowany za pomocą autonomicznych pojazdów elektrycznych Volvo Vera skomunikowanych z chmurą danych oraz centrum kontrolnym. Pojazdy są wyposażone w nowoczesne, skuteczne systemy autonomicznej jazdy. Określają własną pozycję na drodze z dokładnością do centymetrów, dokładnie monitorują i analizują poczynania innych użytkowników drogi, a następnie wysoce precyzyjnie reagują na sytuację. Napęd Volvo Vera jest w całości elektryczny, co oznacza zerową emisję spalin i niski poziom hałasu. Układ napędowy i zestaw akumulatorów są tego samego rodzaju, jak we współczesnych elektrycznych samochodach ciężarowych Volvo Trucks.

elektryczny autonomiczny ciągnik siodłowy Volvo

Centrum kontrolne bezustannie monitoruje operacje transportowe, nadzorując pozycję każdego pojazdu, stan akumulatorów, ładunek, wymagania dotyczące obsługi technicznej i szereg innych parametrów. Tempo transportu jest dostosowywane do obsługiwanych procesów produkcyjnych, tak aby uniknąć niepotrzebnego oczekiwania i zapewnić wymaganą precyzję dostaw. Taki sposób działania pozwala zminimalizować straty w postaci nadmiernych zapasów i zwiększyć ogólną dyspozycyjność. Pojazdy obsługujące tę samą trasę współdziałają ze sobą w celu optymalizacji przepływu towarów.

W najbliższej przyszłości prezentowane rozwiązanie transportowe Volvo Trucks będzie dopracowywane we współpracy z wybranym klientami w wytypowanych, priorytetowych zastosowaniach.