Firma WSI Models współpracuje z TRAILER Magazine już ładnych kilka lat. Na początku ubiegłego roku pojawił się pomysł, aby ten holenderski producent włączył do swojej oferty model klasycznego zestawu drogowego Volvo F89 w barwach jednego z polskich przewoźników. Dziś możecie go już kupić w naszym sklepie internetowym!

Od dłuższego czasu „nękaliśmy” WSI Models w sprawie uruchomienia produkcji klasycznych ciągników marki Volvo, które stanowiły podstawę taboru przewoźników międzynarodowych praktycznie w całym dawnym „bloku wschodnim”. W ubiegłym roku WSI Model miało już gotowe pierwsze egzemplarze Volvo F89, F88 oraz nowszego F12. Sprawa „polskiego” modelu była więc otwarta. Początkowo wraz z WSI Models planowaliśmy przygotowanie do produkcji modelu zestawu ciągnika Volvo F89 z naczepą chłodniczą w barwach największego polskiego przewoźnika lat PRL-u, czyli PEKAES Autotransport. Do tego potrzebowaliśmy zgody obecnego właściciela nazwy oraz znaku towarowego. Niestety, mimo naszych usilnych starań szefostwo spółki PEKAES nie wyraziło takiej zgody, podkreślając, że jest zainteresowane promowaniem nowego logo.

 

Alternatywa dla PEKAES

W tej niezrozumiałej dla nas sytuacji postanowiliśmy poszukać alternatywy. Pomysł nasunął się sam. W latach 70. i 80. zarówno na polskich jak i na europejskich drogach można było spotkać charakterystyczne szare zestawy przewożące ceglastoczerwone kontenery Polskich Linii Oceanicznych. W powojennej Polsce przedsiębiorstwo to było prawdziwym potentatem, dysponującym w połowie lat 70. flotą 176 statków.

Na początku tejże dekady nasz kraj uruchomił eksport dużych ilości wyrobów mięsnych, głównie skierowanych na rynek brytyjski. Do tego celu wykorzystywano, będące wówczas dużą nowością, kontenery chłodnicze. Niestety nasi kolejarze nie przejmowali się zbytnio zakazem przetaczania wagonów nimi załadowanych na górkach rozrządowych, w związku z czym były one permanentnie uszkadzane. Dyrekcja PLO postanowiła więc używać do ich przewozu zestawów drogowych. Zakupiono w tym celu kilka ciągników marki Fiat wraz z naczepami podkontenerowymi. Niestety włoskie auta nie sprawdziły się w praktyce, w związku z czym zdecydowano się na zakup większej ilości ciągników Volvo F89 w Szwecji. Trzyosiowe ciągniki w układzie 6×2 wyposażone były w pneumatycznie podnoszoną oś tylną, co było wówczas oryginalnym rozwiązaniem.

W latach 1974-1975 do gdyńskiej bazy PLO sprowadzono flotę kilkudziesięciu zestawów składających się z polakierowanych na szaro ciągników Volvo F89 oraz dwuosiowych naczep podkontenerowych marki Fruehauf. Taki właśnie zestaw postanowiliśmy wraz z WSI Models wyprodukować. Zgodę dyrekcji Polskich Linii Oceanicznych na użycie nazwy i znaku otrzymaliśmy bez problemu w zaledwie kilka dni.

Trzeba było jeszcze zrobić projekt takiego modelu. Aby niepotrzebnie nie podnosić kosztów produkcji modelu, postanowiliśmy oprzeć się na tym, co WSI miało już przygotowane. Sam ciągnik  Volvo F89 6×2 był identyczny z oryginałem używanym przez PLO. WSI Models ma w swojej ofercie dwa typu klasycznych naczep podkontenerowych: dwu i trzyosiową. Wybraliśmy rzecz jasna naczepę z dwiema osiami wyposażonymi w ogumienie bliźniacze. Holenderskie modele miały jeszcze dodatkowe pałąki ochronne po bokach ramy. Nasze naczepy nie miały ich mieć.

 

Cały materiał dostępny w lipcowo-sierpniowym wydaniu TRAILER Magazine.