Volvo Trucks, KZESO i Copma prezentują nowy pojazd dwudrogowy przystosowany do zgrzewania szyn bezpośrednio na torach.

Nowy pojazd dwudrogowy, a właściwie mobilny kompleks zgrzewający KCM 007, zostanie zaprezentowany podczas 12. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2017 w Gdańsku. Obecnie pierwsze kompleksy zgrzewające KCM 007 umieszczone na pojazdach specjalnych dwudrogowych o roboczej nazwie ZDS-7 K są już na finalnym etapie testów.

Firma KZESO Machinery we współpracy z Volvo Trucks i firmą Copma przygotowała na razie trzy kompleksy KCM 007 na pojazdach dwudrogowych, jednak w przyszłości swój nowy produkt będzie chciała sprzedawać na znacznie większą skalę, w tym także za granicą.

Te maszyny mają wszystkie argumenty, by w swoim sektorze stać się hitem sprzedażowym. Kontenerowy kompleks zgrzewający  został osadzony na niezwykle wytrzymałym podwoziu, z dopuszczalnym co najmniej 10-tonowym naciskiem na każdą oś. Model Volvo FMX, który wykorzystano w tym pojeździe spełnia także wszystkie najostrzejsze normy spalinowe i jakościowe, a ponadto wyróżnia się niezwykle przestronną kabiną, świetnie przystosowaną do trudnych warunków budowlanych. Synonimem niezawodności jest także serce jednostki, 13-litrowy, 420-konny silnik, który zbiera doskonałe opinie od dotychczasowych odbiorców naszych pojazdów,  mówi Wilhelm Rożewski, manager marketingu i komunikacji w Volvo Trucks Poland.

Do 50 km/h po torach

Nowy pojazd dwudrogowego jest też bardziej mobilny, o czym przekonuje Rafał Kuc, członek zarządu firmy Copma.

Na torach pojazd może poruszać się z prędkością do 50 km/h, a jego wkolejanie i wykolejanie może się odbywać na przejazdach kolejowych o szerokości do 4 metrów. Jest to możliwe dlatego, że zastosowano własne rozwiązanie tylnego wózka obrotowego. Czas wykolejania się na przejeździe skrócono do 5 minut, co powoduje bardzo szybkie i skuteczne przemieszczanie pojazdu z torowiska kolejowego na drogi publiczne, wyjaśnia Kuc.

mobilny kompleks zgrzewający na bazie Volvo FMXmobilny kompleks zgrzewający na bazie Volvo FMX

Nowy pojazd dwudrogowy ZDS-7 K będzie również niezwykle uniwersalny, a jego funkcjonalność nie ograniczy się jedynie do mobilnych zgrzewarek. Pojazdy zostały bowiem skonstruowane w taki sposób, by wymiana zabudowy zajmowała zaledwie około 15 minut.

Wystarczy odkręcić 4 śruby mocujące, wypiąć zabudowę i wmontować kolejną, która będzie przystosowana np. do naprawy trakcji lub pełniła rolę dźwigu. Wszystko działa w systemie podobnym do tego, który znamy z samochodowych systemów isofix,  tłumaczy Rafał Kuc.