W naszej serii artykułów kontaktujemy się z kierowcami, przewoźnikami oraz osobami związanymi z transportem, by zapytać ich, jak pracuje się i żyje w tym trudnym dla całego świata czasie. Dzisiaj zaglądamy do Austrii.

— Brakuje samochodów ciężarowych, mówi od razu Andrzej Adamczyk, założyciel firmy HGA w Wiedniu, która zajmuje się usługami dla przewoźników, ale także spedycją. Mamy obecnie 50% więcej zapytań o transport niż przed kryzysem spowodowanym koronawirusem. 

transport Austria korona wirus

W Austrii, podobnie jak w innych krajach, wprowadzono ograniczenia w poruszaniu się, zamknięte są restauracje, bary, co oczywście przelożyło się negatywnie na poziom zatrudnienia. 

— W samym Wiedniu w ostatnich dniach straciło pracę 100.000 ludzi, mówi Andrzej Adamczyk.

Transport jednak nie stanął. Austria zniosła weekendowe zakazy jazdy, a niektóre zakłady produkcyjne jak np. Henkel pracują już na 2 zmiany by nadążyć z zapotrzebowaniem i uzupełnić stan magazynów.

— To wszystko sprawia, że jest ogromny popyt na usługi transportowe. Jadąc dziś do Wiednia na odcinku 150 km naliczyłem ok. 500 ciężarówek i zaledwie kilka samochodów osobowych, mówi nasz rozmówca. Jest to idealny moment, by podkreślić i docenić rolę kierowców ciężarówek, bo bez nich nie mielibyśmy nic. Kierowcy to bohaterowie naszych czasów. Idealnie ich wkład w codzienne życie oddaje krótki film „3 dni bez ciężarówek”, który prezentujemy poniżej.

Andrzej Adamczyk uważa, że obecny kryzys doprowadzi do zmian w Austrii i Europie.

— Europa nie będzie produkować na minimalnych ilościach tylko maksymalnych, żeby mieć wypełnione magazyny w razie kryzysu, uważa nasz rozmówca. Radykalnie zmieni się ludzkie myślenie i zgadzam się z tezami naukowców, którzy mówią, że nastąpi odwrót od globalizmu na rzecz regionalizmu.

W Austrii oferta produktów regionalnych już i tak do tej pory była dobrze rozwinięta, uważa Andrzej Adamczyk. W oczywisty sposób wpłynie to także na transport drogowy. Poza tym coraz częściej mówi się w Austrii o nacjonalizacji pewnych strategicznych firm czy sektorów gspodarki. Wskazuje się tu np. na koncern paliwowy OMV, czy elektrownie, które już w tej chwili są częściowo państwowe.

Świat się zmienia i teraz jest czas by być zmotywowanym do działania i gotowym na nowe wyzwania, uważa Andrzej Adamczyk.

W naszej serii artykułów na temat transportu w czasie epidemii zaglądamy do krajów europejskich oraz do USA i podpytujemy kierowców, przewoźników oraz osoby związane z transportem, jak im się pracuje i żyje w tym trudnym czasie. Dotychczas ukazały się trzy artykuły: na temat Szwecji, który możecie przeczytać tutaj, o sytuacji w Polsce oraz o transporcie w USA.

Cdn.