Holenderska firma Knapen Trailers to największy w Europie producent naczep i zabudów z ruchomą podłogą. Jakiś czas temu spółka została wykupiona przez potentata zza miedzy, czyli niemiecką firmę Krone.

W branży transportowej dużo się ostatnio mówi o kryzysie, którego pierwsze symptomy zaczęły pojawiać się w ubiegłym roku. Byliśmy ciekawi, jak sytuacja na rynku odbiła się na liczbie zamówień jakie są składane u tak specjalistycznych producentów jak Knapen Trailers. W siedzibie producenta przywitał nas Thijs Kempen, szef marketingu Knapen Trailers. Na spotkanie przyjechał także Marcin Adasik, właściciel firmy MA Trail, która jest jedynym autoryzowanym dealerem produktów Knapen Trailers na Polskę. 

— Nasi klienci działają w znacznej większości reprezentują trzy główne dziedziny działalności: rolnictwo, przetwórstwo drewna oraz gospodarkę odpadami i recykling. Na szczęście te branże nie zostały specjalnie dotknięte przez kryzys, tak jak choćby budownictwo. Mamy pełen portfel zamówień, które na bieżąco realizujemy, mówi Thijs Kempen.

— Jeśli chodzi o polski rynek, to tu dał się zauważyć spadek przewozów w branży drzewnej. Jest to wynikiem łagodnej zimy, a co za tym idzie zmniejszonego zapotrzebowania na drewno opałowe i pelety. Rosnące jest natomiast zainteresowanie naczepami z ruchomą podłogą ze strony branży związanej z recyklingiem. Nasza branża rolnicza także jest bardzo stabilna, widzimy to szczególnie na północy Polski, czyli w regionie tradycyjnie związanym z produkcją pieczarek. Ostatnio dostarczyliśmy 16 naczep właśnie dla jednej z firm zajmujących się ich uprawą. Kryzys to dobry moment na podejmowanie dużych inwestycji przez duże firmy o stabilnej pozycji. Mniejsi klienci, którzy stanowią 80% naszych odbiorców, także nie boją się inwestować. Ci, których nie stać na nowe naczepy coraz chętniej kupują u nas sprawdzone pojazdy używane, wyjaśnia Marcin Adasik.

naczepa z ruchomą podłogą Knapen

Duża elastyczność konfiguracji

Mimo iż firma Knapen Trailers nie jest jedynym producentem naczep z ruchomą podłogą w Europie, to jej produkty należą do najczęściej wybieranych. Duża w tym zasługa nie tylko ogromnego doświadczenia, które za nią stoi, ale również innowacyjnych rozwiązań oraz dużej elastyczności. Klient zamawiający nawet pojedynczy pojazd może go skonfigurować w bardzo szerokim zakresie. Wszystko zależy od tego, co gdzie i jak będzie przewoził. Nowi właściciele z firmy Krone docenili wyjątkowy rodzaj produkcji Knapen Trailers i postanowili nie ingerować w jej działalność, pozostawiając niezmienioną strukturę organizacyjną i personalną. Poprzedni właściciel firmy nadal w niej pracuje i zajmuje się tym, co zawsze najbardziej go interesowało, czyli innowacjami. Wejście do większej struktury pozwoliło natomiast Knapenowi obniżyć koszty zakupów materiałów i podzespołów koniecznych do budowy naczep. Nie od dziś wiadomo, że tak duży klient jak Krone może stawiać dostawcom swoje warunki.    

— Coraz szersze grono użytkowników taboru ciężarowego zaczyna dostrzegać bezsprzeczne zalety jakie mają naczepy z ruchomą podłogą. Najlepszym przykładem jest choćby branża meblarska, z której z resztą Polska słynie. W takiej naczepie można w jedną stronę wieźć meble lub płyty meblowe umieszczone na paletach, a w drugą wygodnie transportować ścinki luzem. Innym przykładem są firmy produkujące sklejkę, takie jak choćby Silva ze Szczecinka. Dzięki otwieranym ścianom bocznym można wózkiem widłowym wygodnie załadowywać palety z płytami sklejkowymi o bardzo dużych rozmiarach. W drodze powrotnej można wieźć drewno, wióry i ścinki, dodaje Marcin Adasik. 

Trzy rodziny naczep

Obecną gamę naczep Knapen Trailers można podzielić na trzy rodziny: NEXT, HDX oraz EXTREME. W tym zestawieniu NEXT jest najpopularniejszym produktem, który jest dostępny w wersji K100 (z ramą stalową) K200-Light (z ramą aluminiową) oraz K400 Heavy Duty. Rodzina NEXT przewiduje również specjalne wersje t.j. np. K100 Waste do przewozu odpadów oraz odmiany dostosowane do wymagań i specyfiki poszczególnych rynków eksportowych (np. skandynawskiego czy brytyjskiego).

naczepa z ruchomą podłogą Knapen

Dla użytkowników operujących w trudniejszym terenie przygotowano rodzinę naczep HDX,  która może być stosowana na terenach górskich, leśnictwie i w rolnictwie. Jest to także produkt przeznaczony na eksport do krajów położonych na wschód od nas, gdzie nie są oferowane naczepy NEXT.

Do najtrudniejszych zadań jest dedykowana rodzina naczep EXTREME. Niezwykle mocna konstrukcja zarówno paneli podłogowych jak i samej zabudowy pozwalają na przewożenie ciężkiego złomu, stłuczki szklanej oraz innych ciężkich odpadów. Nie ma przy tym problemów z przewożeniem także standardowych ładunków na paletach. Mimo iż europejski rynek na tego typu naczepy jest stosunkowo wąski, to z roku na rok zauważa się wzrost zainteresowania nimi.

Podczas naszej wizyty w fabryce mogliśmy zobaczyć na własne oczy, jak w jak ciężkich warunkach pracują takie pojazdy. Do serwisu trafiła zaledwie roczna naczepa EXTREME, która przewozi na co dzień stłuczkę szklaną. W tym czasie pod wpływem niezwykle ściernego i ciężkiego ładunku aluminiowe listwy ruchomej podłogi starły się aż o prawie 10 mm i trzeba je wymienić na nowe. 

— Można na życzenie zastosować także wzmocnione stalowe listwy, jednak są one droższe i znacznie cięższe od aluminowych, co zmniejsza ładowność naczepy. Z ekonomicznego punktu widzenia bardziej opłaca się wymieniać co roku listwy aluminiowe, niż stosować cięższe stalowe, wyjaśnia Thijs Kampen.

                                 

Cały materiał znajdziecie w kwietniowym wydaniu TRAILER Magazine dostępnym między innymi w naszym sklepie jako wydanie papierowe z darmową wysyłką oraz wydanie cyfrowe.