Scania udoskonaliła silniki DC09 oraz DC13. Natomiast obchodzący w tym roku jubileusz 50-lecia silnik V8 może być teraz zasilany HVO. 

W ofercie Scania znajdują się udoskonalone silniki Scania DC13 w czterech wariantach mocy: 370, 410, 450 i 500 KM. Wszystkie wyposażone są w układ oczyszczania spalin oparty wyłącznie na SCR, turbosprężarkę o stałej geometrii i oferują duży potencjał w zakresie ograniczenia zużycia paliwa. Silnik DC13 500 doskonale sprawdza się również w pracy na wymagających rynkach, gdzie dopuszczalne obciążenie przedniej osi jest stosunkowo niskie. 

Gama silników DC13 wyróżnia się teraz jeszcze szerszą krzywą momentu obrotowego. Maksymalny moment jest obecnie dostępny już od 900 obr/min, a nie od 1.000 obr/min jak poprzednio. Pozwala to zastosować przekładnie główne o mniejszym przełożeniu, przede wszystkim w pojazdach do transportu długodystansowego. Te modyfikacje wraz innymi, mniejszymi, jak łagodniej włączane sprzęgło, przyczyniają się do znaczącego obniżenia zużycia paliwa w silnikach.

Mniejsze tarcie wewnętrzne

Konstruktorzy Scania zwrócili również uwagę na opory wewnętrzne. Udoskonalone silniki Scania mają tłoki i pierścienie zapewniające redukcję tarcia, a nowe, stalowe tłoki silnika DC09 wraz z nową powłoką cylindra gwarantują dalsze zmniejszenie tarcia. Wszystkie silniki DC09 i DC13 mają teraz wyższy stopień sprężania, zwiększyło się również maksymalne ciśnienie w cylindrach. Najmocniejszy, 500-konny silnik DC13 ma nową turbosprężarkę z łożyskami kulkowymi zamiast ślizgowych, co zwiększa szybkość jej reakcji.

Ograniczenie zużycia paliwa nowych silników Scania, 5-cylindrowego DC09 oraz spokrewnionego z nim 6-cylindrowego DC13, dochodzące do 2 proc., było możliwe dzięki istotnym udoskonaleniom. Udoskonalone silniki Scania są teraz wyposażone w pompy cieczy chłodzącej o zmiennym wydatku, które przyczyniają się do niższego spalania przede wszystkim przy małym obciążeniu jednostki napędowej. Mają również pompę wspomagania układu kierowniczego o zmiennym wydatku, która także ma swój udział w ograniczaniu zużycia paliwa. Kolektory: dolotowy i wylotowy oraz mocowanie turbosprężarki zostały zmodyfikowane, aby zwiększyć energię gazów i przyspieszyć reakcję silnika. 

Udoskonalony 13-litrowy silnik Scania jest idealnym rozwiązaniem dla klientów, którym zależy na zachowaniu niskiej masy pojazdu i wysokiej mocy silnika. Niezależnie od tego, czy mają do czynienia z ciężkimi ładunkami, napiętymi terminami czy stromymi podjazdami, skorzystają z solidnej mocy silnika DC13 500. Jeśli masa pojazdu nie jest tak istotna, mogą wybrać silnik V8 o mocy 520 KM, który oferuje wyższy maksymalny moment obrotowy i bardziej płynnie oddaje moc, komentuje  Alexander Vlaskamp, wiceprezes, dyrektor Scania Trucks. Dzięki udoskonalonej gamie silników możemy zaoferować naszym klientom większy zysk i niższą emisję CO2. W Scania nie ustajemy w doskonaleniu i poszerzaniu gamy jednostek napędowych, zatem możemy dopasować ofertę indywidualnie do każdego klienta. Silnik spalinowy ostatecznie będzie musiał ustąpić przed elektrycznym, ale do tego czasu naszym obowiązkiem jest proponowanie najlepszych możliwych rozwiązań – pod każdym względem.

Legenda w szczytowej formie

W tym roku przypada jubileusz 50-lecia silnika Scania V8, co zostało zauważone przez fanów na całym świecie. Obchody zostały już rozpoczęte i będą trwać przez cały 2019 r. w różnych formach i na różnych obszarach. 

Wydaje się, że osobom postronnym może być trudno zrozumieć uwielbienie i respekt, jakim cieszą się te legendarne silniki. Dobre porównanie może stanowić na przykład sława otaczająca najlepszych, międzynarodowych atletów, o ile osiągaliby najlepsze wyniki rok po roku. Jest w tym mnóstwo emocji, które nigdy jednak nie zrodziłyby się, gdyby V8 nie działał tak doskonale, uważa Alexander Vlaskamp.

Nowa generacja silników V8 Euro 6 została wprowadzona do oferty Scania w 2017 r. i od razu zasłynęła swoją wydajnością. Nowa gama oferowana w wersjach o mocy 520, 580 i 650 KM zapewnia klientom oczekującym wysokiej prędkości przejazdowej oszczędności paliwa na poziomie 7 – 10 proc. Nowa generacja silników Scania V8 wpisuje się w trend wykorzystywania dłuższych, cięższych pojazdów o obniżonym wskaźniku emisji CO2 na tonę. 

Najnowsze silniki 520, 580 i 650 KM tworzą zgrany kwartet z jednostką 730-konną, w którym każdy z nich gwarantuje klientom maksymalne osiągi na drodze. Podczas targów Bauma na stoisku Scania zaprezentowany zostanie imponujący ciągnik do przewozów nienormatywnych S730 z konfiguracją osi 10×4/*6. Pojazd został wyposażony w potężny silnik o mocy 730 KM, najmocniejszy V8 jakim kiedykolwiek dysponowała Scania, osiągający moment obrotowy 3.500 Nm przy 1.000 obr/min. Ten zbudowany ze standardowych komponentów pojazd może tworzyć zestawy o masie 250 t.