Silniki Scania V8 mają moc aż do 770 KM, ale zarazem mają być o 6% oszczędniejsze.

Scania wprowadza zmodernizowaną gamę legendarnych silników V8 o mocach 530, 590, 660 i 770 KM. Silniki Scania V8 oferują nie tylko największą obecnie moc na rynku, lecz także znacząco niższe zużycie paliwa. Gdy do układu napędowego włączona zostanie nowa skrzynia biegów G33, łączne oszczędności mogą w odpowiednich warunkach sięgać do 6% – a nawet więcej.

Niższe zużycie paliwa jest efektem szeroko zakrojonych prac dostosowawczych i rozwojowych przeprowadzonych przez inżynierów Scania, obejmujących technologie stanowiące awangardę rozwoju silników spalinowych. Należy tu wymienić – zapew­niane przez ponad 70 nowych części – zmniejszone opory wewnętrzne, wyższe stopnie sprężania, ulepszone systemy oczyszczania spalin oraz nowy system zarządzania silnikiem (EMS).

Chociaż priorytetem na przyszłość jest transport zelektryfikowany, świat nadal polega na transporcie realizowanym pojazdami napędzanymi silnikami spalinowymi – właśnie dlatego nowe, mocne silniki Scania V8 są tak ważne.

– W Europie typowy długodystansowy pojazd ciężarowy pokonuje około 150 tys. km rocznie. Rozsądnie szacowane oszczędności na ryn­kach, gdzie dozwolone są dłuższe i cięższe zestawy, mogą w przypadku pojazdu z naszym nowym silnikiem V8 sięgać 3-4 tys. litrów rocznie, co pod każdym względem jest ogromnym osiągnięciem, mówi Alexander Vlaskamp, wiceprezes wykonawczy, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Scania.

nowe silnik V8 Scania

Najwyższa moc w historii

Najbardziej spektakularnym i wzbudzającym zainteresowanie przedstawicielem nowej generacji V8 jest najmocniejsza wersja o mocy 770 KM i momencie 3.700 Nm, będąca prawdopodobnie najmocniejszym, produkowanym obecnie fabrycznie silnikiem do pojazdów ciężarowych. Gdzie i kiedy może przydać się cała ta moc?

— Widzimy rosnące zapotrzebowanie na pojazdy ciężarowe zdolne do radzenia sobie z masami całkowitymi rzędu 60 t i więcej, szczególnie w przypadku pojazdów członowych i zespołów pojazdów.  Najszybszym sposobem na zwiększenie wydajności transportu są dłuższe i cięższe zestawy. Dodatkową ilość paliwa w przypadku cięższego pojazdu rekompensuje większa ładowność. Kalkulacja emisji CO2 na tonę jest korzystna, a ponadto istnieje możliwość eksploatacji pojazdu Scania V8 na odnawialnych biopaliwach, mówi Alexander Vlaskamp.

Pojazdy Scania z silnikami V8 są naturalnie poszukiwane zwłaszcza w krajach, w których dozwolone są pojazdy o większych masach całkowitych – szczególnie w krajach skandynawskich. Jednakże również w krajach takich jak Włochy i Hiszpania (oraz na niektórych rynkach pozaeuropejskich) klienci cenią V8 ze względu na to, że doskonale się sprawdza w górzystym terenie z wieloma stromymi, trudnymi drogami.

Więcej na temat zmodernizowanych silników Scania V8 przeczytacie w listopadowym wydaniu TRAILER Magazine.