Transportery TII Group Wiesel, czyli łasica z kabiną Mercedesa Atego wyglądają jak przeróbka tej popularnej ciężarówki. Nowa wersja E-Wiesel AGV, już nie przypomina Atego, ponieważ… w ogóle nie ma kabiny kierowcy.

Uniwersalne transportery terminalowe Wiesel (niem. łasica) produkowane przez firmę Kamag, należącą do Grupy TII, są dobrze znane czytelnikom TRAILER Magazine.  Pojazdy autonomiczne to temat który coraz częściej pojawia się w kontekście przyszłości transportu. W dalszym ciągu jednak nie rozwiązano wielu problemów związanych z wdrożeniem do eksploatacji tego typu środków transportu.

Firma Kamag postanowiła pójść o krok dalej i stworzyć transporter terminalowy o dużym stopniu samodzielności. Za bazę do jego stworzenia wybrano napędzany energią elektryczną pojazd E-Wiesel. AGV nie jest jednak Wieselem po jedynie pozbawionym kabiny. Już na pierwszy rzut oka widać, że AGV (Automatically Guided Vehicle) ma mniejszy rozstaw osi, co w połączeniu z mechanizmem skrętu wszystkich kół znacząco poprawiło zwrotność transportera. To jednak, co przede wszystkim rzuca się w oczy, to pokaźne elastyczne zderzaki umieszczone nisko nad jezdnią. Do tego dochodzi jeszcze łukowata rama umieszczona po obu stronach pojazdu. Te elementy mają zapewnić bezpieczeństwo samemu Wieselowi jak również innym pojazdom i osobom, które znajdą się w jego pobliżu. Pomalowane w ostrzegawcze pasy zderzaki są elastyczne i np. przy zbliżaniu się do rampy załadunkowej składają się za pomocą siłowników hydraulicznych.

Trasę wyznaczają czujniki

Napęd E-Wiesela stanowi trakcyjny silnik elektryczny o mocy 70 kW, pracujący w zakresie od 0 do 4.000 obr/min. Energię dostarczają mu akumulatory o pojemności 40,6 kWh i napięciu 400 V, ładowane za pomocą chłodzonej cieczą ładowarki 22 kW zasilanej połączeniem 400V (32A). Odpowiednią temperaturę akumulatorów zapewnia system ogrzewania składający się z mat grzewczych. E-Wiesel jest wyposażony w dodatkowy silnik elektryczny o mocy 20 kW, którego zadaniem jest napędzać pompę hydrauliczną o wydajności 60 l/min. Układ hydrauliczny w tym pojeździe spełnia niezwykle ważne role. Odpowiada za podnoszenie i opuszczanie kontenerów, składa i rozkłada zderzaki, a także obsługuje układy hamulcowy oraz kierowniczy. W razie jego awarii można doraźnie skorzystać z dodatkowej pompy ręcznej.

Tu możecie zobaczyć ten niezwykły pojazd w akcji 🙂

Cały materiał dostępny jest w styczniowo-lutowym wydaniu TRAILER Magazine, które w sprzedaży będzie od 2 lutego 2018.