Szwedzkie urzędy dały zielone światło firmom DB Schenker i Einride na testy autonomicznych ciężarówek T-Pod na drogach publicznych.

Decyzja ta oznacza, że codzienne przewozy ciężarówkami samobieżnymi między terminalem DB Schenker a magazynem w Jönköping mogą rozpocząć się już tej wiosny.

Dzięki współpracy z Einride możemy teraz wprowadzać autonomiczne, w pełni elektryczne ciężarówki w ciągłym przepływie logistycznym na drogach publicznych. To kamień milowy w drodze do przyszłego systemu transportowego, mówi Jochen Thewes, dyrektor generalny DB Schenker w komunikacie prasowym.

Na początku marca Transportstyrelsen oraz firma Einride przeprowadziły tzw. Test Akceptacji Miejsc (SAT) – czyli test w rzeczywistych warunkach operacyjnych w konkretnej lokalizacji. Na podstawie jego wyników 11 marca zatwierdzono wniosek o zezwolenie na czynności pilotażowe na drogach publicznych.

Zezwolenie dotyczy drogi publicznej o niewielkiej długości w strefie przemysłowej, gdzie ruch odbywa się z małą prędkością. Zezwolenie obejmuje okres do 31 grudnia 2020 r. Gmina Jönköping, która jest operatorem drogowym, zatwierdziła, że ​​czynności próbne mogą być prowadzone na obecnej trasie.

Autonomiczna ciężarówka T-pod firmy Einride nie ma kabiny, co zwiększa pojemność ładunkową i zmniejsza koszty operacyjne. T-pod jest samobieżny, ale jest monitorowany przez operatora, który w razie potrzeby może zdalnie sterować pojazdem. Operator może sterować kilkoma pojazdami jednocześnie. Ładowność wynosi około 16 ton, a zasięg około 200 km na jednym ładowaniu.