Ameryka Północna to jedyny kontynent, na którym ciężarówki Scania są rzadko spotykane. Ale Scania w USA ma swoją historię i swoich wielbicieli.

Po dużych sukcesach jakie Scania odnosiła od kilku dziesięcioleci w Ameryce Południowej, w latach 80. Szwedzi nabrali apetytu na ekspansję także na znacznie zamożniejsze Stany Zjednoczone. Firma miała w końcu w swoim portfolio takie pojazdy, jakich Amerykanie potrzebowali, czyli mocne ciągniki z klasycznymi kabinami oraz podwozia budowlane i dystrybucyjne. Wszystkie te europejskie konstrukcje pod względem nowoczesności na głowę biły anachroniczne ciężarówki produkowane w Ameryce.       

W 1984 roku Scania otworzyła w USA swój pierwszy zakład montażowy, który przez pierwszy rok zajmował się budową autobusów. W 1985 roku ruszyła sprzedaż pojazdów ciężarowych. Jej inauguracją był pokaz przygotowany z okazji New England Motor Show w Bostonie. Scania zaprezentowała gamę swoich ciężarówek rodzin P, R oraz T112 wyposażonych w doładowane jednostki 11-litrowe. Tego typu pojazdy są zaliczane w USA do najcięższej kategorii, nazywanej Class 8.

amerykańska Scania 3

Kosztowne modernizacje

Ze względu na wymogi formalne i specyfikę amerykańskiego rynku, Scania w USA wprowadziła w ciężarówkach wprowadzono szereg modyfikacji. Instalacja elektryczna została wymieniona na standardową w USA instalację 12-voltową. Zmieniono także oświetlenie, w wyniku czego zastosowano reflektory symetryczne oraz dodatkowe boczne lampy pozycyjne. Kierunkowskazy przednie zamontowane zostały w na narożnikach atrapy. Nad szybą dodano także lampki obowiązkowe dla pojazdów ciągnących naczepę lub przyczepę. Tylne światła przeniesiono natomiast na poprzeczkę ramy, co było wówczas standardem na amerykańskim rynku.  

Koła jezdne systemu Trilex zaadaptowano z ciężarówek produkowanych w Ameryce Południowej. Modyfikacji uległy także układ hamulcowy oraz wydechowy, który wieńczył efektowny komin z polerowanej stali nierdzewnej. Zupełnie inny były także zbiorniki paliwa. Zastosowano dwa cylindryczne zbiorniki które nie ulegają rozszczelnieniu w momencie np. uderzenia w nie przez inny pojazd. 

amerykańska Scania 3

Silnik DSC11 p mocy 341 KM współpracował z 10-stopniową skrzynią biegów GR871, która przenosiła napęd na tylne osie tandemowe. 

Na początku lat 90. Firma Scania zdecydowała jednak, że modyfikacje ciężarówek przeznaczonych na rynek amerykański oraz koszty utrzymania sieci serwisowej i dealerskiej są zbyt wysokie i wycofała się z USA. Łącznie sprzedano tam około 700 ciężarówek oraz 200 autobusów.  Część z tych pojazdów można jeszcze spotkać na amerykańskich drogach. 

Cały materiał dostępny jest w marcowym wydaniu TRAILER Magazine.