Iveco Stralis NP 460 KM 4×2 przejechał z Londynu do Madrytu na gazie ziemnym bez dodatkowego tankowania.

Pojazd IVECO Stralis NP 460 KM, który wyjechał z Wielkiej Brytanii, pokonał najdłuższą w historii drogę na jednym tankowaniu LNG.

Wyruszając z Londynu, ciągnik siodłowy Stralis NP 4×2 ciągnął trzyosiową naczepę skrzyniową z plandeką, a łączna masa zestawu wynosiła 30 ton. Po przeprawie promem z Dover do Calais pojazd pokonał 1.728 kilometrów bez ponownego tankowania, przekraczając oficjalny, komunikowany zasięg pojazdu wynoszący 1.600 km. Zużyty gaz ziemny to koszt około 200 funtów za całą trasę, czyli o 40% mniej w porównaniu z kosztami oleju napędowego.

Pomimo dużego natężenia ruchu po angielskiej stronie kanału La Manche, silnego wiatru we Francji oraz pagórkowatego odcinka trasy w Hiszpanii, Stralis NP odnotował imponujące średnie zużycie paliwa wynoszące 22,6 kg na 100 km.

Staranne zaplanowanie trasy

Rekordowy dystans na jednym tankowaniu LNG był możliwy dzięki starannemu zaplanowaniu trasy, przy pomocy MyBestRoute, aplikacji internetowej opracowanej przez Michelin dla klientów Stralis NP. Umożliwia ona kierowcom i zarządcom flot wybranie optymalnej trasy po Europie, w tym również – zlokalizowanie stacji tankowania LNG oraz oszacowanie i porównanie całkowitego kosztu transportu samochodem ciężarowym napędzanym albo olejem napędowym albo gazem ziemnym.

W porównaniu z olejem napędowym Euro 6 model Stralis NP napędzany LNG emituje około 60% mniej NOx, 99% mniej cząstek stałych i do 15% mniej CO2, a przy zastosowaniu biometanu emisja CO2 jest o 95% mniejsza.