Monachijska Bauma, to największe na świecie targi maszyn budowlanych i górniczych, pojazdów budowlanych oraz różnorakiego sprzętu budowlanego.

Organizatorzy odbywającej się w dniach 4-10 monachijskiej Baumy ogłosili, że tę imprezę odwiedziło ponad 620.000 odwiedzających z ponad 200 krajów, co jest najlepszym wynikiem w 65-letniej historii wystawy. Liczba odwiedzających wzrosła o około 40.000 w stosunku do poprzedniej edycji w 2016 r. Ponad 250.000 odwiedzających pochodziło zza granicy. Wśród nich największą reprezentację miały kolejno: Austria, Włochy, Szwajcaria, Francja, Holandia, Rosja, Szwecja, Czechy, Polska i Wielka Brytania. Targi odnotowały także znaczny wzrost frekwencji ze strony gości z innych kontynentów, wśród których królowały Chiny, Australia i Japonia. Ponad 5.500 odwiedzających pochodziło z samych Chin. Liczba wystawców to blisko 3.700 firm z 63 krajów. To także rekord, podobnie jak ogólna powierzchnia wystawiennicza wynosząca 614.000 metrów kwadratowych.

Z naszego punktu widzenia Bauma to ogromne i znakomicie zorganizowane przedsięwzięcie. Jeśli chodzi o pojazdy ciężarowe, to królują tu zabudowy budowlane oraz naczepy samowyładowcze i te przeznaczone do transportu ponadgabarytowego. Jeśli chodzi o producentów ciężarówek, to znaczące stoiska miały firmy Mercedes-Benz, MAN i Scania. Pojawiła się także Tatra oraz Isuzu. Volvo tradycyjnie łączy swoją ekspozycję ciężarówek z produkowanymi pod tą marką maszynami budowlanymi, a prezentacja wywrotek Iveco i Astry odbywa się przy okazji maszyn Case.

W tym roku najbardziej imponujące rozmiarami i przepychem stoiska miały grupy Liebherr oraz Wirtgen. Dość powiedzieć, że ta pierwsza firma potrzebuje na postawienie swojego stoiska (w postaci m.in. czterokondygnacyjnego budynku) około 160 dni! Tak naprawdę, gdyby chciało się jedynie przejść koło wszystkich stoisk targowych, to dwa dni byłyby niewystarczające. Z tego też powodu postanowiliśmy zaprezentować naszym czytelnikom te najciekawsze z nich.    

Nowe silniki w centrum

Na swoim stoisku Scania zaprezentowała w sumie pięć pojazdów ciężarowych. Wszystkie mogą być napędzane uwodornionym olejem roślinnym (HVO), co ma świadczyć o dążeniu Scanii do uwolnienia się od paliw kopalnych. W centrum uwagi były także udoskonalone silniki o pojemności 9 i 13 litrów. Scania oczywiście świętowała 50-lecie slinika V8, więc jeden z pojazdów był oklejony jubileuszową grafiką. Tematyka targów sprawiła, że nacisk położono na pojazdy serii XT. Uwagę zwracała Scania G500 wywrotka w konfiguracji 8×4 oraz techniczną masą dopuszczalną wynoszącą 58 ton. Naszą uwagę przykuła też napędzana CNG Scania G410 z elektryczną betonomieszarką CIFA pozwalającej na oszczędność energii na poziomie 30% oraz redukcję emisji CO2 o 95%.

targi Bauma 2019

Cyfrowy Arocs

Największa nowość prezentowanego na targach Bauma Arocsa to Multimedia Cockpit. Składa się on z dwóch cyfrowych wyświetlaczy, zastępując klasyczną zintegrowaną tablicę wskaźników oraz stanowi uzupełnienie pola przełączników na desce rozdzielczej. Główny kolorowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości, umieszczony za kierownicą, pokazuje wszelkie informacje o pojeździe oraz o parametrach jazdy i stanach roboczych pojazdu.

Drugi wyświetlacz Multimedia Cockpit z ekranem dotykowym umieszczono na desce rozdzielczej. Tutaj komfortowej integracji niezwiązanych z bezpieczeństwem funkcji zabudowy służy nawet osiem wybieranych indywidualnie wirtualnych przełączników. Odpowiednie symbole można dobierać spośród ponad 130 oferowanych wzorów. Ponadto w dalszym ciągu istnieje możliwość umieszczenia klasycznych przełączników w polu obsługowym znajdującym się bezpośrednio pod wyświetlaczem dodatkowym. Jeśli liczba dostępnych gniazd jest niewystarczająca, w wyposażeniu dodatkowym można zamówić dodatkowe pole obsługowe w uchwycie na napoje.

Arocsa wyposażono także w systemy znane już z Actrosa, czyli karmery MirrorCam, czy Active Brake Assist 5.

FE Electric

Grupa Volvo tradycyjnie już na Baumie prezentuje całe portfolio swoich produktów, gdzie ciężarówki stanowią zaledwie niewielką część oferty. Firma znana jest z dynamicznych pokazów swoich maszyn i tak było też w tym roku, gdy można było między innymi podziwiać corridę w wykonaniu koparki i ciężarówki… Na obszernym stoisku Volvo znaleźliśmy w sumie jedną nowinkę, mianowicie Volvo FE Electric z zabudową skrzyniową. Podobnie jak wcześniej prezentowana śmieciarka ma ono zasięg do 200 km. 

targi Bauma 2019

Nieco na uboczu zoabczyć można było także autonomiczną, elektryczną wywrotkę HX02. Ma ona znaleźć zastosowanie w kamieniołomach na stałych trasach przejazdu pomiędzy wywrotką a kruszarką.

O wszystkich nowościach Baumy przeczytacie w majowym wydaniu TRAILER Magazine.