Goście i uczestnicy ostatniej edycji wyborów Pomorskiej Miss Scania w Gdańsku mieli okazję podziwiać zaparkowane obok siebie dwa ciągniki Scania. Modele 141 i R580 dzieli 40 lat, ale łączą je kultowe silniki V8.

Z biało-zielonym klasykiem wiąże się bardzo ciekawa historia. O nietypowych losach Scanii LB141 V8 wyprodukowanej w 1977 roku opowiedział nam Bartek Krupa, za pośrednictwem którego ten zabytkowy już ciągnik trafił nad polskie morze. Bartek należy do licznego grona naszych rodaków, którzy w ostatnich latach zdecydowali się na przeprowadzkę na Wyspy Brytyjskie. Swoją zawodową karierę związał z firmą Heverin Haulage Ltd., mającą swoją siedzibę we Flamestead, St.Albans, nieopodal Londynu. 

Scania LB141 V8

Początkowo, jak wielu jego kolegów z Polski, którzy znaleźli pracę w tej rodzinnej firmie, zajmował się prowadzeniem jednego z 60 zestawów służących do przewozu odpadów, surowców wtórnych oraz gleby. Z czasem do jego obowiązków doszły także zadania związane z udziałem firmy w zlotach, targach i pokazach.

Klasyk do transportu zabytkowych traktorów

Flota istniejącej od ponad 30 lat firmy Heverin Haulage składa się z nowoczesnych ciągników Volvo oraz Scania, wśród których jest 20 sztuk S500 oraz 4 S760. Właściciel firmy, Michael Heverin jest wielkim miłośnikiem klasycznych pojazdów. W swojej kolekcji ma kilkadziesiąt zabytkowych ciągników rolniczych. Aby móc przewozić je na pokazy, potrzebny był odpowiedni tabor. Oczywiście także historyczny.

Scania LB141 V8

W tym celu Michael Heverin zakupił dwa klasyczne już dziś ciągniki siodłowe. Pierwszym z nich jest Scania 141 (I. serii) a kolejnym Scania 113 (II. serii). Co ciekawe, staraniem Bartka Krupy, obie maszyny trafiły do Polski, by zostać poddane kompleksowej odbudowie w oryginalnej specyfikacji. Tego niełatwego i odpowiedzialnego zadania podjęła się firma Rapid-Trans z siedzibą w kociewskiej Rębielczy, nieopodal Tczewa. 

Scania LB141 V8

 

Scania 141 V8 z 1977 roku ma za sobą ciekawą historię. Michael Heverin jest jej dopiero drugim właścicielem. Zanim ciągnik trafił do jego kolekcji, swoje pracowite życie spędził pokonując długie trasy z Irlandii Południowej na kontynent europejski. Aby ułatwić kierowcom poruszanie się w ruchu prawostronnym panującym poza Wyspami, zamówiono Scanię z kierownicą po lewej stronie. Z tego też powodu pojazd pierwotnie był przeznaczony na rynek niemiecki, o czym świadczy tabliczka znamionowa. Wyjątkowości temu egzemplarzowi dodaje fakt, że jest to pierwsza w historii Scania LB141 wyposażona w silnik V8 sprzedana do Irlandii Południowej. 

Cały tekst dostępny jest w grudniowym wydaniu TRAILER Magazine.