Rusza kolejna edycja akcji Profesjonalni kierowcy. Na razie kierowcy chcący podnieść swoje kwalifikacje, będą się szkolić online. 

Szkolenie z bezpiecznej i ekonomicznej jazdy odbyło się w poniedziałek, 18 maja 2020 r. Był to wykład teoretyczny, który poprowadził Robert Kantorek, doświadczony instruktor Volvo Trucks Polska.

— Zaproszenia do udziału w pilotażowym szkoleniu otrzymały osoby, które w ostatnich tygodniach zarejestrowały się na szkolenia poprzez formularz rejestracyjny umieszczony na stronie www.profesjonalnikierowcy.pl. W pierwszym szkoleniu wzięła udział grupa blisko 19 osób, zapewnia Piotr Werner, menedżer ds. produktu Volvo Trucks Polska.

Poniedziałkowe szkolenie było pierwszym z cyklu spotkań. Organizatorzy planują już kolejne poświęcone m.in. profesjonalnej obsłudze opon, mocowaniu ładunków, codziennej obsłudze pojazdu czy zachowań w razie niepożądanych zdarzeń, w tym wypadków drogowych.

— Jeśli uczestnicy dobrze przyjmą pilotaż, to planujemy organizację następnych szkoleń co dwa, trzy tygodnie. Cały też czas czekamy na zgłoszenia. Można dołączyć w każdym momencie, treści przekazywane na kolejnych spotkaniach nie są kontynuacją poprzednich, tłumaczy Piotr Werner.

Zainteresowanie szkoleniami online jest spore. Tuż po wprowadzeniu przez rząd obostrzeń związanych z COVID-19 organizatorzy przeprowadzili ankietę wśród osób obserwujących profile społecznościowe akcji. 70 proc. odpowiedziało, że chętnie weźmie udział w internetowym kursie.

— Szkolenia online to odpowiedź na potrzeby firm przewozowych, przyszłych kierowców i parterów akcji. Spotkania, które planowaliśmy zorganizować w kilku lokalizacjach w kraju, z uwagi na ograniczenia wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa, przenosimy do sieci. Internet daje dziś niemal nieograniczone możliwości i jeśli wszystko się uda i uczestnicy będą zadowoleni z jego przebiegu, to w tej samej formule zorganizujemy kolejne panele. Wierzymy też, że jesienią uda nam się wrócić z zajęciami praktycznymi, zapowiada Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska.

Kierowcy wciąż potrzebni mimo spadku rynku

Przewoźnicy w całej Europie jeżdżą dziś mniej. Zamknięcie fabryk i magazynów we Francji, Niemczech czy Holandii, szczególnie w sektorze automotive, ograniczyło liczbę kursów na trasach międzynarodowych. Zmalał też przewóz kontenerów. Wymiana handlowa drogą morską jest dziś ograniczona. Transporty z Chin mają duże opóźnienia. Jak podaje Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce możemy mówić o średnio 25-procentowym spadku przewozów.

– Sama branża transportowa przechodzi od marca trudne chwile, bo ograniczenia związane z pandemią nałożyły się na wcześniejszą korektę rynku, która pojawiła się – po bardzo dobrych poprzednich 4-5 latach – już w ubiegłym roku. W obliczu pandemii najbardziej ucierpiał segment przewozów autokarowych, silnie powiązany z branżą turystyczną,  zwraca uwagę Stanisław Rosół, dyrektor handlowy działu Opon Użytkowych w Continental Opony Polska.

Wzrosty odnotował natomiast towarowy transport krajowy, w tym przede wszystkim firmy przewożące żywność, leki i artykuły sanitarne. Na rynku szczególnie poszukiwane były pojazdy chłodnicze. W szczytowym momencie – jak szacuje największa europejska giełda transportowa TIMCOM – zapotrzebowanie na przewozy w kontrolowanej temperaturze wzrosło w Europie o 50 proc. Dobra koniunktura utrzymuje się także w transporcie gabarytowym. 

Firmy przewozowe szybko dostosowały się do sytuacji. Większość przeorganizowała pracę, wykorzystując zawieszenie obostrzeń tonażowych oraz czasowych. Kierowca, który startuje dziś z Warszawy trasę do Włoch i z powrotem realizuje w trzy dni, praktycznie nie wysiadając z kabiny. 

Kierowcy mogą też liczyć na wyższe wynagrodzenie za jazdę do Hiszpanii czy Włoch. Dotyczy to jednak tylko zleceń ze SPOTU (systemu gromadzącego oferty transportowe), w kontraktach długoterminowych obowiązują dotychczasowe stawki. 

Wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie branża zacznie notować wzrosty. Ostatnie dane z kwietnia mówią o powolnym wzroście ofert jeśli chodzi o import do Polski.

– Transport, to sektor, który najszybciej będzie wracać do realiów sprzed pandemii. Pojawi się jeszcze więcej ofert pracy dla profesjonalistów, przekonuje Piotr Werner.

Akcję „Profesjonalni kierowcy” wspierają firmy Volvo Trucks Polska, Continental Opony Polska, Volvo Financial Services, Grupa MAK, PKO Leasing oraz ERGO Hestia oraz MJM. 

Na szkolenia można się zapisywać poprzez formularz zamieszczony na stronie akcji: www.profesjonalnikierowcy.pl.