Pod koniec ubiegłego roku odwiedziliśmy ponownie gdyńską montownię CIMC, by na własne oczy sprawdzić, jak rozwija się działalność tego koncernu na naszym europejskim „podwórku”.   

 

CIMC Trailer Polska Sp. z o.o. jest fabryką montażową dostarczającą na europejski rynek naczepy  podkontenerowe, kurtynowe oraz nadwozia wymienne (SWAP) typu BDF. Przypomnijmy, że chiński koncern CIMC jest prawdziwym potentatem w dziedzinie produkcji środków transportu. Dostarcza on nie tylko ponad 50% wytwarzanych na świecie kontenerów morskich, ale także ponad 150.000 rożnego typu naczep. 

Działający od 2015 roku w Gdyni zakład jest tak naprawdę czymś pomiędzy montownią a fabryką. Do Polski trafiają zapakowane w kontenery ramy naczep oraz elementy nadwozi BDF. Są one już zespawane, zabezpieczone antykorozyjnie (KTL) i polakierowane proszkowo.  Takie elementy jak osie, układy pneumatyczne, oświetlenie, koła i ogumienie, są dostarczane przez renomowanych europejskich producentów, co zapewnia zarówno ich wysoką jakość, jak i bezproblemowe serwisowanie. Wśród dostawców CIMC są takie marki jak: SAF Holland, BPW, Wabco i Hella.    

W przypadku BDF-ów działalność gdyńskiego zakładu ogranicza się do złożenia w całość konstrukcji nadwozia oraz oklejenia zgodnie z wymaganiami klienta. To brzmi prosto, jednak w rzeczywistości wymaga wykonania szeregu czynności. Elementy BDF-a należy „rozpakować” z kontenerów w których docierają z fabryki w Chinach do portu w Gdyni. Zanim poszczególne elementy trafią do hali montażowej, trzeba je ustawić w odpowiedniej pozycji. Do tego służy specjalna obrotnica. Wewnątrz budynku znajduje się sprytnie zaprojektowany ruchomy „dok” pozwalający na ustawienie poszczególnych elementów składowych BDFa w odpowiedniej pozycji oraz ich połączenie ze sobą. Gotowe nadwozia są wywożone na plac składowy za pomocą jednego z dwóch transporterów KAMAG Wiesel, jakimi dysponuje gdyńska montownia. Dzięki temu wszystko odbywa się szybko i sprawnie.

— W 2019 zmontowaliśmy w naszym zakładzie ponad 1.000 nadwozi typu BDF. Zamawiają je u nas głównie firmy zajmujące się logistyką oraz przesyłkami kurierskimi. Wśród nich są także światowi potentaci w tej branży. Możemy zaobserwować rosnące zainteresowanie tego typu kontenerami, wynikające z dynamicznego rozwoju m.in. sklepów internetowych, a co za tym idzie branży kurierskiej, wyjaśnia Michał Rzoska, Dyrektor Operacyjny CIMC Vehicle na Europę Wschodnią. 

Jeśli zaś chodzi o naczepy, to oferta europejskiego oddziału CIMC stale się poszerza. Do naczepy podkontenerowej typu SC03 40’R (z tylnym rozsuwem), pozwalającej na przewóz kontenerów 20-, 30-, 40- stopowych kontenerów ISO oraz 40-stopowych High Cube, dołączyły także naczepy typu SC03 45’R (z tylnym rozsuwem) mogące zabierać także kontenery 45-stopowe ISO oraz High Cube, a także SC03 45’FR z przednim i tylnym rozsuwem, pozwalająca dodatkowo na załadunek kontenera 45-stopowego typu Euro. 

Najnowszym produktem w tej gamie jest ultralekka naczepa CIMC SC03 45FLW z przednim rozsuwem, która może zabierać m.in. kontenery 40-stopowe oraz 45-stopowe High Cube i Euro. Jej masa własna wynosi jedynie 3.900 kg. Naczepa wyróżnia się całkowicie nowym designem tylnego zderzaka, który w pełni chroni lampy przed uszkodzeniem podczas cofania do rampy. Tylne lampy są wykonane w technologii LED i wyróżniają się choćby efektownymi światłami kierunkowskazów, dających efekt „fali”.      

— Poszerzanie gamy naczep podkontenerowych, tak aby możliwie jak najlepiej pasowały do specyfiki przewozów świadczonych przez naszych klientów oraz ich wysoka jakość sprawiły, że według danych opublikowanych przez CEPIK, jesteśmy obecnie na liderem w tej dziedzinie na polskim rynku, obejmując około 22% udziałów w rynku. Wszystko wskazuje na to, że nasz udział w 2020 roku jeszcze wzrośnie, mówi Michał Rzoska.

naczepy CIMC

Oprócz naczep podkontenerowych gdyńska montownia CIMC dostarcza użytkownikom na naszym kontynencie także popularne naczepy kurtynowe typu CS-U. Naczepy kurtynowe są dostępne również w odmianie Semi-Mega z podnoszonym dachem (do wysokości 2.765, 2.815 oraz 2.865 mm) oraz z wersji z zamknięciem celnym TIR. Pod koniec 2019 roku zakład zmontował pierwsze dziesięć naczep w standardzie mega, wyróżniające się wysokością wnętrza 2,86 m. Obecnie są one testowane przez firmy transportowe. 

Od kwietnia 2019 roku CIMC jest także dystrybutorem na polskim rynku naczep podkontenerowych, silosów oraz cystern renomowanej belgijskiej marki LAG.  Do portfolio koncernu należy także niderlandzki producent naczep i zabudów Burgers Carosserie B.V. oraz Irlandzka spółka SDC Trailers. 

Cały materiał dostępny jest w styczniowo-lutowym wydaniu TRAILER Magazine.