Gdyby spróbować określić, jaki typ zabudów do pojazdów ciężarowych jest najbardziej skomplikowany, to z pewnością w czołówce takiego zestawienia znalazłyby się pojazdy do czyszczenia kanałów wyposażone w układy odzysku wody. Takie cuda sztuki inżynierskiej produkuje  firma Kaiser EUR-MARK mieszcząca się w fińskim Nykarleby. 

Firma Kaiser ma za sobą niezwykle długą historię. W latach 1928-1955 mieszkający w księstwie Liechtenstein Josef Kaiser prowadził warsztat naprawy pojazdów, ale także wytwarzał własne ciągniki drogowe, których zbudowano około setki. Podczas wojny, ze względu na problemy z paliwami płynnymi, samochody te były wyposażane w generatory gazu drzewnego. 

Już w 1950 roku stery przejął Josef Kaiser Junior, który miał ambicję przekształcić warsztat w poważną fabrykę. Siedem lat później firma skonstruowała swoje pierwsze urządzenie zasysające o nazwie „Kaiserfass”. W 1963 roku ruszyła produkcja ciężarówek z ciśnieniowymi zabudowami do czyszczenia i udrażniania kanałów. W 1965 Josef Kaiser Junior skonstruował rewolucyjną maszynę, która do dzisiaj jest jedną ze specjalności firmy: kroczącą koparkę, umożliwiającą pracę nawet w bardzo niedostępnym terenie. Pierwsza zabudowa do czyszczenia kanałów wyposażona w system recyclingu wody została skonstruowana w 1985 roku. 

Przyczółek w Finlandii

W lipcu 2011 roku KAISER nabył fińską firmę EUR-MARK z siedzibą w Nykarleby w celu rozszerzenia swojej strategicznej pozycji głównie na rynkach Skandynawii i Europy Północnej. Kontakty handlowe pomiędzy tymi dwoma przedsiębiorstwami istniały praktycznie od momentu założenia firmy EUR-MARK w 1992 roku. Od samego początku EUR-MARK opierała się na pompie KAISER jako kluczowym elemencie budowanych u siebie pojazdów.

samochody do czyszczenia kanałów

Portfolio produktów EUR-MARK składa się głównie z pojazdów kombinowanych do czyszczenia kanałów ściekowych, które mogą być opcjonalnie wyposażone do recyklingu wody. Praktycznie wszystkie jej pojazdy są wyposażone w specjalne pakiety ochrony przed zimnem, które umożliwiają zastosowanie w temperaturach do -30 °C. Do takiej pracy są przystosowane zabudowy EcoCycler/Combi, NordicStar czy niezwykle popularna AquaStar. 

Kolejnym kamieniem węgielnym oferty jest sucha jednostka ssąca Herkules z technologią sprężarek tłokowych. Tego typu pojazdy mogą być używane w szeregu zastosowań. Są to swego rodzaju wielkie odkurzacze, którymi można np. w sposób wydajny i szybki czyścić filtry w fabrykach czy elektrowniach. Innym zastosowaniem jest wykonywanie wykopów w miejscach, gdzie użycie tradycyjnej koparki byłoby niemożliwe lub niebezpieczne z powodu np. gęstej sieci podziemnych linii przesyłowych lub rur. Urobek może być w bezpieczny sposób po prostu spomiędzy nich wyssany. Siła takiego urządzenia jest na tyle duża, że radzi sobie ono zarówno z glebą i piaskiem, jak i kamieniami. Kompresor SIAV-8702 wytwarzający podciśnienie 1 bara pozwala na wessanie w ciągu godziny aż 9.000 m3 urobku. Alternatywny kompresor Aerzen VML 95 wytwarza natomiast dwa razy większe podciśnienie i może usunąć w godzinę 7.260 m3 urobku. 

samochody do czyszczenia kanałów

 Jakość rzuca się w oczy

Podczas naszej wizyty w fabryce EUR-MARK w Nykarelby mogliśmy przyjrzeć się budowie kilku specjalistycznych pojazdów. Były one zróżnicowane pod względem wielkości, stopnia skomplikowania oraz przeznaczenia. To, co rzuciło się w oczy, to ogromne przywiązanie uwagi do jakości wykonania zabudów. Dotyczy to zarówno spawów, jak i całego osprzętu. Stworzenie sprawnie funkcjonującego urządzenia, które składa się z plątaniny rur, zbiorników różnego typu filtrów, oraz „upakowanie” tego wszystkiego na ograniczonej wymiarami pojazdu przestrzeni, wymaga naprawdę niezwykłego kunsztu inżynierskiego. Widać także, że każdy element tej „ trójwymiarowej układanki” został bardzo starannie wykonany i zabezpieczony przed ewentualnym uszkodzeniem podczas pracy. To gwarantuje im dziesięciolecia bezproblemowej eksploatacji, co jest dla klienta niezwykle ważnym czynnikiem, zważywszy na wysoki koszt zakupu takiego specjalistycznego pojazdu. 

Cały tekst dostępny jest w marcowym wydaniu TRAILER Magazine.

samochody do czyszczenia kanałów