Orthaus to kolejna marka producenta pojazdów użytkowych w portfolio firmy PTM Polska. W naszym teście naczepa podkontenerowa CGS-45 typu gęsia szyja. 

Za marką Orthaus stoi prawie 100-letnia historia mająca swe korzenie w Niemczech. To właśnie tam bracia Orthaus zaczęli w 1925 roku produkować wozy konne. Przez lata firma zmieniła zarówno profil produkcji na pojazdy użytkowe, w palecie były różne naczepy m. in. Naczepy Glass-inloadery i ruchome podłogi a także pojazdy dla kolejnictwa. W roku 2012 zmienił się właściciel, obecnie firma ma swój nowoczesny zakład produkcyjny w Turcji o maksymalnej mocy produkcyjnej 15.000 pojazdów rocznie. Portfolio produktów obejmuje naczepy kurtynowe, wywrotki, platformy, chłodnie, izotermy oraz naczepy podkontenerowe. I właśnie ten ostatni produkt otrzymaliśmy do testów, który przeprowadziliśmy wraz z firmą transportową Banucha Transport.

Testowana przez nas podkontenerówka CGS45 to naczepa typu gęsia szyja o długości 13.600 mm, która według producenta można transportować wszystkie typy kontenerów od 20- do 45-stopowych HC. 

Na pochwałę zasługuje jakość wykonania. Naczepa została wykonana ze stali S355 (podłużnice) oraz S500 (poprzeczki). Całe podwozie zostało zabezpieczone przed korozją metodą kataforezy katalitycznej KTL. Nie bez znaczenia jest też niska masa naczepy. Waży ona 4.600 kg, co w zestawieniu z lżejszym ciągnikiem pozwoli na zabranie 30 ton ładunku. Kiedy my ważyliśmy się razem ze Scanią R z 2007 roku, pod którą mieliśmy podczepioną naczepę, waga na terminalu kontenerowym w Gdyni pokazała 12.820 kg na pusto. To dobry wynik. Częściowo wynika on z prostoty konstrukcji.

Wysuwany tylko tylny zderzak

Naczepa nie jest rozsuwana, więc nie ma tu żadnych wysuwanych mechanicznie czy pneumatycznie części. Jedynie tylny zderzak można wysunąć by dopasować go do wystającego kontenera 45-stopowego,  ale to wysuw to typowo mechaniczny. Taka budowa to spora zaleta według Marcina, kierowcy, który testował z nami naczepę Orthaus. 

naczepa podkontenerowa Orthaus

Nadaje się ona zwłaszcza do transportu kontenerów 40- i 45-stopowych. Przesunięty do środka naczepy wózek z osiami przejmuje większość ciężaru kontenera nie obciążając zbytnio osi napędowej ciągnika. 

Na znanych komponentach

Przy naszym 40-stopowym transporcie, Marcin zwrócił uwagę, że przy blokadzie z przodu przydałby się dodatkowy skobel lub sprężyna, która dociskałaby blokadę kontenera. Takie dodatkowe wyposażenie dostępne jest na etapie konfiguracji przy zamówieniu, pojazd testowy był w konfiguracji podstawowej.

naczepa podkontenerowa Orthaus

Naczepa posiada układ hamulcowy marki Knorr-Bremse, przednia belka przy gęsiej szyi ma sprytnie umiejscowione zawory hamulca postojowego a na tylnej belce zawór poziomowania platformy, oś podnoszona sterowana jest automatycznie, nasz kierowca twierdzi, że wygodniej gdy zawory sterujące są zgrupowane w jednej konsoli, i jest to opcja do skonfigurowania przy zamawianiu nowego pojazdu..  Zastosowano nogi podporowe oraz osie marki SAF z hamulcem tarczowym, zamki kontenerowe marki JOST.

Powalczyć z producentami premium

Polski dystrybutor naczep Orthaus, firma PTM Polska Sp. z o.o., zamierza pozycjonować naczepę podkontenerową Orthaus jako produkt premium i chce konkurować nią z uznanymi na rynku producentami. Nowe naczepy sprowadzane są do Polski w tzw. 3-pakach transportem drogowym. Konkurencja jest zawsze dobra, a czy naczepa podkontenerowa Orthaus przyjmie się na rynku zależy to już od klientów i… ceny. Nam przypadła ona do gustu, zwłaszcza, że producent wykorzystuje komponenty znanych marek, więc z serwisowaniem nie powinno być żadnych problemów. 

Cały materiał jest dostępny w październikowym wydaniu TRAILER Magazine.