Volkswagen Commercial Vehicles w coraz ciekawszy sposób przygotowuje grunt pod wprowadzenie na rynek w pełni elektrycznego mikrobusu nawiązującego do tradycji klasycznych „Bullików”.

W kwietniowym wydaniu TRAILER Magazine pisaliśmy o odrestaurowanym elektrycznym Transporterze T2b, który w latach 70. pracował w jednej z firm komunalnych. Teraz Volkswagen postanowił w niecodzienny sposób połączyć nowoczesny napęd z zabytkowym nadwoziem.     Wszystko zaczęło się od pozornie odważnego pomysłu, aby wyposażyć klasycznego „Bullika” w układ napędowy o zerowej emisji spalin. W tym celu inżynierowie i projektanci VWCV utworzyli zespół wspólnie z ekspertami od układów napędowych z Grupy Volkswagena Components oraz firmą eClassics, która specjalizuje się w konwersji zabytkowych samochodów na napęd elektryczny. Za podstawę przyszłego e-BULLI zespół wybrał mikrobus T1 Samba wyprodukowany w Hanowerze w 1966 r., który przed przebudową spędził pół wieku na drogach Kalifornii. Jedno było pewne od samego początku: e-BULLI miał być mikrobusem T1, który zostanie wyposażony w najnowsze podzespoły elektrycznego układu napędowego grupy Volkswagen. 

VW T1 Samba bazą projektu

Bazę do przebudowy stanowił sprowadzony zza oceanu VW T1 Samba, który co prawda nie był mocno zardzewiały, to jednak jego stan był daleki od doskonałości, a jego wyposażenie było niekompletne. To powinno uspokoić nieco purystów, dla których konwersja klasycznego „Bullika” na napęd elektryczny jest „świętokradztwem”.

elektryczny VW Bulik

Hałaśliwy, czterocylindrowy bokser chłodzony powietrzem i zapewniający moc 44 KM ustąpił miejsca cichemu silnikowi elektrycznemu Volkswagena o mocy 83 KM. Co więcej, przy maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 212 Nm, nowy napęd zapewnia ponad dwukrotnie większą siłę niż oryginalny silnik T1 z 1966 r. (102 Nm). Przenoszenie mocy odbywa się za pomocą 1-biegowej skrzyni biegów. Układ napędowy jest połączony z dźwignią zmiany biegów, która jest teraz umieszczona pomiędzy fotelem kierowcy a przednim fotelem pasażera. Dzięki nowemu napędowi e-BULLI osiąga maksymalną prędkość 130 km/h (ograniczona elektronicznie). 

elektryczny VW Bulik

Za zasilanie silnika elektrycznego odpowiedzialny jest akumulator litowo-jonowy o pojemności użytkowej 45 kWh. Dostrojony specjalnie dla e-BULLI system elektroniczny steruje przepływem energii wysokiego napięcia pomiędzy silnikiem elektrycznym a akumulatorem, a następnie przekształca zgromadzony prąd stały (DC) w prąd zmienny (AC). Ponadto elektronika pokładowa jest zasilana napięciem 12 V za pośrednictwem przetwornicy DC/DC. 

Cały materiał dostępny jest w majowym wydaniu TRAILER Magazine, które w wersji cyfrowej i papierowej możecie zakupić w naszym sklepie.