Volvo Trucks, wprowadza na rynek nowe systemy wspomagające pracę kierowcy oparte na Volvo Dynamic Steering.

Aktywny Układ Kierowniczy Volvo (Volvo Dynamic Steering) prawdziwie zrewolucjonizował pracę kierowcy. Bazując na tym sukcesie, obecnie wprowadzamy nowe funkcje, dzięki którym jeszcze bardziej wzrośnie bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wszystko to ma związek z naszą wizją zera wypadków z udziałem samochodów ciężarowych Volvo. Te nowe funkcje zostały opracowane po to, by pomóc kierowcom unikać najczęstszych scenariuszy wypadków, zidentyfikowanych w ramach naszego programu badawczego, mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks. 

Poprzez integrację Aktywnego Układu Kierowniczego z systemami zwiększającymi komfort i bezpieczeństwo, Volvo Trucks opracowało dwa nowe systemy bezpieczeństwa, których zadaniem jest zapobieganie wypadkom: Volvo Dynamic Steering with Stability Assist and Volvo Dynamic Steering with Lane Keeping Assist.

Volvo Dynamic Steering with Stability Assist

Wyobraź sobie, że jedziesz po mokrej, śliskiej drodze i nagle czujesz, że tylne koła samochodu zaczynają tracić przyczepność. W tej sytuacji, zanim dojdzie do pełnego poślizgu, delikatnie kontrujesz  kierownicą, aż zagrożenie minie. I dokładnie tak samo działa Volvo Dynamic Steering with Stability Assist (Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z Asystentem Stabilizacji). Cała różnica polega na tym, że układ ten jest w stanie wykryć niebezpieczeństwo i pomóc ustabilizować pojazd, zanim w ogóle poczujesz, że coś jest nie tak, wyjaśnia Carl Johan Almqvist.

Aktywny Układ Kierowniczy współdziała z układem ESP. Czujniki zamontowane w podwoziu samochodu ciężarowego w sposób ciągły monitorują szybkość obrotu pojazdu wokół osi pionowej (znoszenie boczne) i gdy tylko pojawią się pierwsze oznaki poślizgu, układ interweniuje poprzez lekkie oddziaływanie na koło kierownicy, by pomóc kierowcy skontrować i tym samym ustabilizować pojazd.

układy wspomagające kierowcę Volvo Trucks

Volvo Dynamic Steering with Lane Keeping Assist utrzymuje na pasie ruchu

Kolejna innowacja to Volvo Dynamic Steering with Lane Keeping Assist (Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z Asystentem Utrzymywania Pasa Ruchu), wspomaga kierowcę w sytuacji, gdy wykryte zostaną oznaki przesuwania się pojazdu w kierunku linii ograniczających pas ruchu. Przy prędkości powyżej 55 km/h, który za pomocą kamer monitoruje pozycję pojazdu na drodze. Po wykryciu niebezpieczeństwa wyjazdu poza bieżący pas ruchu, układ oddziałuje na koło kierownicy, by pomóc kierowcy wrócić na zamierzony tor jazdy. Jeżeli potrzebna jest bardziej zdecydowana reakcja, kierowca jest ostrzegany nie sygnałem dźwiękowym, lecz poprzez łagodne wibracje w kole kierownicy.

Indywidualna regulacja oporu na kole kierownicy

Oprócz dwóch nowych systemów wspomagających kierowcę, Volvo Trucks wprowadza także od dawna wyczekiwaną w pojazdach z Aktywnym Układem Kierowniczym funkcję indywidualnej regulacji oporu na kole kierownicy.

układy wspomagające kierowcę Volvo Trucks

Każdy kierowca inaczej odczuwa opór stawiany przez układ kierowniczy, który musi pokonać. Obecnie każdy z nich może dostosować siłę oporu odczuwalnego na kole kierownicy do swoich indywidualnych preferencji, tak aby jazda mogła być komfortowa, odprężająca i bezpieczna. To bardzo praktyczna funkcja, zwłaszcza w przypadku samochodów ciężarowych, których kierowcy często się zmieniają, mówi Carl Johan Almqvist.