Wiosną tego roku Scania zaprezentowała gamę ciężarówek przeznaczonych do pracy w mieście, transporcie lokalnym oraz służbach ratowniczych. 

Najnowszymi konstrukcjami przeznaczonymi dla tego sektora jest z Scania z kabiną L (niskowejściowa) oraz załogowa przeznaczona dla gamy P. Kabina niskowejściowa to rozwiązanie przeznaczone dla pojazdów, których kierowca oraz załoga muszą w swojej pracy często do niej wsiadać i z niej wysiadać. Dotyczy to więc śmieciarek, hakowców, ciężarówek dowożących towar do sklepów itp. Taka kabina może także świetnie spełnić swoją rolę w ciężarówkach, których zabudowy sięgają nad kabinę, np. podnośnikach montażowych i strażackich, pojazdach komunalnych i specjalistycznych, gdzie liczy się niska wysokość całości. Warte byłoby rozważenia zastosowanie takiej kabiny także w autotransporterach. Dzięki temu ich kierowcy mieliby w końcu trochę więcej przestrzeni mieszkalnej.     

Scania z kabiną L z silnikiem 9-litrowym

Pojazdy Scania z kabiną L są napędzane udoskonalonym, 9-litrowym silnikiem Scania, który w wersji zasilanej olejem napędowym jest dostępny w trzech wariantach mocy. Ponadto w ciągu 2018 roku kabiny L będą mogły być wyposażone w silnik OC09 w dwóch wersjach mocy przystosowanych do zasilania gazem, zarówno CNG, jak i LNG. Wszystkie silniki mogą być łączone ze zautomatyzowanymi skrzyniami biegów Scania Opticruise lub automatycznymi Allison. Kolejną zaletą kabin L jest fakt, że ze standardowym wyposażeniem w zwykłym trybie jazdy posiadają prześwit z przodu o wysokości około 24 cm. Zabudowa pojazdu może zaczynać się zaledwie 42 cm za przednią osią. 

Zarówno Scania z kabiną L oraz P mogą być teraz wyposażone w dolne okno w drzwiach pasażera o nazwie Scania City Safe Window. Ułatwia ono kierowcy dostrzeżenie rowerzystów i pieszych znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie pojazdu.

nowe kabiny Scania 

Kabina załogowa CrewCab

Drugą nowością, szczególnie ważną dla polskiego rynku jest nowa kabina załogowa Scania CrewCab. Dla nas miłym akcentem było wykonanie jednej z dwóch premierowych zabudów pożarniczych zaprezentowanych w Södertalje przez firmę Wawrzaszek (WISS). Nowa kabina Scania CrewCab o zmodularyzowanej konstrukcji jest przystosowana do wymogów produkcji wielkoseryjnej, co oznacza, że zapewnia tę samą jakość, komfort i bezpieczeństwo, jak standardowe kabiny tej marki. Eksperci Scanii szacują, że z wprowadzeniem nowych kabin CrewCab czas niezbędny do wyprodukowania typowego pojazdu ratowniczego został skrócony co najmniej o 30 proc.

Kabiny są przygotowane do poprowadzenia wiązek elektrycznych i pneumatyki. Mają liczne, wytrzymałe punkty mocowania, a górny rząd otworów na ramie pojazdu może być wygodnie wykorzystany przez firmę zabudowującą. Drugi rząd siedzeń można dowolnie wyposażyć, m.in. w osobną klimatyzację manualną lub automatyczną, funkcjonującą w ramach typowego układu, bądź w ogrzewanie. Powinno to ucieszyć użytkowników pojazdów pożarniczych, ponieważ zwracali oni uwagę na niezbyt wydajną wentylację tylnej części dotychczasowej kabiny załogowej.

nowe kabiny Scania

Siedzenia z tyłu mogą zostać zamontowane jako indywidualne fotele lub szeroka ławka z kilkoma typami rozlokowania pasów bezpieczeństwa do wyboru, uwzględniającymi bezpieczeństwo osób noszących na sobie sprzęt ratowniczy. 

Nowy silnik 7-litrowy

Nowości Scanii nie ograniczają się jedynie do kabin. Do tej pory pojazdy nowej generacji były dostępne z 15 różnymi silnikami Euro 6 o mocy od 280 do 730 KM, należącymi do trzech rodzin (9-, 13- i 16-litrowej). Obecnie gama jednostek napędowych Scania zostaje rozszerzona. Nowe silniki 7-litrowe należą do najmniejszych jednostek napędowych Scania, stosowanych w pojazdach ciężarowych, zarówno pod względem pojemności skokowej, jak i gabarytów. Przewiduje się, że spotkają się z dużym zainteresowaniem klientów działających zwłaszcza w dystrybucji lub przy zbiórce odpadów, gdzie ważnym argumentem jest niska masa pojazdu. 

Cały materiał z pierwszych jazd nowymi modelami Scanii w czerwcowym wydaniu TRAILER Magazine.