Z udziałem licznych gości świętowano 9 stycznia otwarcie rozbudowanego centrum rozwojowo-testowego Mercedesa.

W nowe centrum rozwojowo-testowe Mercedesa zainwestowano około 50 milionów euro. Dodatkowe ok. 20 milionów euro przeznaczono na ultranowoczesną hamownię podwoziową do kompleksowych testów ciężarówek Mercedes-Benz przeprowadzanych w czasie rzeczywistym. Urządzenie to jest kolejnym istotnym elementem Kampusu Testowego Samochodów Ciężarowych Mercedes-Benz, uruchomionego w roku 2019.

Centrum rozwojowo-testowe (znane również pod niemieckim skrótem EVZ) jest centrum kompetencyjnym w zakresie prac rozwojowych nad samochodami ciężarowymi marki Mercedes-Benz. Odgrywa ono istotną rolę w projektowaniu i testowaniu skomunikowanych sieciowo, zautomatyzowanych i elektrycznych pojazdów.

Otwarcie pierwszego centrum rozwojowo-testowego miało miejsce w czerwcu 2008 roku w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu produkcyjnego w Wörth, co umożliwiło nawiązanie ścisłej współpracy pomiędzy działami rozwoju i produkcji.

Drogi z Korei w Niemczech

Nowe centrum rozwojowo-testowe Mercedesa posiada wiele odcinków dróg o złej jakości nawierzchni i różnych rodzajach jezdni, które odzwierciedlają stan dróg na całym świecie. W ten sposób można tu stworzyć dla pojazdów testowych takie same warunki, jakie występują na przykład w Ameryce Południowej, Korei Południowej, Afryce i oczywiście w Europie. Do EVZ należy też tor testowy o maksymalnym nachyleniu do 49 procent, służący do testów funkcjonalnych. Ponadto EVZ obejmuje również obiekty biurowe, warsztatowe i serwisowe, w których znajdują się między innymi hamownie do testowania komponentów samochodów ciężarowych.

Przy okazji uroczystego otwarcia centrum zaprezentowano jedną z najnowocześniejszych hamowni w Europie. Dzięki temu urządzeniu od niedawna Mercedes-Benz testuje samochody ciężarowe kompleksowo i w czasie rzeczywistym. Na hamowni, w trybie 24/7, w realistycznych warunkach jazdy można symulować pracę układów napędowych, począwszy od klasycznego napędu wysokoprężnego przez silniki gazowe, napędy hybrydowe po elektryczne napędy akumulatorowe i z ogniwami paliwowymi.

Centrum testowe Mercedesa

Wiatr i ekstremalne temperatury

Hamownia wyposażona jest w dużą dmuchawę powietrza o przepływie ponad 800 tys. m3/godz., co odpowiada maksymalnej prędkości napływu 90 km/h. Temperaturę w całym pomieszczeniu testowym można bezstopniowo regulować w zakresie od -7°C do +50°C w celu uzyskania ekstremalnych warunków otoczenia.

Na hamowni można testować różne zestawy pojazdów z maksymalnie czterema napędzanymi osiami. Ciągnik stoi przy tym w hali na czterech bębnach o średnicy trzech metrów. Na każdej rolce umieszczono duży, chłodzony cieczą silnik elektryczny o mocy 600 kW. Te elektryczne maszyny umożliwiają symulowanie wszystkich oporów jazdy oddziałujących na pojazd z zewnątrz podczas rzeczywistej jazdy. Obejmuje to przykładowo ekstremalny podjazd pod górę pod pełnym obciążeniem i przy maksymalnym obciążeniu użytkowym czy hamowanie podczas zjazdu ze wzniesienia. Prędkości uzyskiwane na hamowni odpowiadają wszystkim maksymalnym prędkościom dozwolonym na europejskich autostradach.