IVECO ogłasza wraz z Nikola Motor Company plany rozpoczęcia produkcji Nikola TRE w fabryce w Ulm w Niemczech.

Fabryka IVECO w Ulm (Niemcy) stanie się węzłem produkcyjnym elektrycznych pojazdów ciężarowych Nikola TRE zasilanych akumulatorami oraz ogniwami paliwowymi.

Partnerstwo obu firm w zakresie pojazdów ciężarowych rozpoczęło się od objęcia przez CNH Industrial pakietu akcji spółki Nikola serii D o wartości 250 mln USD. Nawiązanie współpracy ogłoszono podczas Dnia Rynków Kapitałowych CNH Industrial we wrześniu 2019 roku, po czym w grudniu firmy zaprezentowały ciężarowy pojazd elektryczny Nikola TRE z zasilaniem akumulatorowym (BEV), będący pierwszym krokiem w stronę opracowania elektrycznego modelu zasilanego ogniwami paliwowymi (FCEV).

Fabryka w Ulm, stanowiąca ośrodek technologiczny produkcji podwozi, jest zlokalizowana w centralnej części Badenii-Wirtembergii. Zakład dysponujący wykwalifikowaną kadrą i laboratoriami badawczymi przygotowuje się do roli węzła produkcyjnego pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi.

W pierwszym etapie projektu joint-venture zainwestuje 40 milionów euro w modernizację fabryki, w której prowadzony będzie końcowy montaż pojazdów. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na pierwszy kwartał 2021 roku, a pierwsze egzemplarze Nikoli TRE zostaną dostarczone klientom jeszcze w tym samym roku.

Najpierw Nikola TRE zasilana z akumulatorów

Najpierw do produkcji wejdą elektryczne ciągniki siodłowe 4×2 i 6×2 z modułowymi i skalowalnymi zespołami akumulatorowymi o pojemności 720 kWh oraz silnikami elektrycznymi o mocy ciągłej 480 kW.

Dostawy modułów do zakładu w Ulm będą pochodziły z hiszpańskich fabryk IVECO w Valladolid i Madrycie, co zapewni szybkie zwiększenie produkcji by sprostać oczekiwanemu zapotrzebowaniu ze strony klientów. Wersje elektryczne zasilane ogniwami paliwowymi, budowane na tej samej platformie, będą testowane w ramach finansowanego przez Unię Europejską projektu H2Haul w 2021 roku, a ich premiera rynkowa jest przewidziana na 2023 rok.

Obecnie opracowywany model Nikola TRE jest oparty na nowej platformie IVECO S‑WAY i wykorzystuje technologię oraz systemy sterowania i systemy multimedialne pochodzące z samochodów ciężarowych Nikola. Pierwsze testy powinny rozpocząć się w połowie 2020 roku, a prototyp zostanie pokazany na wrześniowych targach pojazdów użytkowych IAA 2020 w Hanowerze.

Spółka joint-venture jest częścią szerszego partnerstwa z Nikola Corporation, mającego na celu przyspieszenie transformacji branży w kierunku produkcji bezemisyjnych pojazdów klasy 8, czyli dużych samochodów ciężarowych w Ameryce Północnej i Europie poprzez przejście na technologię ogniw paliwowych. Głównym celem współpracy jest wykorzystanie wiedzy każdego z partnerów w celu skutecznego wdrożenia bezemisyjnych dużych pojazdów ciężarowych i wprowadzenia do branży zupełnie nowego modelu biznesowego.