Nie tak dawno na naszych łamach mogliście zapoznać się z redakcyjnym testem naczepy podkontenerowej marki Orthaus. Teraz, dzięki uprzejmości polskiego importera produktów Orthaus, firmy PTM Polska, mieliśmy okazję odwiedzić fabrykę gdzie powstają te nowoczesne naczepy.

Historia marki sięga 1925 roku oraz niemieckiego miasteczka Wullen, w którym to bracia Orthaus uruchomili produkcję rożnego typu wozów ciągniętych przez konie. Wraz z rosnącą popularnością automobili, firma sukcesywnie wprowadzała na rynek coraz szerszy asortyment zabudów oraz przyczep do ciężarówek oraz ciągników rolniczych i drogowych. Nowe czasy oraz ciągły rozwój produkcji wymagały wybudowania nowej fabryki. W pierwszej dekadzie po wojnie firma skupiła się na produkcji poszukiwanych na rynku zabudów samowyładowczych. 

Niestety tej niemieckiej firmie nie udało uniknąć problemów finansowych, które w rezultacie doprowadziły do jej upadłości. Marką zainteresowała się turecka grupa przemysłowo-finansowa ULS, działająca m.in. w branży logistycznej, transportowej i kurierskiej. Wybudowano od podstaw nowoczesną fabrykę w pobliżu miasta Sakarya około 170 km na wschód od Stambułu.     

Fabryka Orthaus może produkować 15.000 naczep

Trzeba przyznać, że obiekt robi wrażenie swoimi rozmiarami. Wybudowano go w 2011 roku a produkcja ruszyła w nim rok później. Stanowiąca jednolitą bryłę hala produkcyjna obejmuje ponad 98.000 metrów kwadratowych powierzchni. Zakładany potencjał produkcyjny zakładu to aż 15.000 naczep rocznie, jednak jak na razie powstaje to znacznie mniej pojazdów. Rocznie z Sakarya wyjeżdża od 1.500 do 1.700 naczep.

turecki producent naczep Orthaus

Orthaus ma swoich odbiorców zarówno w Turcji, jak i w różnych regionach Europy, Azji i Afryki. Z tego też powodu naczepy muszą być specjalnie projektowane pod konkretne zamówienie i rynek.

W tej chwili w tureckiej fabryce Orthaus powstaje bardzo szeroka gama naczep. Są wśród nich różnego typu „kurtynówki” (także coil, jumbo i mega), naczepy podkontenerowe standardowe (test takiej naczepy możecie przeczytać tutaj) i specjalistyczne (tank, tipper), platformy i naczepy skrzyniowe, naczepy i zabudowy samowyładowcze, furgony, chłodnie oraz naczepy do przewozu kontenerów lotniczych. W ofercie są także naczepy niskopodwoziowe do transportu różnego typu maszyn a także naczepy kłonicowe. 

turecki producent naczep Orthaus

Produkty dopasowane do rynków

Nacisk na poszczególne produkty, znajdujące się w szerokiej ofercie Orthaus, zależy od specyfiki poszczególnych rynków. Przykładowo, Duńczycy kupują głównie platformy i naczepy niskopodwoziowe. Włosi zamawiają podkontenerówki a w południowych Niemczech dobrze się sprzedają wywrotki i platformy dla budownictwa. Także na Wyspach Brytyjskich zamawiane są naczepy samowyładowcze. Do Rosji trafiają natomiast nie tylko wywrotki, ale także naczepy kurtynowe i podkontenerowe. Zdaniem przedstawicieli Orthaus na rynku popularnych naczep kurtynowych panuje zbyt duża konkurencja, dlatego skupiają się oni na bardziej specjalistycznych rozwiązaniach robionych „pod klienta”, niezależnie z jakiego kraju pochodzi klient.

Trzeba przyznać, że fabryka w Sakarya zrobiła na nas wrażenie swoimi rozmiarami oraz zainwestowanymi w nią środkami inwestycyjnymi. W grupie w której odwiedzaliśmy zakład znajdowało się kilkunastu przedstawicieli potencjalnych użytkowników naczep marki Orthaus. Pojawiły się już konkretne zapowiedzi zamówień z ich strony. To potwierdza, że na naszym rynku istnieje konkretne zapotrzebowanie na naczepy w tym przedziale cenowym, o dobrej jakości i wysokim stopniu indywidualnego dostosowania do potrzeb użytkownika.

Cały tekst możecie przeczytać w grudniowym wydaniu Trailer Magazine.