Powracamy do tematu ulubionych zabawek i modeli dziś już dorosłych „dzieciaków”, czyli legendarnych samochodzików marki Matchbox. Tym razem skupimy się na tym, co naszych czytelników najbardziej interesuje, czyli pojazdach ciężarowych. 

Prawie każdy „facet” marzył w dzieciństwie o tym, żeby zostać policjantem, strażakiem lub kierowcą dużego samochodu ciężarowego i przemierzać nim całą Europę. Oczywiście życie prostowało te marzenia i tylko niektórzy z nas zrealizowali je w swoim dorosłym życiu. Niemniej jednak, stratedzy firmy Matchbox Lesney Products wychodząc naprzeciw wszystkim marzeniom, potrafili stworzyć ofertę skierowaną do każdego młodego miłośnika motoryzacji. 

Już w znanych nam wszystkim z zeszłorocznego artykułu, seriach 1-75, „Regular” i „Superfast”, występowały samochody użytkowe. Pojazdy tego typu, ale w większej skali  produkowane były od 1957 r. również w serii „Major Packs”. To właśnie w tej serii produkowany był od 1962 r. „Interstate Double Freighter” (M-9A) – model jednego z ciekawszych i najdłuższych pociągów drogowych, którego oryginał w skali 1:1 można było spotkać w latach sześćdziesiątych ubiegłego wielu na bezkresnych szlakach Ameryki Północnej. Zestaw ciągnięty jest przez ciągnik siodłowy zapomnianej już dziś marki Relay. Co ciekawe, przyczepa jest osadzona na wózku typu dolly, który można odczepić i dzięki temu zamieniać przyczepę w naczepę.  

trucki Matchbox

W tej serii produkowany był również od 1964 r. „Guy Warrior Car Transporter” (M-8B) – bardzo ciekawy model brytyjskiego ciągnika siodłowego z piętrową naczepą do przewozu samochodów osobowych. Tylna rampa i opuszczany pokład górny były z pewnością wielką atrakcją dla dzieciaków.   

Matchbox Regular i Superfast

Nie możemy również zapominać, że cały czas w znanej nam już serii podstawowej 1-75 „Regular” i „Superfast” produkowane były różne pojazdy użytkowe (od walców drogowych do ciężkich pojazdów serwisowych). Wszyscy dobrze pamiętamy z pierwszego artykułu, że pierwszym modelem w serii podstawowej 1-75 był właśnie walec drogowy, a drugim koleba samojezdna „Muir Hill”. 

trucki Matchbox

W 1976 r. firma Matchbox Lesney Products poszerzyła swoją ofertę o serię „TWINPACK”. To właśnie w tej serii, w 1979 r. do produkcji trafiły pierwsze bardzo ciekawe amerykańskie samochody ciężarowe z naczepami: „Container Truck”, „Pipe Truck”, „Double Container Truck” i „Covered Container Truck”.

  Jednak prawdziwa rewolucja w produkcji modeli samochodów ciężarowych nastąpiła w 1982 r., kiedy to w serii podstawowej 1-75 Matchbox Superfast pojawiły się przy amerykańskie ciągniki siodłowe: Kenworth Aerodyne Convetional Cab, Peterbit Convetional Sleeper Cab i Kenworth Cabover Aerodyne. 

Bestsellerowa seria Convoy

  W tym samym roku w sprzedaży pojawiła się rewelacyjna i bardzo dobrze przyjęta seria „Convoy”. W pierwszym okresie produkcji, w zestawach „Convoy” występowały tylko te wymienione właśnie wcześniej ciągniki siodłowe, z dołączanymi różnymi naczepami. Z serią „Convoy” firma Matchbox Lesney Products wiązała bardzo duże nadzieje, gdyż w założeniu miała ona uratować ją przed upadkiem.

trucki Matchbox

     Niemniej, kilka czynników i trendów światowych, w tym coraz bardziej ekspansywna polityka firmy Mattel i coraz mocniejsza konkurencja tańszych zabawek z dalekiego wschodu, spowodowało, że w 1982 r. firma Matchbox Lesney Products, pomimo wprowadzenia do produkcji serii „Convoy”, upadła i została wykupiona przez firmę Universal Toys. Przedstawiona historia pokazuje jednak, jak ważną rolę w firmie Matchbox Lesney odgrywała zawsze produkcja modeli samochodów ciężarowych i jak dużą rolę w tej historii miała odegrać seria „Convoy”. 

Cały tekst dostępny jest w marcowym wydaniu TRAILER Magazine.

 

trucki Matchbox

trucki Matchbox