Ciężarówki marki Skoda 706 RT na stałe wpisały się w pejzaż polskich dróg lat 60. 70. i 80.

Zanim uruchomiona została produkcja naszych Jelczy, te czechosłowackie maszyny stanowiły podstawę dalekobieżnego taboru wielu przedsiębiorstw, z PKS-em na czele.   Prototyp nowego samochodu ciężarowego powstał w Biurze Rozwojowym libereckiej fabryki LIAZ w 1955 roku. Zbudowano go na bazie wcześniejszego modelu 706 R wyposażonego w klasyczną kabinę z maską silnika. Skoda 706 RT miała już szoferkę typu wagonowego, w związku z czym skrócono ramę o jeden metr. Samo oznaczenie modelu (RT – Rámový Trambusový) zawierało w sobie informację o zastosowaniu kabiny typu „autobusowego”. Podwozia 706 RTO, przeznaczone pod zabudowę autobusową, dokonywaną przez firmę Karosa, miały jeszcze literę O jak Osobni (Osobowy).

Skoda 706 RT miała przestronną kabinę

Nowa kabina była bardzo przestronna i mocno przeszklona. W jej tylnej części znajdowały się dwa dodatkowe fotele dla pasażerów, oraz leżanka (w wersjach dalekobieżnych). W Skodzie 706 RT zastosowano nowy silnik wysokoprężny wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa. W 1956 roku powstał drugi prototyp, wyposażony w osie nowego typu. Tradycyjnie dla Skody zastosowano w nich także koła systemu Trilex. Przygotowania do produkcji seryjnej ruszyły w 1957 roku i zaowocowały wyprodukowaniem serii informacyjnej liczącej 62 sztuki. W 1958 roku bramy fabryki w Libercu opuściło już 4.070 nowych Skód 706 RT. Szczyt możliwości produkcyjnych osiągnięto w 1968 roku, kiedy to powstało aż 9.142 egzemplarzy w różnych wersjach.

Cały materiał o Skodzie 706 RT przeczytacie we wrześniowym wydaniu TRAILER Magazine.