Platooning i coraz bardziej autonomiczne pojazdy stanowić będą trzon zrównoważonego systemu transportowego przyszłości.

Wraz z rozwojem zaawansowanych systemów asystujących kierowcę oraz łączności, platooning, czyli jazda w konwoju zyskała na znaczeniu. Poza tym rośnie zainteresowanie platooningiem w instytucjach międzynarodowych jak UE, a także prowadzone są prace nad nowymi przepisami w kilku krajach mających na celu ułatwienie testowania różnych poziomów autonomii pojazdów na drogach publicznych.

Na początku jazda w konwoju była postrzegana głównie jako sposób na zmniejszenie zużycia paliwa przez operatorów, mówi Gunnar Tornmalm, kierownik ds. Rozwoju, automatyzacji, badań i rozwoju w Scania. Ale dzisiaj dyskusja przesunęła się w kierunku tego, co można osiągnąć dzięki jeździe w konwoju w szerszej perspektywie i temu, jak może on przyczynić się do zrównoważonego systemu transportu.

Szybki rozwój łączności, czujników i cyfryzacji w branży transportowej umożliwia łączenie pojazdów w konwoje nie tylko ze sobą nawzajem, ale także z cyfrowym systemem infrastruktury.

Umożliwi to poprawę przepływu ruchu i ogólną efektywność transportu, mówi Gunnar Tornhalm. Dzięki łączności będziemy mogli również prowadzić pojazdy blisko siebie, nie zagrażając bezpieczeństwu drogowemu. Oznacza to, że będziemy mogli bardziej efektywnie wykorzystać infrastrukturę autostradową, ponieważ będziemy w stanie „spakować drogi” w lepszy sposób.

Autonomiczne pojazdy podążają za liderem

Scania postrzega przyszły rozwój konwojów i autonomicznych pojazdów w czterech etapach. krokiem 1, gdy kierowcy współdziałają „ręcznie”, aby zbliżyć pojazdy do siebie. Kroki 2, 3 i 4 obejmują połączone systemy, w których znajduje się główny pojazd, a pozostałe w konwoju mogą mieć kierowcę, który odpoczywa (krok 3) lub całkowicie zautomatyzowane pojazdy (krok 4).

Obecnie jednym z obszarów badań w Scania jest opracowanie oprogramowania, które umożliwia ciężarówkom w konwoju optymalną współpracę i współdziałanie z przyszłymi systemami infrastruktury drogowej, obejmującymi znaki drogowe, informacjami o pogodzie i warunkach ruchu.

W niektórych krajach i regionach wyższy poziom automatyzacji na arenie transportowej jest postrzegany jako sposób na rozwiązanie problemu niedoboru kierowców ciężarówek. Automatyzacja może również podnieść status zawodu, ponieważ nowa technologia będzie wymagać kierowców z nowymi umiejętnościami.

Cztery kroki do jazdy w konwoju

Krok 1 Jazda ręczna, czyli tak jak obecnie, Kierowca w każdym pojeździe

Dystans: ok. 40 metrów

Krok 2 Połączone pojazdy

Kierowca w każdym pojeździe, Pojazdy połączone bezprzewodowo ze sobą

Hamowanie równoczesne

Dystans: ok. 20 metrów

Krok 3 Półautonomiczny

Pierwszy kierowca prowadzi, inni mogą odpoczywać lub spać

Pojazdy połączone bezprzewodowo ze sobą i ze współpracującym układem sterowania

Hamowanie równoczesne

Dystans: ok. 10 metrów

Krok 4 Autonomiczny

Pierwszy kierowca prowadzi, pozostałe zestawy bez kierowców

Pojazdy połączone bezprzewodowo ze sobą i ze współpracującym układem sterowania

Hamowanie równoczesne

Dystans: ok. 10 metrów