Obecnie produkowane Iveco Daily to już VI generacja tego modelu, który na naszym rynku stanowi siłę napędową marki Iveco. W 2015 roku Daily otrzymał tytuł Samochodu Dostawczego Roku. Jednym z argumentów za uhonorowaniem małego Iveco była 8-biegowa skrzynia przekładniowa Hi Matic. Czy słusznie?

Iveco Daily nie sposób przeoczyć na drodze. Jego charakterystyczna linia boczna (od słupka A) tylko w niewielkim stopniu ulega przemianom. Kształt dachu, masywne boczne plastiki, linia okien i niezwykle charakterystyczne tylne drzwi nie pozostawiają wątpliwości nawet po ostatnim liftingu, mocno ingerującym w przednia część samochodu. Trzeba przyznać, że obecne Daily może się podobać. Zarówno kształt maski i linia reflektorów nadążają za wymaganiami współczesnej mody. Daily nie odstaje. W porównaniu z poprzednią generacją modernizacji poddano aż 80% elementów samochodu. Zmiany objęły także kabinę kierowcy, który np. siedzi o 1,5 cm niżej, trzymając kierownice pochyloną o 7˚ mocnej niż to było w poprzednim modelu. Wnętrze Daily doczekało się już wielu ocen i opisów. Nowa deska, poprawione zegary, lepsze radio czy nowa kolorystyka deski to to co widać na pierwszy rzut oka. Ważniejsze jest jednak to czego nie widać…

3 litry i zautomatyzowana skrzynia Hi Matic

Sercem pojazdu jest 3-litrowa jednostka produkowana od kilku lat przez Fiat Powertrain Technology. Silnik, który obecnie generuje moc 180 KM przy 3500 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 430 Nm już przy 1500 obr./min został poddany modernizacji. Do najważniejszej zaliczyć należy osiągnięcie normy EURO 6 poprzez połączenie EGR-u i technologii SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) przy wykorzystaniu AdBlue. Modyfikacji poddano także wtryskiwacze, które przyczyniły się m.in. do obniżenia zużycia paliwa. Moc silnika w zupełności wystarczy do sprawnej jazdy z pełnym obciążeniem, tym bardziej, ze maksymalny moment obrotowy dostępny jest od 1.500 obr/min i utrzymuje się na zbliżonym poziomie do 2.500 obr./min. Zatem mocy przy niskich obrotach nie brakuje.

Skrzynia biegów, w testowanym Daily to zdecydowanie mocna strona włoskiego samochodu. Napęd na koła przenosi 8-biegowa skrzynia zautomatyzowana ZF 8HP, która w nomenklaturze IVECO nazywa się Hi-Matic. Zautomatyzowana, czyli mechaniczna z elektronicznie sterowanymi biegami oraz hydrokinetycznym sprzęgłem. Sama skrzynia biegów nie jest niczym nowym. Produkowana jest od 2008 roku a u źródeł jej powstania było zapotrzebowanie na skrzynie biegów do silnych, luksusowych samochodów osobowych, takich jak BMW serii 7, Rolls-Royce Phantom czy Dodge Charger. W tych autach sprawdziła się doskonale. Wersja dostosowana do samochodów dostawczych wzbogaciła Iveco Daily.

Hi Matic: czy warto?

Obecnie, różnymi akcjami reklamowymi, klienci Iveco zachęcani są do wyłożenia dodatkowych 10 tys zł netto i zakupu takiej właśnie skrzyni, której niewątpliwą zaletą jest przede wszystkim duża „idiotoodporność”. Nawet, gdy kierowca jest kiepski a auto przeładowane, nie ma powodu by martwić się o sprzęgło czy synchronizatory. Za zmianę biegów odpowiada komputer, który dostosowuje bieg do prędkości, obciążenia silnika czy położenia pedału gazu. Tym samym wyeliminowano najczęściej zawodzący element w samochodzie czyli … człowieka. Według deklaracji Iveco wynika, że skrzynia Hi-Matic może obniżyć koszty serwisowania o 10 % w stosunku do standardowej przekładni manualnej.

Skrzynia w testowanym przez nas pojeździe miała 8 przełożeń, z których bieg 7 i 8 były nadbiegami (7 – 0,84 i 8 – 0,67). Oferowała ona trzy tryby pracy: Eco, Power i manualny. W trybie Eco, w celu ograniczenia konsumpcji paliwa, biegi zmieniane są przy niższych prędkościach obrotowych silnika. Dodatkowym atutem jest bardzo płynna, spokojna zmiana biegów. W trybie Power, biegi załączane są przy wyższych prędkościach obrotowych silnika, gdy jednostka napędowa dysponuje wysokim momentem obrotowym oraz mocą. Wszystko to za cenę wyższego zużycia ropy. Tryb manualny, pozwala na korekty przełożeń w sytuacjach dla elektroniki dwuznacznych (np. długi podjazd czy wyprzedzanie). Tryb pracy jak i załączone aktualnie przełożenie wyświetlane są na ekranie deski rozdzielczej.

Cały materiał dostępny jest w lipcowo-sierpniowym wydaniu TRAILER Magazine.

 

Komentarze

Trailer 5 czerwca 2017 o 15:07

Test komentarzy

Trailer 5 czerwca 2017 o 15:27

Test

Ogłoszenia o pracę