Z myślą na krajowych klientach, DAF Truck Polska przygotowała ciekawy pojazd demonstracyjny: trzyosiowy DAF CF z wywrotką Meiller Kipper.

Rynek 3-osiowych wywrotek w Polsce jest niewielki. Ledwie 143 pojazdy to nieco ponad 20% całego rynku wywrotek. Trzyosiowe podwozie w układzie napędowym 6×4 to konstrukcja typowa dla pojazdów budowlanych czy komunalnych. Typowe jest także, wolniejsze przełożenie tylnej osi: 4,12 oraz zwolnice w piastach. Dla potrzeb cięższych zastosowań, DAF przewidział ramę wykonana z profili 310×85 mm, dodatkowo wzmocniona na całej długości. Mocniejsze jest także zawieszenie auta. Przednia oś o nośności 9 ton opiera się na trzypiórowym resorze parobolicznym, teleskopach i stabilizatorze. Osie tylne, o nośności 2×13 ton wsparte są na siedmiopiórowych resorach trapezoidalnych. Wywrotka wyposażona została także w blokadę międzyosiową oraz blokady mostów. Jednym słowem jest wszystko, co może przydać się na budowie. 

budowlany DAF CF wywrotka

Udany MX

DAF CF z wywrotką Meiller Kipper napędzany jest bardzo udanym, 11-litrowym, 6-cio cylindrowym silnikiem MX-11 generującym moc 449 KM (przy 1.600 obr/min) i 2.300 NM maksymalnego momentu obrotowego w zakresie 900-1.125 obr/min. Taka krzywa momentu obrotowego bardzo przydaje się podczas jazdy po drogach nieutwardzonych. Nie ma potrzeby „żyłowania” silnika, aby dostarczyć na koła największą siłę. Coraz chętniej, producenci stosują w pojazdach budowlanych skrzynie zautomatyzowane. Tak jest i w tym przypadku: 12-biegowa skrzynia TraXton (oczywiście produkcji ZF-a) bardzo dobrze spisuje się podczas zwykłej eksploatacji (szosa, drogi gruntowe, piaskownie), to sensowne rozwiązanie, które sprawdza się w większości zastosowań, minimalizując uszkodzenie sprzęgła i ułatwiając pracę kierowcy. Trzeba bowiem pamiętać, że nie jest to pojazd do ciężkiego terenu i manualna skrzynia biegów nie jest tu konieczna. 

Kabina

Kabina typoszeregu CF, mimo, że produkowana od wielu lat z sukcesem poddawana jest zabiegom odmładzającym i nadal może się podobać. Aby przystosować ją do pracy na budowie, zamontowano boczny podest i relingi na dachu aby doglądać załadunku wywrotki. Dwa koguty na dachu i wzmocniony przedni stopień na wysokości 45 cm, są pomocne w codziennej pracy. Wnętrze kabiny, podobnie jak we wszystkich DAF-ach, nie podlegało rewolucyjnym zmianom. Po wejściu, każdy kto miał kiedyś do czynienia z DAF-em, szybko się odnajdzie. To należy zaliczyć na plus. Pewnym zgrzytem jest dosyć wąski fotel kierowcy, który w warunkach zimowych (kurtka kierowcy) będzie po prostu za ciasny. Kiepskie jest także jego boczne trzymanie. Pochwalić należy natomiast wentylację czy minimalne, przy otwartym oknie, wianie na ucho i ramię kierowcy (palacze to lubią).

budowlany DAF CF wywrotka

Zabudowa

Wywrotka Meiller Kipper to bardzo mocna strona testowanego samochodu. Zabudowę wykonano w Niepołomickim zakładzie Meiller Polska. Testowy DAF CF z wywrotką Meiller Kipper miał zamontowaną trójstronną wywrotkę D316 dedykowaną do podwozi 3- i 4-osiowych. Przy pojemności 11,5m³, zabudowa waży ok. 3200 kg. Oczywiście skrzynia ładunkowa to wyrób dosyć typowy, zbliżony do produktów innych producentów: burty ze stali Hardox 450 o grubości 4 mm, podłoga z arkuszy 5-cio mm, zaś rama pośrednia wykonana została ze stali konstrukcyjnej Domex. Różnice widać w szczegółach, które potwierdzają, że produkt jest efektem wieloletnich doświadczeń.

budowlany DAF CF wywrotka

DAF CF z wywrotką Meiller Kipper to solidny produkt dla wymagających. Intuicyjna obsługa, dobra widoczność, solidne zawieszenie, mocny silnik i wytrzymała zabudowa to najważniejsze cechy ciężarówki z Einhoven. Jeśli by uzupełnić samochód o przyczepę centralnoosiową, powstałby wtedy bardzo funkcjonalny i uniwersalny zestaw, konkurujący z wywrotkami czteroosiowymi. Dodatkowo wykorzystujący w pełni moc 450-konnego silnika. Niestety, takie konfiguracje są u nas jeszcze bardzo mało popularne, co widać po nikłej sprzedaży wywrotek 6×4.

Cały tekst testu dostępny jest w styczniowo-lutowym wydaniu TRAILER Magazine.