Daimler Trucks w pierwszych jedenastu miesiącach roku 2017 zdołał dostarczyć klientom 422.500 samochodów ciężarowych, czyli o 12 procent więcej niż rok wcześniej.

Oznacza to, że dostarczono już więcej pojazdów niż przez cały poprzedni rok. W całym roku 2016 sprzedaż Daimler Trucks na świecie wyniosła około 415.100 pojazdów ciężarowych marek Mercedes-Benz, FUSO, Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses i BharatBenz.

Bazując na pierwszych danych z grudnia, Daimler Trucks zakłada, że zakończy rok sprzedażą na poziomie 465.000 pojazdów (rok wcześniej było to 415.100 egzemplarzy). Ostateczne dane sprzedażowe zaprezentowane zostaną na dorocznej konferencji prasowej Daimlera w dniu 1 lutego 2018 roku.

Sprzedaż Daimler Trucks zwłaszcza w drugiej połowie roku napędzana była pozytywnymi wynikami sprzedaży w regionie NAFTA. Mimo że zgodnie z oczekiwaniami północnoamerykański rynek rozwijał się nieco słabiej niż przed rokiem, Daimler Trucks w ciągu pierwszych jedenastu miesięcy 2017 roku zdołał tam zwiększyć sprzedaż koncernu o 12 procent do 150.600 egzemplarzy (wobec 134.200 egz. przed rokiem). Z udziałem w rynku na poziomie 39,2 procent w klasach tonażowych 6-8 Daimler Trucks nadal pozostaje zdecydowanym, niezagrożonym liderem sprzedaży w Ameryce Północnej, w segmencie średnio- i wysokotonażowych samochodów ciężarowych. Ważnym czynnikiem sukcesu na północnoamerykańskim rynku był bez wątpienia nowy Freightliner Cascadia. Od początku 2017 roku produkowany on jest ze zintegrowanym układem przeniesienia napędu Detroit. Również w czwartym kwartale Daimler Trucks zanotował w regionie NAFTA znacznie większą liczbę zamówień niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Wzrost sprzedaży Daimler Trucks w Europie

Również w tak zwanym regionie UE30 (Unia Europejska, Szwajcaria i Norwegia) Daimler Trucks zdołał osiągnąć wzrost sprzedaży – w okresie od stycznia do listopada wyniósł on 3 procent, co przekłada się na 73.600 sprzedanych pojazdów (wobec 71.100 pojazdów przed rokiem). Marka Mercedes-Benz utrzymała pozycję lidera w segmencie średnio- i wysokotonażowych samochodów ciężarowych (21,0 procent wobec 20,7 procent przed rokiem). Także w Niemczech marka Mercedes-Benz jest liderem rynku ciężarówek z udziałem na poziomie 36,6 procent (wobec 37,2 przed rokiem); tutaj dostarczono klientom 28 000 pojazdów (wobec 27 600 pojazdów przed rokiem).

Ze względu na poprawę klimatu inwestycyjnego i dzięki zoptymalizowaniu struktury dealerskiej Daimler Trucks zdołał więcej niż potroić (+254 procent) sprzedaż w Rosji do poziomu 7.800 pojazdów (wobec 2.200 pojazdów rok wcześniej). W Turcji po słabym ubiegłym roku ciężarowa część koncernu Daimler AG zanotowała wzrost sprzedaży aż o 20 procent. Klientom dostarczono 9.500 pojazdów (wobec 7.900 egzemplarzy przed rokiem). Latem 2017 roku turecki oddział Daimlera świętował 50-lecie swojego istnienia. Spółka Daimler Nutzfahrzeuge od 1967 roku produkuje tam autobusy, a od 1986 samochody ciężarowe.

Lepiej w Ameryce Południowej

W Ameryce Łacińskiej  sprzedaż Daimler Trucks w pierwszych jedenastu miesiącach 2017 roku wyniosła 27 300 pojazdów (wobec 25 100 pojazdów rok wcześniej), co oznacza wzrost o 9 procent względem analogicznego okresu roku poprzedniego. Istotny wkład do tego wyniku miał przy tym skokowy wzrost sprzedaży w Argentynie, gdzie nabywców znalazło aż 5200 pojazdów (wobec 3500 przed rokiem), co oznacza dynamikę wzrostu na poziomie +47 procent.

Na głównym rynku regionu, w Brazylii, Daimler Trucks zdołał zwiększyć sprzedaż o 8 procent, dostarczając 12 200 pojazdów (przed rokiem było to 11 200 pojazdów). Uzyskując udział w rynku na poziomie 28,3 procent (wobec 29,3 procent przed rokiem), Daimler Trucks z marką Mercedes-Benz od początku roku znów zajął pozycję lidera na tym ważnym rynku samochodów ciężarowych. W najbliższych pięciu latach koncern Daimler zainwestuje w Brazylii około 600 milionów euro w modernizację oferty pojazdów ciężarowych, w usługi cyfrowe oraz w oba lokalne zakłady produkcyjne. Dzięki temu Mercedes-Benz Trucks będzie doskonale przygotowany na spodziewaną w średnim okresie zwyżkę popytu ze strony klientów na brazylijskim rynku pojazdów ciężarowych.

Sprzedaż Daimler Trucks wyraźnie wzrosła w regionie Azji

W regionie Azji łączna sprzedaż wzrosła aż o 18 procent do poziomu 132 400 pojazdów (wobec 112 600 pojazdów przed rokiem).

W Japonii w pierwszych jedenastu miesiącach roku nabywców znalazło nieco mniej, bo 40.700 pojazdów (wobec 42 000 przed rokiem). Udział w rynku wynosił ostatnio 19,3 procent (wobec 20,3 procent przed rokiem). Wprowadzając nowy pojazd Super Great do transportu ciężkiego, marka FUSO podkreśla swoje ambicje umocnienia pozycji na japońskim rynku i wyznacza nowe standardy wydajności, bezpieczeństwa oraz łączności sieciowej. Nowy okręt flagowy FUSO, podobnie jak najnowsze wysokotonażowe pojazdy ciężarowe Mercedes-Benz i Freightliner, sięga po komponenty platformy globalnej i oprócz standaryzowanej architektury elektryczno-elektronicznej (w tym również systemu Truck Data Center) wykorzystuje także wspólny układ napędowy.

W Indonezji Daimler Trucks skorzystał na dużej dynamice wzrostu całego lokalnego rynku pojazdów ciężarowych. W pierwszych jedenastu miesiącach nabywców znalazło w sumie 37.600 pojazdów wobec 24.400 pojazdów rok wcześniej, co oznacza wzrost aż o 54 procent. W roku 2017 z taśmy indonezyjskiego zakładu produkcyjnego Wanaherang zjechał pierwszy samochód ciężarowy marki Mercedes-Benz. Pojazd uzupełnia specyficzną dla tego rynku ofertę lokalnie produkowanych modelu FUSO o nową, wysokotonażową ciężarówkę z Gwiazdą, która ma być stosowania przede wszystkim do obsługi placów budowy. Dzięki marce FUSO Daimler Trucks ma od ponad 40 lat bardzo silną pozycję w tym kraju.

Indie też na plusie

Mimo że rynek w Indiach rozwijał się wolniej niż przed rokiem – głównie z powodu zmian regulacyjnych i podatkowych wprowadzonych zwłaszcza w pierwszym półroczu – Daimler Trucks zdołał znacznie zwiększyć sprzedaż w piątym roku od wprowadzenia marki BharatBenz. Od stycznia do listopada do klientów trafiło tu 15.200 pojazdów (wobec 12.100 pojazdów rok wcześniej), co stanowi wzrost o 26 procent. Udział w rynku zwiększył się o 2,3 punktu procentowego do poziomu 9,0 procent. Zakład w Chennai oprócz pojazdów BharatBenz przeznaczonych na lokalny rynek produkuje również modele na eksport do ponad 40 różnych krajów w Azji, Afryce i Ameryce Łacińskiej. Na Bliskim i Średnim Wschodzie sprzedaż Daimler Trucks wzrosła o imponujące 31 procent do poziomu 21.000 pojazdów (wobec 16.000 pojazdów rok wcześniej).

W Chinach, koncern Daimler posiada 50 procent udziałów w spółce joint venture Beijing Foton Daimler Automotive Co. Ltd. (BFDA), która jest producentem średnio- i wysokotonażowych samochodów ciężarowych marki Auman. Stosownie do wyraźnego ożywienia na rynku chińskim sprzedaż ciężarówek Auman w pierwszych jedenastu miesiącach 2017 roku wzrosła aż o 52 procent do poziomu 104.600 pojazdów (wobec 68.800 pojazdów rok wcześniej). Wyniki sprzedaży chińskiej spółki joint venture nie są przy tym ujęte w łącznej sprzedaży koncernowej Daimler Trucks.