Wielu entuzjastów ciężarówek uważa, że ​​prawdziwa ciężarówka to konstrukcja typu torpedo. Oznacza to, że od 2005 r. na europejskim rynku nie ma prawdziwej ciężarówki. Ale może się to zmienić w ciągu kilku lat.

We wtorek Parlament Europejski głosował za projektem ustawy o promocji samochodów ciężarowych z tzw. nosem.
Nie oczekujmy jednak żadnych nowych kreacji w stylu  Scanii T lub serii N Volvo. Nowe prawo pozwala producentom samochodów ciężarowych wydłużyć swoje pojazdy o 80 do 90 centymetrów, ale tylko wtedy, gdy zwiększy to widoczność z kabiny, poprawi aerodynamikę, zwiększy bezpieczeństwo i komfort kierowcy.

Mówiąc obrazowo nowa ciężarówka typu torpedo wygląda bardziej jak przyszła propozycja Tesli lub prezentowana dość dawno Scania Stax, niż klasyczna Scania T143 lub Volvo N12. Ale propozycja i tak jest oczekiwana. Dziennikarz szwedzkiego czasopisma Ny Teknik rozmawiał z Erikiem Dahlbergiem, który kieruje wymaganiami dotyczącymi pojazdów w Scanii. Uważa on, że ​​politycy posłuchali producentów ciężarówek.

ciężarówki z nosem powrócą do Europy

To dobrze, że nas wysłuchano. Nowe możliwości dają nam pewną elastyczność w połączeniu ciągnika i naczepy. Dłuższy rozstaw osi oznacza, że ​​teoretycznie możemy uzyskać powierzchnię do pakowania baterii lub gazu do pojazdów gazowych, mówi Erik Dahlberg.

Według Erika Dahlberga jest to możliwość, której nie można osiągnąć w dzisiejszych ciężarówkach. Wierzy, że nowy projekt ciężarówki otworzy się na wiele nowych pomysłów, które z zadowoleniem przyjmuje.

Dłuższa ciężarówka pod warunkami

Dłuższa konstrukcja może być używana tylko w wyżej wymienionych punktach. Nie będzie można używać pojazdu o większej długości, aby zwiększyć powierzchnię ładunkową. Ciężarówka typu torpedo nie powinna również zajmować więcej miejsca w ruchu drogowym, jeśli chodzi o promień skrętu.
Politycy UE oczekują, że nowe bardziej zaokrąglone kształty będą w stanie zmniejszyć zużycie paliwa i emisje o około pięć procent. Przy bardziej opadającej masce politycy mają również nadzieję, że zwiększy się widoczność rowerzystów i pieszych.

ciężarówki z nosem powrócą do Europy

W Scanii nie podzielają tych opinii. Erik Dahlberg uważa, że ​​dzisiejsze ciężarówki mają również dobrą aerodynamikę – pomimo ich kształtu, a bezpieczeństwo niechronionych użytkowników dróg można zwiększyć dzięki różnym systemom technicznym. Ale nowy projekt może zapewnić lepsze możliwości montażu czujników.
Nowe samochody z dluższą maską będą dozwolone na europejskich drogach od 2020 roku.

ciężarówki z nosem powrócą do Europy