Chiński producent samochodów BYD zapowiada wejście na europejski rynek lekkich i średnich ciężarówek podczas targów IAA w Hanowerze.

Choć BYD jest relatywnie mało znanym w Europie producentem samochodów, to jednak okazuje się, że to jeden z największych producentów pojazdów elektrycznych na świecie. BYD produkuje i sprzedaje 30.000 pojazdów elektrycznych lub hybryd w miesiącu. W naszej części świata firma jest najbardziej znana z elektrycznych autobusów, ale produkuje także ciągniki terminalowe do obsługi portów czy kopalni.

Jesienią portfolio produktów w Europie zostanie wzbogacone o elektryczne pojazdy użytkowe: dwuosiowy samochód o DMC 19 ton, lżejszy o DMC do 7,5 tony oraz 2,6-tonowego dostawczaka.

Mieliśmy możliwość zwiedzenia fabryki BYD w Chinach i spotkania z Isbrand Ho, który jest odpowiedzialny za europejski rynek.

— Nie postrzegamy się jako chińską firmę, a jako międzynarodowy koncern z branży samochodowej oraz energetycznej z siedzibą w Chinach, uważa Isbrand Ho.

chińska ciężarówka BYD

W Europie od 1998 roku

BYD od 1998 roku posiada europejskie biuro w Holandii, a elektryczne autobusy BYD jeżdżą w 100 europejskich miastach w 20 krajach. Firma posiada także swoje fabryki na Węgrzech (Komarom) oraz we Francji (Beauvais). 

— To dla nas naturalny krok w rozwoju, że chcemy przenieść technikę i wiedzę, którą zdobyliśmy produkując autobusy elektryczne na ciężarówki elektryczne. Nasza inwestycja w rynek europejski ruszyła już 8 lat temu, kiedy rozpoczęliśmy prace rozwojowe, a dwa lata temu mieliśmy na testach drogowych prototypowe pojazdy. Używał ich między innymi Heineken do dystrybucji w Holandii, wyjaśnia Isbrand Ho.

Mieliśmy okazję wykonać krótką przejażdżkę największym pojazd ciężarowym BYD – modelem T8.  To wersja prototypowa bez zabudowy. Z jednej strony pojazd nie był więc obciążony, a z drugiej strony łatwiej można było przeanalizować konstrukcję pojazdu z silnikiem umieszczonym w tylnej osi. 

Podczas krótkiej przejażdżki wchodziliśmy ostro w zakręty, jak i ostro hamowaliśmy, ale trzeba przyznać, że BYD T8 pozostawał na te manewry niewzruszony. Na ekranie w kabinie można ustawiać siłę hamowania silnikiem oraz odzysk energii, ale chyba jednak wolelibyśmy do tego celu zwykłą dźwignię jak w konwencjonalnej ciężarówce.

chińska ciężarówka BYD

Premiera jesienią na IAA

Kabina sprawia wrażenie przestronnej z wieloma schowkami, nie było także problemu z ustawieniem odpowiedniej pozycji do jazdy. 

Obecnie BYD tworzy sieć sprzedaży i serwisową w Europie, więc do tematu będziemy jeszcze wracać. Najbliższe miesiące zapowiadają się zatem ciekawie. Po wizycie w BYD widać, że to chińska firma, która jednak zdobyła sporo wiedzy i doświadczenia.

Cały materiał znajdziecie w kwietniowym wydaniu TRAILER Magazine dostępnym między innymi w naszym sklepie jako wydanie papierowe z darmową wysyłką oraz wydanie cyfrowe.