Jedną z atrakcji tegorocznego Trucking Festival były pokazowe przejazdy klasycznego wyścigowego Volvo NL12, za kierownicą którego zasiadł dobrze znany miłośnikom ciężarówek Boije Overbink.  

Swoją pierwszą wyścigową ciężarówkę Boije Overbink kupił w 1985 roku. Właściwie to mieszkający w Motala kierowca nabył używane ciężarowe Volvo F609, wyprodukowane w 1976 roku. Rok później pojazd został przebudowany na maszynę wyczynową F610, która mogła także pracować jako zwykła ciężarówka. Jak więc z tego widać w owych czasach Boije dysponował większymi ambicjami niż możliwościami finansowymi. Dzięki zastosowaniu zamków i nóg podporowych firmy Laxo Snabblåssystem, można było w dość prosty i szybki sposób odstawić skrzynię ładunkową wraz z windą ładunkową i przeobrazić pojazd transportowy w wyścigówkę. 

Volvo NL Bettan

Po zdjęciu ładowni trzeba było tylko zmienić koła, zamontować osłony boczne oraz obowiązkowe siodło. Także silnik Volvo TD60 był odpowiednio przestrajany. Podczas codziennej eksploatacji dysponował on mocą 200 KM a przed wyścigami był „podkręcany” do mocy ok. 300 KM.

Pierwsza ciężarówka przetrwała

Boije zdał sobie sprawę, że z tą niewielką i starą ciężarówką daleko już nie zajdzie. W 1987 roku Volvo zostało sprzedane Göta Lantmänowi a następnie trafiło do firmy Björkmans Byggvaror na Gotlandii. Ciężarówka okazała się być nader żywotna i w całkiem niezłej kondycji przetrwała do 2019 roku. W kwietniu odkupiła ją od dotychczasowego właściciela firma Boijes Trucking AB z miasta Motala, dzięki czemu auto po latach wróciło do swojego dawnego właściciela. Renowacją tej uniwersalnej wyścigówki zajęła się firma Sme’n z Sjökumla, ta sama która w 1986 roku zamontowała nadwozie wyposażone w system wymienny.

Volvo NL Bettan

Ambitny kierowca na dobre połknął bakcyla wyścigów ciężarówek i w kolejnych sezonach startował w nich Volvo FL6 (1987) oraz FL10 (1988-1991). W 1992 roku zadebiutowała jego nowa maszyna, zmodyfikowane Volvo NL12 z klasyczną kabiną. I to właśnie ten ciągnik powrócił po latach na Mantorp Park.      

Volvo NL Bettan

Volvo NL12 „Bettan” było naprawdę groźnym rywalem nawet dla fabrycznie przygotowanych maszyn. W 1992 roku Boije zajął 2 miejsce w Pucharze Europy w klasie B, a rok póżniej zajął 3 miejsce. W 1994 roku Szwed został Mistrzem Europy w klasie Race Truck. W kolejnych latach w tejże klasie zajmował kolejno 3. i 4. pozycję, pobijając przy tym wielokrotne rekordy torów. Ostatni jego sezon startów przypadł na rok 2001. W tymże roku Boije Overbink po raz pierwszy wziął udział w biciu rekordów prędkości ciężarówek. Na wojskowym lotnisku Uråsa nieopodal Växjö rozpędził on MANa Supertruck do prędkości 130.060 km/h (na dystansie 500 m) oraz 155.744 km/h (na dystansie 1.000 m).

Cały materiał dostępny jest w listopadowym wydaniu TRAILER Magazine.