Zestawy przestrzenne coraz śmielej poczynają sobie na naszych drogach.  W naszym teście Mercedes Actros 2545 6×2 i przyczepa centralnoosiowa Wesob.

Popularność samochodów ciężarowych o obniżonym podwoziu stale rośnie. Wykorzystanie dodatkowych centymetrów wysokości zabudowy jest szczególnie istotne podczas transportu ładunków przestrzennych. O ile największe naczepy typu Mega mogą zabrać ok. 100 m³, to skorzystanie z podwozia na małych kołach i przyczepy centralnoosiowej pozwala wygospodarować dodatkowe kilkanaście m³ na ładunek. To sporo.

Mercedes Benz Actros od samego początku postrzegany jest jak idealny pojazd do transportu międzynarodowego. Tym razem do dyspozycji mieliśmy ciekawy zestaw kubaturowy bazujący na podwoziu Mercedes Actros 2545 6×2 i przyczepie centralnoosiowej. Ogromna kabina, opony o rozmiarze 315-295/60 R 22,5 (mniejszy profil – 60 zamiast 70), duży rozstaw osi, długi tylny zwis i zabudowa skrzyniowa z plandeką sprawiają, że pojazd wygląda nieproporcjonalnie. Ale nie to jest najważniejsze w transporcie przestrzennym – liczą się przede wszystkim metry sześcienne. A tych jest sporo dzięki zabudowie, którą wykonała firma Wesob (jest to polski zakład produkcyjnym niemieckiej marki Wecon). Od 23 lat, zakład produkcyjny w Strumieniu (pomiędzy Jastrzębiem Zdrojem a Pszczyną), wykonuje różnorodne zabudowy, m.in. nadwozia wymienne, tzw. BDF do transportu kombinowanego czy zestawy przestrzenne. 

Przyczepa na osiach BPW

Prezentowana zabudowa samochodu i przyczepy to właśnie przedstawiciel najpopularniejszego typu „plandekowców” czyli firanka. Skrzynie na samochodzie i przyczepie są niemal identyczne, zarówno pod względem konstrukcji jak i pojemności. Elementem nośnym zabudowy jest rama pomocnicza wykonana z profili kapeluszowych pomiędzy którymi zamocowana jest sklejka antypoślizgowa grubości 27mm. Dzięki temu podłoga ma niewielka grubość przy zachowaniu odpowiedniej wytrzymałości. Producent dopuszcza rozładunek wózkami widłowymi o wadze do 5.460 kg. Ograniczeniem jest jednak aluminiowy pomost pomiędzy przyczepą a zabudową, którego nośność ograniczono do 4.000 kg. Zabudowy, oprócz tradycyjnych punktów mocowania ładunku, wyposażono w system „Safety Lock” umożliwiający wybranie dowolnego miejsca zapięcia pasów mocujących wzdłuż całej długości firanki. 

Mercedes Actros przyczepa Wesob test Trailer Mgazine

Jeszcze słowo o przyczepie, na której osadzono skrzynię. Jest to klasyczna, centralnoosiowa przyczepa o DMC 18 ton. Dwie osie BPW wyposażono, podobnie jak samochód w hamulce tarczowe i zawieszenie pneumatyczne. Na osiach zamontowano 19,5 calowe koła, tak aby poziom podłogi przyczepy i samochodu był jednakowy i pozwalał na pracę wózkiem widłowym.

Zabudowa dla właściciela samochodu jest tym samym czym kabina dla kierowcy. Liczy się przestrzeń. Kabina Big Space oferuje dużo przestrzeni i całkowicie płaską podłogę. Dostęp do przełączników i kontrolek jest niemal idealny, intuicyjny i najczęściej nie wymaga odrywania wzroku od drogi. Typowe dla Mercedesa umiejscowienie wyłącznika blokady kierownicy jest najlepszym rozwiązaniem na rynku od wielu lat. Komfort pracy, także w wariancie załogowym, jest naprawdę wysoki. Dzieje się tak za sprawą zawieszonych pneumatycznie foteli kierowcy i pasażera oraz dwóch wygodnych leżanek. Wieczorny nastrój umili oświetlenie Ambiente, reklamowane jako „nastrojowe”, (brawo spece od marketingu!). Ważnym elementem wpływającym na komfort jest także zawieszona pneumatycznie kabina oraz pneumatyczne zawieszenie przedniej i tylnej osi. 

Cały materiał dostępny jest w styczniowo-lutowym wydaniu TRAILER Magazine.